Can Am - saab 2.0 turbo - Ändrade planer

Big_JN
19 november 2008 · 2 126 Inlägg

JockeT skrev:
rätta mig om ja har fel men kablarna till rattlås/nyckellåset är väll inga starkströmskablar tongue
e väll 12 volt som i sin tur drar ett relä..så relät i med knappen drar ju där org nyckelbrytaren e. så då har man kvar org starktströmsrelä.

eller?

Oftast är startmotorn kopplad direkt till tändningslåset det är därför som nyckeln "fjädrar" tillbaka till tändningsläget efter du vridit på den!
Startmotorkretsen brukar vara dragen så du har direktström ifrån batteriet till startmotorn via tändningslåset utan säkring. Har varit så på dom bilarna jag har satt startknapp på iallafall

Lite Fakta tongue

Ohms lag:

P/U=I


Där P=effekt, U=Spänning och I=Ström

Exempel om startmotorn är på ca 1,4kW (1400W)

1400/12=116,7 A

Alltså kanske lite mycket för ett vanligt relä!? smile

JockeT
20 november 2008 · 1 010 Inlägg

borde de väll vara så att de sitter ett relä i motorrummet :/

aja fått hem knappen nu iaf...och brädan är lackad!

blir skitbra! väntar på 10 vippbrytare i metall från en polare som jobbar på kejll & co.
sen kan ja börja löda ihop allt :)

här e lite bilder från brädan:



https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/505848_x8rr57.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/505850_2ngko1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/505851_nlguz1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/505853_h8sbxr.jpg

Bubblan84
20 november 2008 · 36 Inlägg

det där kommer bli skitsnyggt med ratten också, är det ngn lampa i den så den lyser också eller? ser ut som att det skulla kunna vara det iaf

JockeT
20 november 2008 · 1 010 Inlägg

a tror ja me smile
svårt att hålla sig från att gå ut och montera men ska fan vänta tills alla vippbrytarre e hemma så man kan göra en snygg och seriös kabeldragning bakom.

såhär ser knappen ut föresten när tändningen är på:

http://www.creatix.se/Shop/Image/Article/10640001_3_Thumb.jpg

Supra_robin
20 november 2008 · 4 663 Inlägg

fan va coolt big_smile blev ju as bra
mvh robin

Portal Filkörning?
21 november 2008 · 852 Inlägg

ser faktiskt ruskigt bra ut big_smile

JockeT
21 november 2008 · 1 010 Inlägg

yeah cool

fått hem baklyktor ida iaf..
va ruggit bra design på dom..blir lätta att plasta fast då dom är i två delar.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/46819/506420_j0q50r.jpg

vette tusan hurmkt ja kan jobba me dom då bilen står kallt...för att plasta ska de ju va lite varmt...får lösa de på nått vis...

lonte
24 november 2008 · 22 Inlägg

vart har du hittat dom där lyktorna o va är det för diameter på dom?
Vad ska du ha som blinkers ska du köra USA style?

JockeT
24 november 2008 · 1 010 Inlägg

ebay smile
har för mig att de va typ 10 centimeter..

blir nog usa-style ett ta tills ja bytt ut mittendioden till gul smile

FL3JM Inga konstigheter
25 november 2008 · 2 064 Inlägg

Big_JN skrev:

JockeT skrev:
rätta mig om ja har fel men kablarna till rattlås/nyckellåset är väll inga starkströmskablar tongue
e väll 12 volt som i sin tur drar ett relä..så relät i med knappen drar ju där org nyckelbrytaren e. så då har man kvar org starktströmsrelä.

eller?

Oftast är startmotorn kopplad direkt till tändningslåset det är därför som nyckeln "fjädrar" tillbaka till tändningsläget efter du vridit på den!
Startmotorkretsen brukar vara dragen så du har direktström ifrån batteriet till startmotorn via tändningslåset utan säkring. Har varit så på dom bilarna jag har satt startknapp på iallafall

Lite Fakta tongue

Ohms lag:

P/U=I


Där P=effekt, U=Spänning och I=Ström

Exempel om startmotorn är på ca 1,4kW (1400W)

1400/12=116,7 A

Alltså kanske lite mycket för ett vanligt relä!? smile

Jo jag kan ohms lag. roll (Har pluggat Mikroelektronik i 2 år innan jag bytte till Maskinteknik.)

Det är ju då det är mycket effekt som ska brytas eller slås till man använder sig av reläer. smile
Annars får man ju använda en onödigt fet switch. Hittar inte en enda knapp på elfa som pallar mer än 5A @ 230V.
Sen så låter det jävligt skumt att man inte avsäkrar startmotorn, varför skulle man inte göra det? Är nästan säker på att jag hade en säkring för startmotorn i min bil.

EDIT: Har snackat med en polare som går Elektroteknik, det här sa han:
"Om man avsäkrar startmotorn? Det borde vara självklart, om man inte vill ha den förstörd. Kan även intyga att knapparna styr reläer, det är fan ingen som drar lite mer juice än nödvändigt till en liten knapp, bara större risk för fel, exvis brand osv. Dyrare med onödigt feta kablar dessutom."

Senast redigerat av FL3JM (25 november 2008)

JockeT
25 november 2008 · 1 010 Inlägg

hmm låter vettigt!
vill bara tillägga en sak..haru kollat för likström?
likströmsgrejer måste hålla för mer då mycket enkelt sagt strömmen ligger på hela tiden, medans växelspänning kommer ju som sinuskurvan...alltså inte fullt hela tiden...

kan för övrigt berätta att den inte händer supermkt med bilen..hoppas på varmare väder så man kan plasta baklyktor tongue

Senast redigerat av JockeT (25 november 2008)

Bubblan84
25 november 2008 · 36 Inlägg

om alla chippar in så kan vi köpa ett element till jocke, därmed får vi mer trevlig läsning =P

JockeT
25 november 2008 · 1 010 Inlägg

hahah absoult! big_smile
får bli ett kraftigt sådant..bilen står ute tongue

Bubblan84
26 november 2008 · 36 Inlägg

JockeT skrev:
hahah absoult! big_smile
får bli ett kraftigt sådant..bilen står ute tongue

"allt är möjligt om man försöker tillräckligt" cool

Rydh
27 november 2008 · 59 Inlägg

En startmotor har ju ALLTID ett inbyggt relä/solenoid som dels bryter starkströmmen och dels skjuter fram kugghjulet in i startkransen. Manöverkretsen till startmotorn kan omöjligt sabba någon brytare. Jag har en vanlig knapp på min buggy och det funkar felfritt.

Du ska ha tändningen separat eller?

Läckert bygge för övrigt!

//Rydh

Peter Rydh, Buggy 2,1T
celica_salle Alltiallomekaniker
28 november 2008 · 60 Inlägg

Varför säljas?? du gör oss många besvikna då sad

JockeT
28 november 2008 · 1 010 Inlägg

tja

har lite små planer på det ja hmm

får se hur det blir.

mvh

262turbo
28 november 2008 · 1 004 Inlägg

Big_JN skrev:

JockeT skrev:
rätta mig om ja har fel men kablarna till rattlås/nyckellåset är väll inga starkströmskablar tongue
e väll 12 volt som i sin tur drar ett relä..så relät i med knappen drar ju där org nyckelbrytaren e. så då har man kvar org starktströmsrelä.

eller?

Oftast är startmotorn kopplad direkt till tändningslåset det är därför som nyckeln "fjädrar" tillbaka till tändningsläget efter du vridit på den!
Startmotorkretsen brukar vara dragen så du har direktström ifrån batteriet till startmotorn via tändningslåset utan säkring. Har varit så på dom bilarna jag har satt startknapp på iallafall

Lite Fakta tongue

Ohms lag:

P/U=I


Där P=effekt, U=Spänning och I=Ström

Exempel om startmotorn är på ca 1,4kW (1400W)

1400/12=116,7 A

Alltså kanske lite mycket för ett vanligt relä!? smile

så du menar att startströmmen går igenom tändningslåset och inte igenom en solenoiden på det flesta bilar? inte konstigt att det sprids okunande på detta forum...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
JockeT
28 november 2008 · 1 010 Inlägg

kan väll förklara lite mer...
http://www.blocket.se/vi/19284448.htm?ca=11_s

får jag den såld så säljer jag annars behäller jag den smile
typ så ligger det till

Supra_robin
28 november 2008 · 4 663 Inlägg

JockeT skrev:
kan väll förklara lite mer...
http://www.blocket.se/vi/19284448.htm?ca=11_s

får jag den såld så säljer jag annars behäller jag den smile
typ så ligger det till

varför ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang