Får man köra köra me sommarsulorna nu ?

Erick
13 februari 2008 · 4 767 Inlägg

Jag kör också på sommardäck nu, bytte tidigare i veckan. Har varit barmark och fler plusgrader i veckor här nu..

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Geiros Low is a lifestyle
13 februari 2008 · 956 Inlägg

Man måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. från 1 oktober till sista novmeber är de frivilligt om de inte är vinterväglag. samma sak från 1 april till 30 april.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Geiros skrev:
Man måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. från 1 oktober till sista novmeber är de frivilligt om de inte är vinterväglag. samma sak från 1 april till 30 april.

Nu ger jag f*n upp, gonatt!

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Merclone Leg. Spådam
13 februari 2008 · 816 Inlägg

Geiros skrev:
Man måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. från 1 oktober till sista novmeber är de frivilligt om de inte är vinterväglag. samma sak från 1 april till 30 april.

NEEEJ! *sliter mitt hår*

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
ListerRacer
13 februari 2008 · 33 Inlägg

Merclone skrev:

Geiros skrev:
Man måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. från 1 oktober till sista novmeber är de frivilligt om de inte är vinterväglag. samma sak från 1 april till 30 april.

NEEEJ! *sliter mitt hår*

Om jag inte har helt fel för mig så är det det dom lär ut på bilskolan iaf . . .

Big_JN
13 februari 2008 · 2 126 Inlägg

Faan e alla tröga eller! Inte konstigt att så många missar på uppskrivningen!

Det är bara krav på vinterdäck OM vinterväglag råder!
Lägg märke till ordet OM!

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
13 februari 2008 · 3 404 Inlägg

Släng på sommarsulorna du, kommer farbrorblå så visar du bara upp snökedjorna i bakluckan wink

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
alex_side Neerd
13 februari 2008 · 1 596 Inlägg

TenZer skrev:
Släng på sommarsulorna du, kommer farbrorblå så visar du bara upp snökedjorna i bakluckan wink

haha=D ska jag fan göra

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
FLindgren
14 februari 2008 · 5 089 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

FLindgren skrev:
jag förstår inte varför denna fråga kommer upp  hela tiden;P
taget från vv hemsida : "När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna."

notera ordet KRAV, det betyder att oavsett om det är 30 plusgrader så måste man ändå ha vinterdäck på.

*suck*

NEJ!!

Kopierar från din kopierade text:

... krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter gäller kravet även denna.


OM det är vinterväglag under tiden 1 dec-31 mars så måste du ha vintersulor, om det INTE är vinterväglag får du köra med vilka däck du vill under perioden 1 dec-31 mars.

Förstår inte varför folk hela tiden tar upp detta när reglerna är solklara på denna punkten, antar att folk bara *vill* att man ska vinterdäck hela vintern även om det inte behövs.

bah! hur kunde man missa det då? big_smile  då får jag be om ursäkt och hålla med dom som har rätt:D

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Niko_turbo Fordonstekniker
14 februari 2008 · 157 Inlägg

TenZer skrev:
Släng på sommarsulorna du, kommer farbrorblå så visar du bara upp snökedjorna i bakluckan wink

Okej får göra såsmile Bor i tumba och får hoppas på att ingen MR blå stoppar:)

De ska vara mer än det verkar;)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
14 februari 2008 · 1 290 Inlägg

Geiros skrev:
Man måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. från 1 oktober till sista novmeber är de frivilligt om de inte är vinterväglag. samma sak från 1 april till 30 april.

Bra o sitta o ljuga för alla?! LÄS PÅ INNAN DU SKRIVER!!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
RRBmw
14 februari 2008 · 345 Inlägg

pratade med en polis som jag blev stannad av för nåt år sen. Och då detta kom på tal och jag bad den kvinnliga polisen att kolla det väldigt snällt medans griniga gubben höll på me annat, och ur deras synvinkel som jag förstod de så är det vinterväglag om det är under 5+ grader även om det är fint på marken.

Mvh

Audi S2 "PPF H.O" (1992)
Geiros Low is a lifestyle
14 februari 2008 · 956 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

Geiros skrev:
Man måste ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars. från 1 oktober till sista novmeber är de frivilligt om de inte är vinterväglag. samma sak från 1 april till 30 april.

Bra o sitta o ljuga för alla?! LÄS PÅ INNAN DU SKRIVER!!!

Då undrar jag varför alla bilskolar och även prov osv. säger som jag skrev.
Står på VV's hemsida att de är OM. men som sakt. dumt att slänga på sommardäck om man har snyggare modeller av fälgar osv. Jag kör friktions däck så jag kör med dom så länge som möjligt. har redan sabbat ett sätt fälgar av saltet.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se
Audi A4 "Bagged" (2005)
Super_Micke Bildrulle
15 februari 2008 · 499 Inlägg

Haha, älskar sånt här.

Att trafikskolor lär ut 1 Dec till 31 Mars beror väl delvis på att folk skulle skifta däck annars vid första åsynen av ren och fin asfalt och plusgrader i luften. Ska ringa en bilskola idag och fråga dom vad dom lär sina studenter.

Lite info taget från Vägverket.

"Det finns ingen lag som tvingar bilister att sätta dubbdäck på bilen. Lagen som infördes 1999 föreskriver i stället att bilar under tiden 1 december – 31 mars ska använda vinterdäck. Förutsättningen är att det råder vinterväglag."

"Vinterväglag råder om det finns snö, snömodd, is eller frost på någon del av vägbanan. Polisens bedömning gäller vid tveksamhet."

Sååå, är vägbanan sopren från något av ovanstående så är det bara att ut och köra på sommardäck om du vill.

Och för god måtta

"Mönsterdjup vid vinterväglag
Vid vinterväglag, under perioden 1 december–31 mars, ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon."

Så, ha så roligt med sommardäcken...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Fregge
15 februari 2008 · 3 Inlägg

Det här är ju bara för mycket smile

kwansa Hmm, vet inte?
15 februari 2008 · 1 775 Inlägg

värt att tänka på är att sommardäck blir stenhårda under en viss tempratur?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
NxV ElectroRaggare
15 februari 2008 · 885 Inlägg

Som sagt innan, under 5+ räknas som vinteväglag oavsett om solen strålar och vägarna är torra.
Blir du stoppad så är det lite upp till var och en polis att avgöra om det är vinterväglag eller ej.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang