Sidepipes lagligt eller inte ?

born_rebell Team740
17 juni 2009 · 211 Inlägg

Som rubriken lyder så undrar jag om nån vet om man får ha sidepipes ?
Har 2 dubbla utblås jag tänkte kapa av och bygga in dom i skärmarna eller liknande iaf!

tacksam för svar smile

Burn Rubber Not Your Soul
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 juni 2009 · 6 170 Inlägg

Det är lagligt om du svetsar igen bakdörrarna och typ tar bort fönsterveven så att fönstrena inte går att dra ner.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
born_rebell Team740
17 juni 2009 · 211 Inlägg

är det bara för att avgaserna inte ska komma in i bilen eller ?
men den går ingenom besiktningen då ?

Burn Rubber Not Your Soul
Marlboroman
17 juni 2009 · 8 234 Inlägg

Ja, det är för att avgaserna inte ska komma in och för att reglerna säger att det ska mynna ut bakom dörren men innan bakhjulet/en. Men har man fixat det så ska det gå igenom

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
born_rebell Team740
17 juni 2009 · 211 Inlägg

Okej tack så mycket smile
Ska börja bygga det nästa vecka smile

Burn Rubber Not Your Soul
Thaien
17 juni 2009 · 933 Inlägg

då lånar jag tråden en snabbis, Vi tänkte sätta sidepipes på amazonen. Men jag läste någonstans att det måste vara på vänster för att inte avgasarna ska gå mot folket. Och jag undrar om det stämmer att det måste vara så.

BMW M5 (1999)
rickylicious Webbutvecklare
17 juni 2009 · 2 369 Inlägg

martincool skrev:
då lånar jag tråden en snabbis, Vi tänkte sätta sidepipes på amazonen. Men jag läste någonstans att det måste vara på vänster för att inte avgasarna ska gå mot folket. Och jag undrar om det stämmer att det måste vara så.

Nu vet jag inget säkert, men det där låter lite som ett fånigt rykte. Det finns ju bilar där ändröret sticker ut snett till vänster i bak original. Och med tanke på vilken spridning avgaser har så borde det inte spela någon roll några centimeter hit och dit. Men det är ju bara jag tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
born_rebell Team740
17 juni 2009 · 211 Inlägg

det har jag också hört, typ bara för att det inte ska komma på dom går på trottoaren när man kör förbi.

Men men på måndag ska jag börja bygga att så hoppas på det bästa att det gå igenom big_smile

Burn Rubber Not Your Soul
Phaetoon
17 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Vägverkets författningssamling
Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar;
Omtryck VVFS 2007:307

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472545

8 Kap. Avgassystem
Övergripande krav
1 §     Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 – 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.

Personbil och lätt lastbil

2 §     Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

Buss och tung lastbil
3 §     Avgasrör skall vara riktat så att avgaserna avleds antingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida.

Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

4 §     Uppåtriktat avgasrör skall mynna ut på sådan höjd att olägenhet för förare eller passagerare inte uppstår. Avgasernas huvudriktning får vid vindstilla och stillastående fordon inte avvika mer än 60° från vertikallinjen.

5 §     Bakåtriktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning ligger i ett genom fordonet längsgående vertikalplan eller åt vänster från nämnda plan och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

6 §     Åt sidan riktat avgasrör skall vara så anordnat att avgasernas huvudriktning är snett bakåt vänster i högst 45 ° vinkel med fordonets längdaxel och är riktat horisontellt eller snett nedåt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
karlsson_6 Volvo Fantast
17 juni 2009 · 194 Inlägg

Avgasrören ska mynna ut utanför karossen, annars finns det risk för att avgaserna kommer in i kupén, eller att det uppstår resonansljud mellan marken och karossen.
Sidepipes måste mynna ut bakom dörren och får peka rakt ut på vänster sida.
Men på höger sida ska avgasmynningen peka ned mot marken.

Källa: SFRO´s nya bok, om reglerna gäller vanliga bilar låter jag vara osagt. Kanske bara gäller om bilen är reggad som ombyggt fordon

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
Vett74
17 juni 2009 · 437 Inlägg

Har besiktat Corvetten med sidepipes i 5 år utan några problem,mynnar ut just bakom dörren rätt ut på bägge sidor..
Ingen som sagt nått,det enda dom måste göra är att testa avgasvärdena ute för det går inte att få på dom som är inne i hallen på rören smile
Har mycket att göra med att bilen är tillverkad 74 också,allt före 75 är enklare

Senast redigerat av Vett74 (17 juni 2009)

Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
BMW 525 (1993)
Phaetoon
17 juni 2009 · 8 156 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Avgasrören ska mynna ut utanför karossen, annars finns det risk för att avgaserna kommer in i kupén, eller att det uppstår resonansljud mellan marken och karossen.
Sidepipes måste mynna ut bakom dörren och får peka rakt ut på vänster sida.
Men på höger sida ska avgasmynningen peka ned mot marken.

Källa: SFRO´s nya bok, om reglerna gäller vanliga bilar låter jag vara osagt. Kanske bara gäller om bilen är reggad som ombyggt fordon

Det där är en implementering som skiljer sig lite från vägverkets föreskrifter. Vägverket har tvingats ändra sina regler pga EU. Innan var det samma regler för både a-traktor, lastbil och personbil. Nu har man lättat upp på det hela.

Bilprovningen har dessutom ett eget sätt att "tolka" föreskrifterna, vilket gör bilprovningen ibland är hårdare och ibland slappare än vad föreskrifterna kräver.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang