Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.
  • 232 Följare
  • 872 485 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2016
Super40
4 januari 2014 · 415 Inlägg

M_Broberg skrev:

Super40 skrev:

Exsicco skrev:

Korrekt, lådan styrs av samma ECU så valmöjligheterna är inte så stora.

Läst hela tråden och det är ju sjukt fränt. Kan man inte ha kvar orginal sprutet med givare men låta spridarna styras av ett annat sprut? Då tror ju orginalsystemet att allt är ok men du kan mappa det andra sprutet som du vill.

känns ju som det du pratar om är ett Typiskt piggyback system..

Nä inte riktigt, man kör två fristående sprut parallellt. Den ena är ju bara inkopplad för att kunna styra lådan och den andra styr motorn. Har det andra sprutet egna givare hänger inte spruten ihop och man kan ha vilket sprut man vill.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
torpis Forummoderator
4 januari 2014 · 10 572 Inlägg

Super40 skrev:

M_Broberg skrev:

Super40 skrev:

Läst hela tråden och det är ju sjukt fränt. Kan man inte ha kvar orginal sprutet med givare men låta spridarna styras av ett annat sprut? Då tror ju orginalsystemet att allt är ok men du kan mappa det andra sprutet som du vill.

känns ju som det du pratar om är ett Typiskt piggyback system..

Nä inte riktigt, man kör två fristående sprut parallellt. Den ena är ju bara inkopplad för att kunna styra lådan och den andra styr motorn. Har det andra sprutet egna givare hänger inte spruten ihop och man kan ha vilket sprut man vill.

Så gör man på nästan alla bilar om man tex vill behålla AC, farthållare, hastighetsmätare etc etc med styra motorn via annat sprut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
loser1868
27 januari 2014 · 1 Inlägg

Hello Exsicco. First of all i would like to say i admire your work and i wish i could have my hands on that monster you are building.

I would like to say that your idle problems you have may be because of the larger throttle body you installed. Many people tried that in the UK and had the same problems. Some made it work by changing the electronics from the smart throttle and put it in the vauxhaul as the vauxhaul has different resistors. I just wanted to say this hoping it will help you

Kapt_Q
9 juni 2014 · 1 Inlägg

Hello, sorry for the English, I am from the UK. I have read the huge thread with the help of google translate. Amazing work that I truly hope gets finished soon. Truly inspirational.

I am attempting something similar here in the UK, but I am only aiming for around 150hp (My car has many mods including brakes like yours and also methanol water injection). We have just started on the new engine and I will probably use the same turbo as you.

Some thoughts on your problems, if I may:

Your ABS servo needs bleeding, this needs DAS, you can get these quite cheap from ebay via China, they also come up on ebay used.

To bleed the rear calipers disconnect handbrake cables remove them from the brackets rotate them, bleed then return to original position. (I use similar VW GT TDI calipers).

6 piston calipers are too much for the master cylinder, four is better (I use 4 piston with 304mm discs). What vehicle did your new master cylinder come from?

Your car will have big idle problems with this cam. You must turn the idle up as suggested by others (drill throttle butterfly).  But even if you make your car idle with this cam you still probably will not achieve your desired RPM because you are using the original intake manifold, so it is best that for now you use a smaller cam.

Without pining the cylinders to the block inside the engine (block strengthening) your engine will probably fail if you attempt huge RPM.  I will get a picture of what I am talking about if you like?

Please don't give up now!

Cheers from the UK!

Lucian

Krassegrand
9 juni 2014 · 239 Inlägg

Kapt_Q skrev:
Your ABS servo needs bleeding, this needs DAS, you can get these quite cheap from ebay via China,

Take care if You buy a chinese copy.
I got one that works with anything but a Smart Roadster.

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
MR_Smart
24 augusti 2014 · 1 290 Inlägg

Då ligger bilen på Blocket... http://www.blocket.se/vi/55693534.htm

Jeppiis
25 augusti 2014 · 82 Inlägg

Exsicco skrev:
Då ligger bilen på Blocket... http://www.blocket.se/vi/55693534.htm

Tråkigt att höra! hade gärna sett dig bygga klart bilen. hmm

Putteliten
25 augusti 2014 · 9 081 Inlägg

Tråkigt att höra. Hade hoppats på att få se lite bänkningsbilder och papper....

Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
MR_Smart
25 augusti 2014 · 1 290 Inlägg

Putteliten skrev:
Tråkigt att höra. Hade hoppats på att få se lite bänkningsbilder och papper....

Kanske kommer ändå med rätt köpare. Hoppas att någon som vill slutföra projektet köper den.

Putteliten
25 augusti 2014 · 9 081 Inlägg

Exsicco skrev:

Putteliten skrev:
Tråkigt att höra. Hade hoppats på att få se lite bänkningsbilder och papper....

Kanske kommer ändå med rätt köpare. Hoppas att någon som vill slutföra projektet köper den.

Ja det får vi hoppas. Allra mest hoppas ja att din livssituation reder ut sig så att du slipper sälja....
Tråkigt att behöva sälja när du är så nära uppstart....

Senast redigerat av Putteliten (25 augusti 2014)

MR_Smart
25 augusti 2014 · 1 290 Inlägg

Putteliten skrev:

Exsicco skrev:

Putteliten skrev:
Tråkigt att höra. Hade hoppats på att få se lite bänkningsbilder och papper....

Kanske kommer ändå med rätt köpare. Hoppas att någon som vill slutföra projektet köper den.

Ja det får vi hoppas. Allra mest hoppas ja att din livssituation reder ut sig så att du slipper sälja....
Tråkigt att behöva sälja när du är så nära uppstart....

Inget fel på min livssituation mer än att den är förändrad smile Andra förutsättningar än tidigare helt enkelt.

Xog
26 augusti 2014 · 238 Inlägg

Hade jag haft platsen hade jag köpt den direkt hmm

Mvh
Ola Ekegren
MR_Smart
29 januari 2015 · 1 290 Inlägg

Efter två vändor med annonsering på Blocket finns Smarten fortfarande kvar i min ägo. Funderar på att lägga ut bilen på Tradera istället för att få den "peng" som någon bedömmer är ett korrekt värde. Är det någon som har testat att sälja en bil via Tradera?

Xog
29 januari 2015 · 238 Inlägg

Om du kan ha kvar den till sommaren så kan vi kasta i orginalmotorn då så borde du ju få ut en slant för den besiktigad och klar smile

Mvh
Ola Ekegren
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 januari 2015 · 6 170 Inlägg

Exsicco skrev:
Efter två vändor med annonsering på Blocket finns Smarten fortfarande kvar i min ägo. Funderar på att lägga ut bilen på Tradera istället för att få den "peng" som någon bedömmer är ett korrekt värde. Är det någon som har testat att sälja en bil via Tradera?

Du fattar helt enkelt inte vinken va ??

Det är ödet som säger åt dig att du SKA ha kvar bilen och du ska bygga klart den, hur lång tid det än må ta big_smile

Alla här vet ju att du är den enda som kan göra jobbet ordentligt så vi hoppas på det allihop wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
kenth66
29 januari 2015 · 1 212 Inlägg

+1

TBOC_Razor skrev:

Exsicco skrev:
Efter två vändor med annonsering på Blocket finns Smarten fortfarande kvar i min ägo. Funderar på att lägga ut bilen på Tradera istället för att få den "peng" som någon bedömmer är ett korrekt värde. Är det någon som har testat att sälja en bil via Tradera?

Du fattar helt enkelt inte vinken va ??

Det är ödet som säger åt dig att du SKA ha kvar bilen och du ska bygga klart den, hur lång tid det än må ta big_smile

Alla här vet ju att du är den enda som kan göra jobbet ordentligt så vi hoppas på det allihop wink

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
XL-Dempa
29 januari 2015 · 457 Inlägg

+2

kenth66 skrev:
+1

TBOC_Razor skrev:

Exsicco skrev:
Efter två vändor med annonsering på Blocket finns Smarten fortfarande kvar i min ägo. Funderar på att lägga ut bilen på Tradera istället för att få den "peng" som någon bedömmer är ett korrekt värde. Är det någon som har testat att sälja en bil via Tradera?

Du fattar helt enkelt inte vinken va ??

Det är ödet som säger åt dig att du SKA ha kvar bilen och du ska bygga klart den, hur lång tid det än må ta big_smile

Alla här vet ju att du är den enda som kan göra jobbet ordentligt så vi hoppas på det allihop wink

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Twins Twins Bil & Plåt
29 januari 2015 · 2 577 Inlägg

Håller med Razor !

Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
SaabAeroo
30 januari 2015 · 49 Inlägg

Sådär nu har jag spenderat x-antal timmar ikväll men att läsa igenom denna extremt häftiga projekttråd. Det jag möttes av i slutet var tragikomiskt efter alla omöjliga tekniska lösningar du har åstakommit. Jag är grymt imponerad och jag hoppas verkligen att det är du som får färdigställa din skapelse. En stor eloge till dig!

MR_Smart
30 januari 2015 · 1 290 Inlägg

Vänliga ord men faktum kvarstår, har inget garage som går att skruva i smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang