3589
Sök

2 slutsteg men bara att batteri är det möjligt?

Wolkan
3 juni 2008
Trådstartare
#1
Tjena tänkte är det möjligt att koppa in 2 slut steg i ett batteri med volvo 740s orginal generator har inte hunnit kolla vad det är för nån men tror det är en 90 amper..

Tror ni det är möjligt eller måste jag byta till en större generator?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
3 juni 2008
#2
Beror ju helt och hållet på storleken på stegen.
Eller rättare sagt hur mycke ström dom tar .....

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2008
#3
Som sagt.....beror på hur mkt ström stegen drar.
Jag kör med två steg i min bil på ett 75Ah batteri, dock med en 120A generator bakom.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
3 juni 2008
#4
Wolkan skrev:
Tjena tänkte är det möjligt att koppa in 2 slut steg i ett batteri med volvo 740s orginal generator har inte hunnit kolla vad det är för nån men tror det är en 90 amper..

Tror ni det är möjligt eller måste jag byta till en större generator?

Jag skulle tro att generatorn till 740 är på 55A eller 80A.

Hur stort batteri har du nu och hur gammalt är det?
Vilka slutsteg handlar det om?

Wolkan
3 juni 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Wolkan skrev:
Tjena tänkte är det möjligt att koppa in 2 slut steg i ett batteri med volvo 740s orginal generator har inte hunnit kolla vad det är för nån men tror det är en 90 amper..

Tror ni det är möjligt eller måste jag byta till en större generator?

Jag skulle tro att generatorn till 740 är på 55A eller 80A.

Hur stort batteri har du nu och hur gammalt är det?
Vilka slutsteg handlar det om?

jag kommer inte ihåg vad batteriet låg på och har inte köpt slutstegen ännu men hade tänkt ha ett som är mindre till att driva 2 6*9or och 2 5,25or och en som ska driva 2 12" bassar det är som det ända jag vet än så länge..

6 851 Inlägg
3 juni 2008
#6
I min 9000 här på gorg. så satt det enbart ett batteri. Det funkade bra så länge man inte stog och spelade för fullt utan motorn eller laddning igång.
Stegen va kicker 350.2 och kicker 1200.1..
Org generator,90A tror jag..ett Optima YT 55Ah(tror jag).


SQ
1 343 Inlägg
3 juni 2008
#7
de går, men inte max volym hur länge som helst..
med lite förnuft så kan man spela ett bra tag endå

ett audison 1.500 vrx
effekt:1x 2000W @ 1 ohm
samt nakamichi PA-4100
Effekt: 4x200W @ 2Ohm

dessa drivs med orginal generator samt ett optima yt..

audison steget är ganska törstigt men de går juh spela på bra ändå..
men ja rekomenderar inte att pumpa allt för länge utan motor igång så man laddar upp batteriet under tiden...

dragit en 50mm2 kabel från batterit till ett säkringblock/splitt därefter 35mm2 kablar till vardera steg...
samma med jorden.. funkar bra..

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
3 juni 2008
#8
Wolkan skrev:
jag kommer inte ihåg vad batteriet låg på och har inte köpt slutstegen ännu men hade tänkt ha ett som är mindre till att driva 2 6*9or och 2 5,25or och en som ska driva 2 12" bassar det är som det ända jag vet än så länge..

Det finns några saker som du kan göra medan du väntar på dina steg, det är att se över och eventuellt fräscha upp diverse kontaktytor+kablar. Batteriets jordkabel ner till karossen tar du bort och ser till att kontaktytan i karossen är helt plåtren, rengör också kabelskon innan du sätter fast den igen.

Jordkabeln till motorblocket kollar du också upp och rengör kabelskon vid blocket innan den sätts dit. Det är ingen nackdel att byta ut båda dessa kablar mot grövre saker, gör gärna det så får du ju fräscha kabelskor på köpet . Båda polskorna på batteriet ska naturligtvis vara i bra skick.

Generatorns laddkabel (B+) kollar du upp och även här kan du gärna sätta dit en grövre, minst 10mm2 (kanske redan sitter en sån) men ännu grövre skadar inte. Generators hölje har kontakt med motorblocket/karossen på något sätt, antingen via sitt fäste eller med en separat kabel/fläta, se till att kontaktytorna är rena och fri från oxid.

När du har gått igenom de sakerna så har du i princip gjort vad som går att göra för att den nuvarande strömförsörjningen ska kunna utnyttjas så bra som möjligt, men även förberett för en uppgradering av tex generator och/eller kraftigare batteri smile.


Sök