Omvanlda vinterdäck till sommardäck?

Makemehappy
24 februari 2009 · 256 Inlägg

Jag undrar om man kan ta bort dubbarna på sina vinterdäck och helt enkelt använda de som sommardäck? Är det lagligt och innebär det några säkerhetsrisker?

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Lagligt vet jag inte, men vinterdäck innehåller en annan gummiblandning för att vara mjukt även vid låg temperatur. Dvs de kommer vara för mjuka för att användas vid höga temperaturer. Kanske ger lite bättre grepp men kommer även att slitas fort

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
alain www.bimmerpower.org
24 februari 2009 · 3 995 Inlägg

om du har dubbad vinterdäck och ta bort dubbarna, det är fortfarande vinterdäck (odubbad) då olagligt att köra med efter tid bestämelse.
Det är krav på att använda vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.
Vinterdäck får monteras fr.o.m. den 1 oktober och kan användas fram till 30 april.

Senast redigerat av alain (24 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
dalmasens
24 februari 2009 ·

alain skrev:
om du har dubbad vinterdäck och ta bort dubbarna, det är fortfarande vinterdäck (odubbad) då olagligt att köra med efter tid bestämelse.
Det är krav på att använda vinterdäck vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.
Vinterdäck får monteras fr.o.m. den 1 oktober och kan användas fram till 30 april.

men de lär ju räknas som odubbade vitnerdäck då.
De får du ja året runt. Så kallade året runt däck.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Boostrider Försöker iaf
24 februari 2009 · 1 998 Inlägg

Nä har man plockat dubben är de väl inte olagligt?

Blir ju året runtdäck roll


Men som sagt till lek duger sånna däck annars köp riktiga

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
alain www.bimmerpower.org
24 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Boostrider skrev:
Nä har man plockat dubben är de väl inte olagligt?

Blir ju året runtdäck roll


Men som sagt till lek duger sånna däck annars köp riktiga

*****
vinterdäck och allrunt däck är två skilda däck.

Vinterdäck, odubbade eller dubbade, definieras som däck speciellt framtagna för vinterkörning och som är märkta M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller "Mud and Snow".

"Året-runt-däck" betraktas enligt Vägverket inte som vinterdäck, oavsett om de är märkta M+S (eller annan av ovanstående beteckningar) eller ej.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Hamilton
24 februari 2009 · 8 864 Inlägg

Det är helt lagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren!
Vinterdäcken har mjukare gummiblandning, vilket ger upp till tjugo procent längre bromssträcka sommartid, samtidigt som däcken slits mycket snabbare. Inget att rekommendera med andra ord.

Senast redigerat av Hamilton (24 februari 2009)

Fotograf på tierpidag.se
alain www.bimmerpower.org
24 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Hamilton skrev:
Det är helt lagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren!
Vinterdäcken har mjukare gummiblandning, vilket ger upp till tjugo procent längre bromssträcka sommartid, samtidigt som däcken slits mycket snabbare. Inget att rekommendera med andra ord.

********
Jag återta det jag sa, det är tillåtet att dra ut dubbarna och köra på sommar men som säger Hamilton, det är inte rekommendera på grund att det är inte samma gummiblandning.
Tips: köp begadnad sommardäck, det är i all fall bättre.

Senast redigerat av alain (24 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Makemehappy
24 februari 2009 · 256 Inlägg

Fyfan vilken grop jag har trillat i alltså. När jag köpte bilen så fanns det 20tums fälgar på bilen 255/30 -20 runt om. Och jag fick orginalfälgarna (18tums) oxå, fast på de sitter det vinterdäck på.

Bakdäcken på bilen är helt utslitna (20tums fälgarna) Och det kommer kosta jävligt mycket för 2 sådana nya däck. Dessutom tyckte jag att det var för trög stryning å bilen vilket är inte är så konstigt med 255/30 -20 på framdäcken.

Så jag tänkte komma undan billigt genom att använda vinterdäcken jag fick med 18tums fälgarna och använda de som sommardäck. Men det går ju inte helle nu ju. Och jag kör inte bilen på vintern så de däcken är ju lika värdelösa på sommaren som vintern.

Slutslats alla mina däck jag har är oanvändbara. Skulle uppskattas om någon hade råd till mig ang detta.

Senast redigerat av Makemehappy (24 februari 2009)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
24 februari 2009 · 6 170 Inlägg

Sälj hela skiten och köp nya sommardäck och fälgar ?

Det hade jag gjort iaf.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Hamilton
24 februari 2009 · 8 864 Inlägg

Finns ju inget annat allternativ än att köpa nya däck...
Dum fråga kanske men du var väll medveten om vilka fälgar och däck som satt på när du köpte bilen.

Fotograf på tierpidag.se
lind_skog
24 februari 2009 · 73 Inlägg

om du plockar ur dubben ur dina vinterdäck räknas dom inte som åretruntdäck för du kan ju inte köra på vintern med dom, däcken räknas som sommardäck och det är bara plocka dubben och köra det!

ricjoh
24 februari 2009 · 82 Inlägg

Dem på besiktningen säger inget om att man drar ut dubben iaf. fick om besiktning på mina sommardäck. åkte och drog ut dubben ur vinterdäcken och besiktiga igen.. då fick den igenom.

Audi A6 2,0 TFSI "Ådin" (2008)
Chevrolet Camaro "Bee" (2012)
Makemehappy
24 februari 2009 · 256 Inlägg

Det var min idé från början, men fick nyss reda på att det inte är rekommenderat då vinterdäck har en annan gummiblandning och ger längre bromssträcka.

viccoA
24 februari 2009 · 3 110 Inlägg

Makemehappy skrev:
Fyfan vilken grop jag har trillat i alltså. När jag köpte bilen så fanns det 20tums fälgar på bilen 255/30 -20 runt om. Och jag fick orginalfälgarna (18tums) oxå, fast på de sitter det vinterdäck på.

Bakdäcken på bilen är helt utslitna (20tums fälgarna) Och det kommer kosta jävligt mycket för 2 sådana nya däck. Dessutom tyckte jag att det var för trög stryning å bilen vilket är inte är så konstigt med 255/30 -20 på framdäcken.

Så jag tänkte komma undan billigt genom att använda vinterdäcken jag fick med 18tums fälgarna och använda de som sommardäck. Men det går ju inte helle nu ju. Och jag kör inte bilen på vintern så de däcken är ju lika värdelösa på sommaren som vintern.

Slutslats alla mina däck jag har är oanvändbara. Skulle uppskattas om någon hade råd till mig ang detta.

Det enda du behöver är 2st nya bakdäck till dina 20tums fälgar, framdäcken kostar 1500kr/st på däckonline så det är inte direkt hela förmögenheten. Att det går trögt och segt med 20tums fälgar är helt naturligt, man kompromissar komforten för utseendet.

Rycka dubben i den andra uppsättningen går utmärkt, det blir inte optimalt grepp på sommaren men du kan nog köra en eller två säsonger på de däcken och byta till 18tums sommardäck istället när vinterdäcken är slut...

Senast redigerat av viccoA (24 februari 2009)

Hegefors
27 februari 2009 · 99 Inlägg

GodfatherB skrev:
om du plockar ur dubben ur dina vinterdäck räknas dom inte som åretruntdäck för du kan ju inte köra på vintern med dom, däcken räknas som sommardäck och det är bara plocka dubben och köra det!

Ytterligare ett bevis på att man ska inte uttala sig om saker man inte kan....

drazen_gti
27 februari 2009 · 807 Inlägg

sälj 20 tummarna och köp 18 med sommardäck... du kanske sparar nån krona t o m smile

I'd rather die like a man, than live like a coward
FreddeK
27 februari 2009 ·

Hegefors skrev:

GodfatherB skrev:
om du plockar ur dubben ur dina vinterdäck räknas dom inte som åretruntdäck för du kan ju inte köra på vintern med dom, däcken räknas som sommardäck och det är bara plocka dubben och köra det!

Ytterligare ett bevis på att man ska inte uttala sig om saker man inte kan....

haha precis! så om man kör bort dubben också så blir det sommardäck..haha

camaro67 Meister
27 februari 2009 · 6 763 Inlägg

Jag tycker de verkar bli bättre fäste med vinterdäck på torr asfallt. Mjukare gummi resulterar i bättre fäste men de är lättare att överhetta dom. Och ja du får rycka dubben och åköra året runt

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Sharky
27 februari 2009 · 10 287 Inlägg

You bet! Stefan i garaget åkte 13.03 på Tullinge med sniktrimmad Volvo 740 med barnstol och vinterdäck på 15" plåtis med sisådär 1 bar.

/Göran

camaro67 skrev:
Jag tycker de verkar bli bättre fäste med vinterdäck på torr asfallt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang