5695
Sök

Ang impedansen med 4 eller 2 ohm

21 761 Inlägg
2 juni 2008
Ja, just det där har många missuppfattat. Väldigt lätt hänt smile.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 juni 2008
Kortslutning skrev:
Så jaa smile nu är jag med på noterna, var så jag trodde med, för högtalarna beror endast på talspolarna eller om man kopplar 2 st då ändras dess impedans.

Ahh men då var de bara missuppfattningar smile

EXAAAAAAAAAAKT!

Nardik har enligt mig använt en dum eller felaktig beskrivning, men de har gjort det för att försöka förklara för folk vad som händer.

Tyvärr kan det få motsatt effekt om man inte kritiskt läser vad som står. Bryggkopplar du har du bara en kanal, hur kan den dela på nåt? Avbitare? Ja, nog om detta! big_smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

78 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
jonash skrev:
Kortslutning skrev:
Så jaa smile nu är jag med på noterna, var så jag trodde med, för högtalarna beror endast på talspolarna eller om man kopplar 2 st då ändras dess impedans.

EXAAAAAAAAAAKT!

Nardik har enligt mig använt en dum eller felaktig beskrivning, men de har gjort det för att försöka förklara för folk vad som händer.

Tyvärr kan det få motsatt effekt om man inte kritiskt läser vad som står. Bryggkopplar du har du bara en kanal, hur kan den dela på nåt? Avbitare? Ja, nog om detta! big_smile

mvh Jonas

Jaa asså de var inte nardik jag missuppfattade utan DIG... jag vet liksom hur elen fungerar, går ju sista på teknik cool Saknas en vuxenutbildning och typ 50år arbete innan jag kan det hyffsat bara big_smile

Kortfattat: Vi HÄR missuppfattade varandra tongue

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 juni 2008
Kortslutning skrev:
jonash skrev:
Kortslutning skrev:

EXAAAAAAAAAAKT!

mvh Jonas

Jaa asså de var inte nardik jag missuppfattade utan DIG... jag vet liksom hur elen fungerar, går ju sista på teknik cool Saknas en vuxenutbildning och typ 50år arbete innan jag kan det hyffsat bara big_smile

Kortfattat: Vi HÄR missuppfattade varandra tongue

Bara i rent utbildningssyfte för min egen del; vad var det du missuppfattade specifikt? Jag vill gärna korrigera det isåfall om det är nåt som är dumt skrivet.

mvh Jonas

10 287 Inlägg
3 juni 2008
Jag håller med dig Jonas, problemet i min förvirrade konstruktörsvärld är att ordet effektförstärkare kan användas både med avseende på varje enskild effektförstärkare inne i burken ( dom må vara en, två eller etthundratjugosju) eller som namn på hela burken.
Men detta är ju lite konstruktörs-analt så för att undvika förvirring så bör man använda begreppet "kanal".

Nu finns det ju dock fallet där man bryggar just två förstärkare (.........) - monoförstärkare, men nu skall jag inte vara sådan.....roll

/Göran

jonash skrev:
Jag gillar inte alls den formuleringen Göran....När du bryggar 2 kanaler till EN, så har du...just EN kanal...Dvs, det finns inget som heter "varje slutsteg".

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 juni 2008
Du menar bryggar två kanaler (eller burkar) till en? winktonguebig_smile

Jag tror vi är överens, hoppas bara läsarna inte är helt snurriga smile

mvh Jonas

Sharky skrev:
Jag håller med dig Jonas, problemet i min förvirrade konstruktörsvärld är att ordet effektförstärkare kan användas både med avseende på varje enskild effektförstärkare inne i burken ( dom må vara en, två eller etthundratjugosju) eller som namn på hela burken.
Men detta är ju lite konstruktörs-analt så för att undvika förvirring så bör man använda begreppet "kanal".

Nu finns det ju dock fallet där man bryggar just två förstärkare (.........) - monoförstärkare, men nu skall jag inte vara sådan.....roll

/Göran

jonash skrev:
Jag gillar inte alls den formuleringen Göran....När du bryggar 2 kanaler till EN, så har du...just EN kanal...Dvs, det finns inget som heter "varje slutsteg".

Sök