6438
Sök

Ombyggnation baslåda, lådmått samt avstämmning JBL w12gti mk1

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
Ja som sagt, nu har ja tröttnat på utseendet å är inte nöjd med ljudet heller för den delen, ska bygga ny låda nu åt min w12gti mk1..

vet inte så mkt angående va man ska stämma av till, va är de för skillnad? 35 resp 45 hz
bilen kommer användas till välljud.. så fint ljud kommer alltid komma i första hand!

har hela skuffen till förfogan...
Senast redigerat av Lardi (1 september 2008)

Ljudnörd!

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#2
Hittade detta på nätet...

    * 12" (30cm)
    * 700W RMS / Max 4000W
    * 93dB
    * 20Hz - 400Hz
    *  2x6 Ohm
    * Monteringsdjup:257mm
    * Monteringshål:277mm
    * Rek.lådvolym(sluten):28,32l
    * Rek.lådvolym(portad):63,72l 4"port 33,8cm

men med en portlängd på ca 34 cm, va får man för avstämning?

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
1 september 2008
#3
Om 63,72 liter är bruttovolymen så borde nettovolymen bli någonstans omkring 58 liter med bas och rör inräknade. Avstämningen hamnar på runt 32-33 Hz, vilket ju är ganska lågt. En så pass låg avstämning brukar nog passa bättre i en stor kombibil eller liknande, om jag inte har helt fel. smile

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Om 63,72 liter är bruttovolymen så borde nettovolymen bli någonstans omkring 58 liter med bas och rör inräknade. Avstämningen hamnar på runt 32-33 Hz, vilket ju är ganska lågt. En så pass låg avstämning brukar nog passa bättre i en stor kombibil eller liknande, om jag inte har helt fel. smile

ska sitta i en ford focus kombi, den ja har under min profil...
sen presterar denna bas bäst in eller utåtvänd? har den utåt nu med magnet åtåt, (mkt snyggare då)

Ljudnörd!

1 400 Inlägg
1 september 2008
#5
Om basen ska användas till välljud så ska du nog bygga en sluten låda.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#6
kollat på lite kurvor på denna bas å den ska tydligen prestera bättre i portat, även vid finlir..

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
1 september 2008
#7
Så här har jag förstått att ljudet kan bli vid olika avstämningar:

35-40 Hz avstämning ger mer djupbas och bättre transientåtergivning, passar också bättre i kombibilar. Lite mer åt SQ törs jag nog säga. 40-45 Hz blir ofta lite mer dunkkaraktär och den högre avstämningen kan passa i mindre bilkupeer.

För låg avstämning brukar resultera i att man måste ha en dörr öppen för att djupbasen ska komma fram ordentligt.

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#8
så om du törs gissa, lämpligt för en vanlig kombi? dvs tror du de kan bli för lågt med en 32-33hz avstämd? focus -99, vet inte exakt hur man kör på sq tävlingar men tror inte dom lirar med öppna dörrar?

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
1 september 2008
#9
Nä, öppna dörrar gills inte på tävlingar. Dörrarna ska vara stängda på de flesta (alla?) tävlingsmoment vad jag vet.

Jag kan försöka få tag på fler parametrar till den där basen och kika i mitt program hur det ser ut i teorin med tex 35-40 Hz avstämning om du vill. smile

Kan även säga att i en Volvo 854 så kan det fungera med ca 35 Hz avstämning, jag har själv räknat ut en sån låda (dubbla 12") och även lyssnat på resultatet av uträkningen. Det tryckte på ordentligt och framrutan rörde sig synbart vid fönsterlisten.

Visst spelade det aningen mer djupbas med en dörr öppen, men man hörde och kände basen tillräckligt bra ändå. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2008)

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Nä, öppna dörrar gills inte på tävlingar. Dörrarna ska vara stängda på de flesta (alla?) tävlingsmoment vad jag vet.

Jag kan försöka få tag på fler parametrar till den där basen och kika i mitt program hur det ser ut i teorin med tex 35-40 Hz avstämning om du vill. smile

de vore förjävla snällt faktiskt smile

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
1 september 2008
#11
Kommer du att ge basen mycket effekt?

Har kollat litegrann nu och med ett 4" rör så blir lufthastigheten i porten ganska hög ifall du börjar utnyttja basen fullt ut (dvs över 500W), konade trattar är naturligtvis ett absolut måste. smile

Vad har du för låda just nu, storlek och rör?

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Kommer du att ge basen mycket effekt?

Har kollat litegrann nu och med ett 4" rör så blir lufthastigheten i porten ganska hög ifall du börjar utnyttja basen fullt ut (dvs över 500W), konade trattar är naturligtvis ett absolut måste. smile

Vad har du för låda just nu, storlek och rör?

de kommer matas med ett audison vrx 1.500..
nu ligger basen på lastad på ca 3ohm har ja för mig..

4 Ohms: 560 W (RMS)

2 Ohms: 1080 W (RMS)

1 Ohm: 2000 W (RMS)

dagens låda är runt 55 liter har ja för mig.. 60 liter, sen bas å rör i detta.. portlängden är 40 med tratt men ja har ett flåsljud när man vrider upp.. dvs mkt luft som flyttas...

denna lådan ja har idag är inte helt stabiliserad.. eller jo ganska men de går mer..
därför ja ska byta låda..

är de ett alternativ att byta storlek på rör till kanske 5"  (om de finns)

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
1 september 2008
#13
Mmm, då är det som jag misstänker då, dvs flåsljud vid hög ljudnivå. Den där lådvolymen är annars inte dum, basen tar upp ca 3,4 liter enligt manualen och röret tar upp ca 3,6 liter. Kanske närmare 53 liter netto, men skillnaden är inte så stor ändå. smile

Avstämningen borde vara strax över 30 Hz ifall det sitter dämpmaterial i lådan, ganska låg avstämning med andra ord.

När det inte flåsar, hur tycker du att ljudet är då?
För djupt eller hyffsat?
Måste du ha en dörr öppen för att få fram ljudet ordentligt?

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Mmm, då är det som jag misstänker då, dvs flåsljud vid hög ljudnivå. Den där lådvolymen är annars inte dum, basen tar upp ca 3,4 liter enligt manualen och röret tar upp ca 3,6 liter. Kanske närmare 53 liter netto, men skillnaden är inte så stor ändå. smile

Avstämningen borde vara strax över 30 Hz ifall det sitter dämpmaterial i lådan, ganska låg avstämning med andra ord.

När det inte flåsar, hur tycker du att ljudet är då?
För djupt eller hyffsat?
Måste du ha en dörr öppen för att få fram ljudet ordentligt?

nej, ljudet i sig är väll ganska okej så sätt.. förutom de med flåsljudet.. (samt dämpning i dörrar.. ett annat kapitel) men vill kunna spela liite djupare än vad ja kan idag.. ..

nya lådan kommer byggas med 2x22 spån/mdf  (vilket är bäst? ljudmässigt, resonas osv) samt stagas upp en hel del!

Ljudnörd!

6 851 Inlägg
1 september 2008
#15
Drönirettab skrev:
Nä, öppna dörrar gills inte på tävlingar. Dörrarna ska vara stängda på de flesta (alla?) tävlingsmoment vad jag vet.

EMMA racing kör man med dörrarna öppna i SPL moment, ESPL är öppna och stängda dörrar.
Kör man i SQ ska ALLT vara så stängt det går.

Någon som kan detta med portade lådor till SQ bättre får gärna rätta mej då detta mest är vad jag tror bör funka.
Men i  SQ vill man gärna ha en så rak kurva på basen som det går. Vist kan man ha portade lådor, men gärna med låg avstämning så man inte får en peak vid typ 50-60hz..
Allt gå ju justera med en EQ, till en viss gräns. Men som sagt, så rak kurva man kan och ska den ha en peak så skulle jag lägga den ganska lågt.
Varför? jo, för att de lägsta  frekvenserna hör man inte så mycke av, de känner man mest.


21 761 Inlägg
1 september 2008
#16
TT-Avant skrev:
EMMA racing kör man med dörrarna öppna i SPL moment, ESPL är öppna och stängda dörrar.
Kör man i SQ ska ALLT vara så stängt det går.

Bra info. smile
Jag har inte kollat i regelboken just någonting utan utgick en del ifrån vad jag minns att jag har sett i trådarna på tex Lazzat, men jag minns lite dåligt tydligen. wink


TT-Avant skrev:
Men i  SQ vill man gärna ha en så rak kurva på basen som det går. Vist kan man ha portade lådor, men gärna med låg avstämning så man inte får en peak vid typ 50-60hz..
Allt gå ju justera med en EQ, till en viss gräns. Men som sagt, så rak kurva man kan och ska den ha en peak så skulle jag lägga den ganska lågt.
Varför? jo, för att de lägsta  frekvenserna hör man inte så mycke av, de känner man mest.

Jo, ungefär så resonerar jag också. Man gör lådans volym och avstämning så att den liknar den slutna lådans frekvensgång litegrann, men med lite extra förstärkning. En förhållandevis liten låda med djup avstämning borde ofta få en sån frekvensgång (i teorin iaf). smile

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#17
så en låda på 64 liter å en port på 34cm? 4" eller hur blev de med den biten`? någon bra lösning?
vill inte ha flåsljudet om ja ska dra på lite nån gång.. utan vill ha de fina ljudet hela tiden.. smile

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
1 september 2008
#18
Lardi skrev:
nej, ljudet i sig är väll ganska okej så sätt.. förutom de med flåsljudet.. (samt dämpning i dörrar.. ett annat kapitel) men vill kunna spela liite djupare än vad ja kan idag.. ..

Hmm, frågan är om basen kan spela så mycket mer djupbas. Kan ju vara så att avstämningen är så låg att den djupaste basen inte når fram ordentligt, fast å andra sidan så borde flåsljudet uppstå vid de riktigt låga frekvenserna (med tanke på avstämningen) och därför blir de strypta i ljudstyrka.

Tål att tänkas på. hmm

Lardi skrev:
nya lådan kommer byggas med 2x22 spån/mdf  (vilket är bäst? ljudmässigt, resonas osv) samt stagas upp en hel del!

Det där har diskuterats mycket i flera trådar, en del säger MDF och en del säger spån. Gör man tillräckligt stadigt så tror jag inte att det spelar så väldigt stor roll, men en annan sak som folk gör är att måla lådan invändigt för att få den helt lufttät. Dock tror jag inte att skillnaden är speciellt hörbar, men det är ju bara min gissning.

21 761 Inlägg
1 september 2008
#19
Lardi skrev:
så en låda på 64 liter å en port på 34cm? 4" eller hur blev de med den biten`? någon bra lösning?
vill inte ha flåsljudet om ja ska dra på lite nån gång.. utan vill ha de fina ljudet hela tiden.. smile

Med tanke på rörlängden så kanske det är bättre med slotport, då kan man få till en större area och ändå rymma porten utan större problem. Alternativet skulle vara dubbla 4" (ruuuskigt långa rör) eller kanske 3 st 3" rör (fortfarande långa rör, typ 55cm eller liknande).

SQ
1 343 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#20
va blir längden om man vill ha 2st 4" rör? för att få samma avstämmning? de är juh bara att ja bygger lådan så de får plats, de är inte hela världen.. bara ja inte får flåsljudet.. vill kunna vräka på ibland å ändå ha den där basen ja kan ha från 0-110db? dvs utan flås osv.. blir de rör längden ja har idag x2? dvs 2 på 64cm st?

Ljudnörd!


Sök