[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta, men vem gillar inte en utmaning? Hur som helst så införskaffades bilen 2012 och räddades undan skroten och har nu efter ett år både blivit lättare, trimmad och renoverad. Med andra ord har jag kommit en hyfsad bra bit mitt mål som i alla fall till en början är "budget banbil". Så följ gärna projektet om målet av en banracing-9000.
  • 73 Följare
  • 210 290 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 augusti 2016
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
26 mars 2012 · 224 Inlägg

du har inte vägarna förbi returbilen igen nästa vecka? smile
hade varit kul o träffas o snacka lite skit big_smile

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
26 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
du har inte vägarna förbi returbilen igen nästa vecka? smile
hade varit kul o träffas o snacka lite skit big_smile

Haha "snacka lite skit", erkänn istället att du vill ha hjälp med att byta startmotor wink

Om ni två springer så ofta på returen så är det ju egentligen ganska konstigt att man inte träffats där någon gång eftersom jag är där riktigt ofta då lernia ligger bara någon kilometer bort.


Mike: är det svårt att byta soppafilter ??

Har ett liggandes som köptes till 9-5:an men det är ju ganska onödigt att byta på den just nu så jag tänkte byta på min 9000 istället...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Funkiee Saab älskare!
26 mars 2012 · 4 597 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Nn1ck3 skrev:
du har inte vägarna förbi returbilen igen nästa vecka? smile
hade varit kul o träffas o snacka lite skit big_smile

Haha "snacka lite skit", erkänn istället att du vill ha hjälp med att byta startmotor wink

Om ni två springer så ofta på returen så är det ju egentligen ganska konstigt att man inte träffats där någon gång eftersom jag är där riktigt ofta då lernia ligger bara någon kilometer bort.


Mike: är det svårt att byta soppafilter ??

Har ett liggandes som köptes till 9-5:an men det är ju ganska onödigt att byta på den just nu så jag tänkte byta på min 9000 istället...

Bus enkelt...... wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
26 mars 2012 · 224 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Nn1ck3 skrev:
du har inte vägarna förbi returbilen igen nästa vecka? smile
hade varit kul o träffas o snacka lite skit big_smile

Haha "snacka lite skit", erkänn istället att du vill ha hjälp med att byta startmotor wink

Om ni två springer så ofta på returen så är det ju egentligen ganska konstigt att man inte träffats där någon gång eftersom jag är där riktigt ofta då lernia ligger bara någon kilometer bort.


Mike: är det svårt att byta soppafilter ??

Har ett liggandes som köptes till 9-5:an men det är ju ganska onödigt att byta på den just nu så jag tänkte byta på min 9000 istället...

byta startmotor?? tongue
mja jag är ju inte där riktigt lika ofta som du, men några gånger i månaden händer de ju smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 mars 2012 · 1 094 Inlägg

Ja vart ska vi börja..

Fick min programvara idag från Robert, dock missade han nog att lägga i den förstärkta WG - Fjädern.

Hur som, tryckte i programmet och tänkte bara ut och pröva lite smått.
Men till min stora förvåning gick bilen på grundladd, baktände och av att kollat stiften (Vitgråa på tändytan och svarta på själva ringen på stiftet). så har den gått tort????

Knutstorp närmar sig med stormsteg och detta kändes som ett rejält bakslag.

FENOMENET UPPKOMMER INTE PGA PROGRAMVARAN, inget fel på den.

Provade en polares "okända" programvara i veckan. Enligt siffrorna skulle den vara ifrån en Aero men enligt förra ägaren vara omprogramerad till den vanliga 2,3:an.

Dock gick den på grundladd där med och misstände så trodde bestämt boxen var mappad till en annan setup.

Men jag förstår ju nu att det inte var något fel på den boxen heller utan att det är något som är tokigt med min bil.

Nå tips för felsökning motages gärna, besiktning är nästa vecka och knutstorp om två veckor, vill verkligen få den klar.

Pga grundladd går mina misstankar till något turborelaterat?

Kollade säkringen til APC:n, den var OK.

Nå skriv vad ni tror!

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Funkiee Saab älskare!
28 mars 2012 · 4 597 Inlägg

kolla din MV, sitter på kylaren

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Turbo-X Mr TX
28 mars 2012 · 976 Inlägg

Funkiee skrev:
kolla din MV, sitter på kylaren

Skulle precis säga samma sak wink Kolla den som sagt smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 mars 2012 · 1 094 Inlägg

Vet var mw:n sitter;-)....

Det var min första tanke med men slangarna tror jag sitter rätt.. Hann inte kolla så mycket då hag var tvungen o åka iväg. Värt och nämnas är att när man stänger av bilen ger mw:n ifrån sig ett himla mårkligt el ljud, surrar liksom som ett bi riktigt högt i någon sekund. Den har gjort det sedan jag klpte bilen, gör era med det? :-)

Har tyvärr ingen mw till T5 hemma men de från T7 ska völ med passa? I så fall skulle jag kunna prova med en sådan.

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Driftkungen skrev:
Vet var mw:n sitter;-)....

Det var min första tanke med men slangarna tror jag sitter rätt.. Hann inte kolla så mycket då hag var tvungen o åka iväg. Värt och nämnas är att när man stänger av bilen ger mw:n ifrån sig ett himla mårkligt el ljud, surrar liksom som ett bi riktigt högt i någon sekund. Den har gjort det sedan jag klpte bilen, gör era med det? :-)

Har tyvärr ingen mw till T5 hemma men de från T7 ska völ med passa? I så fall skulle jag kunna prova med en sådan.

Mvh Mike

T7 passar inte rakt av utan bara om man hackar och karvar lite i styrboxen tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 mars 2012 · 1 094 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Driftkungen skrev:
Vet var mw:n sitter;-)....

Det var min första tanke med men slangarna tror jag sitter rätt.. Hann inte kolla så mycket då hag var tvungen o åka iväg. Värt och nämnas är att när man stänger av bilen ger mw:n ifrån sig ett himla mårkligt el ljud, surrar liksom som ett bi riktigt högt i någon sekund. Den har gjort det sedan jag klpte bilen, gör era med det? :-)

Har tyvärr ingen mw till T5 hemma men de från T7 ska völ med passa? I så fall skulle jag kunna prova med en sådan.

Mvh Mike

T7 passar inte rakt av utan bara om man hackar och karvar lite i styrboxen tongue

Hmm okej då vet jag det, tack! Men ang ljudet surrar din med efter avstängning?

Hur är det att köpa mw från olika årsmodeller, vad skiljer?:-)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Owla
28 mars 2012 · 751 Inlägg

Angående det surrande ljudet från MVn så har jag också haft det på några 9000 (osäker dock om det gällde alla). Men hackar och misständer? Möjligtvis om du satt slangarna till MVn fel. Vilka tillfällen misständer den? Direkt när man rör gasen? Eller när turbon börjar ladda? Inga motorfelkoder? För visst, misständer den endast när du börjar trycka på så kan det vara MVn, men att den skulle misstända även vid småvarvning har jag svårt att tro beror på MVn. Tagit en extra kik så du fått tillbaka alla vakumslangar rätt? Låter snarare som du missat/kopplat någon sådan fel så boxen flippar ur. Lambdan verkar frisk?
Lite mer info är nog nödvändigt för att kunna ge några mer specifika tips. Skulle kikat runt lite efter ditt problem på STCS i hopp om bättre svar.
/Owla

PS, en tanke, du har inte en annan tändkassett att testa med? Min misstände rätt grovt när man tryckte på vilket visade sig vara TK.

Senast redigerat av Owla (28 mars 2012)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Driftkungen skrev:

TBOC_Razor skrev:

Driftkungen skrev:
Vet var mw:n sitter;-)....

Det var min första tanke med men slangarna tror jag sitter rätt.. Hann inte kolla så mycket då hag var tvungen o åka iväg. Värt och nämnas är att när man stänger av bilen ger mw:n ifrån sig ett himla mårkligt el ljud, surrar liksom som ett bi riktigt högt i någon sekund. Den har gjort det sedan jag klpte bilen, gör era med det? :-)

Har tyvärr ingen mw till T5 hemma men de från T7 ska völ med passa? I så fall skulle jag kunna prova med en sådan.

Mvh Mike

T7 passar inte rakt av utan bara om man hackar och karvar lite i styrboxen tongue

Hmm okej då vet jag det, tack! Men ang ljudet surrar din med efter avstängning?

Hur är det att köpa mw från olika årsmodeller, vad skiljer?:-)

Har aldrig ens hört MVn låta något alls tongue

Och det är nog samma MV till alla årsmodeller ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Owla
28 mars 2012 · 751 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Driftkungen skrev:

TBOC_Razor skrev:

T7 passar inte rakt av utan bara om man hackar och karvar lite i styrboxen tongue

Hmm okej då vet jag det, tack! Men ang ljudet surrar din med efter avstängning?

Hur är det att köpa mw från olika årsmodeller, vad skiljer?:-)

Har aldrig ens hört MVn låta något alls tongue

Och det är nog samma MV till alla årsmodeller ?

Lite osäker på dem tidigaste T5 systemen, men på 9000 från 1994 tom dem slutades göra (Saab 9-3an) så är det samma. Dock kan fästet skilja om man inte tar från en 9000 då dem sitter olika placerade.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
28 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Owla skrev:

TBOC_Razor skrev:

Driftkungen skrev:

Hmm okej då vet jag det, tack! Men ang ljudet surrar din med efter avstängning?

Hur är det att köpa mw från olika årsmodeller, vad skiljer?:-)

Har aldrig ens hört MVn låta något alls tongue

Och det är nog samma MV till alla årsmodeller ?

Lite osäker på dem tidigaste T5 systemen, men på 9000 från 1994 tom dem slutades göra (Saab 9-3an) så är det samma. Dock kan fästet skilja om man inte tar från en 9000 då dem sitter olika placerade.

På 9-3 och 900 så sitter där inte ens ett fäste vad jag sett...

Sitter rätt i plåten.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Funkiee Saab älskare!
28 mars 2012 · 4 597 Inlägg

samma mv på alla 9000 o tidiga 9-3or med t5

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Funkiee Saab älskare!
28 mars 2012 · 4 597 Inlägg

samt NG900

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
28 mars 2012 · 1 094 Inlägg

Owla skrev:
Angående det surrande ljudet från MVn så har jag också haft det på några 9000 (osäker dock om det gällde alla). Men hackar och misständer? Möjligtvis om du satt slangarna till MVn fel. Vilka tillfällen misständer den? Direkt när man rör gasen? Eller när turbon börjar ladda? Inga motorfelkoder? För visst, misständer den endast när du börjar trycka på så kan det vara MVn, men att den skulle misstända även vid småvarvning har jag svårt att tro beror på MVn. Tagit en extra kik så du fått tillbaka alla vakumslangar rätt? Låter snarare som du missat/kopplat någon sådan fel så boxen flippar ur. Lambdan verkar frisk?
Lite mer info är nog nödvändigt för att kunna ge några mer specifika tips. Skulle kikat runt lite efter ditt problem på STCS i hopp om bättre svar.
/Owla

PS, en tanke, du har inte en annan tändkassett att testa med? Min misstände rätt grovt när man tryckte på vilket visade sig vara TK.

Misstända var fel ordval från mig, den misständer inte det minsta däremot BAKTÄNDER den vid nedvarvning efter lite gasande.
Kan hända att jag satt det fel får kolla upp det!

Nej inga felkoder eller liknande.

Ledsen för flummig info, både min stationära och laptopen har lagt av så sitter på mobil.

Funkie: Okejf tack!

Märkligt för min surrar riktigt högt.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Funkiee Saab älskare!
28 mars 2012 · 4 597 Inlägg

btw, om du kör med orginal filter, har du satt det åt rätt håll?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
AxlSam
28 mars 2012 · 1 497 Inlägg

Haft loss IC? Alla slangar på plats?
Hur mycket laddar den exakt? Kollat att din AV är okej?
Vad har du för mapsensor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang