6442
Sök

Ombyggnation baslåda, lådmått samt avstämmning JBL w12gti mk1

21 761 Inlägg
2 september 2008
#21
Om man utgår ifrån 60 liter netto, dvs lite större än den du har just nu, så blir rörlängden (med två 4" rör) ca 73cm för att få ungefär samma avstämning. Rören kommer att ta upp ca 13 liter, då blir lådans bruttovolym runt 76-77 liter. Dämpmaterial är också inräknat.

6 851 Inlägg
2 september 2008
#22
Drönirettab skrev:
Om man utgår ifrån 60 liter netto, dvs lite större än den du har just nu, så blir rörlängden (med två 4" rör) ca 73cm för att få ungefär samma avstämning. Rören kommer att ta upp ca 13 liter, då blir lådans bruttovolym runt 76-77 liter. Dämpmaterial är också inräknat.

Det är LÅÅÅÅNGA rör det. ska man då ha 2x4" så blir det rångt där inne i lådan.
Varför inte enbart ta 6"rör, det har ju nästan samma area som 2x4" rör. fortfarande lika långt, men då har man enbart ett rör i lådan.
Men själv tycker jag nog att du bör byta bas ist. för att göra ny låda, då det ändå är HiFi bas du vill ha.


21 761 Inlägg
2 september 2008
#23
Det är ju manligt med långa rör, det har ju dreddan (tror jag det var) sagt. wink

Slotport skulle nog vara enklare i det här fallet tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (2 september 2008)

6 851 Inlägg
2 september 2008
#24
Näää..byta bas skulle vara det enklaste, sedan kommer slot,hehe.
PS: Dreddan säger ja,men det är inte längden som är det viktiga, det är tekniken.

Men ska jag vara helt allvarlig, jag har då inte hört en ända JBL bas som kan lira HiFi.
Enligt mina öron så blir dem för bumliga och slöa.
Senast redigerat av TT-Avant (2 september 2008)


SQ
1 343 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#25
de där du va med 73 cm.. är de st eller total längd på 2 rör? dvs 73/2? 36,5cm st?
TT-Avant skrev:
Näää..byta bas skulle vara det enklaste, sedan kommer slot,hehe.
PS: Dreddan säger ja,men det är inte längden som är det viktiga, det är tekniken.

Men ska jag vara helt allvarlig, jag har då inte hört en ända JBL bas som kan lira HiFi.
Enligt mina öron så blir dem för bumliga och slöa.

då ska ja bli en bland dom första att lira med en sådan, ska försöka mig spela bra med denna..
utan ja vill ha en setup på en låda som ev kan funka.. därefter så ska ja försöka få den till att spela bra...
Senast redigerat av Lardi (2 september 2008)

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
2 september 2008
#26
Lardi skrev:
de där du va med 73 cm.. är de st eller total längd på 2 rör? dvs 73/2? 36,5cm st?

Det är per rör. 2 st rör som är 73cm vardera alltså. smile

Lardi skrev:
då ska ja bli en bland dom första att lira med en sådan, ska försöka mig spela bra med denna..
utan ja vill ha en setup på en låda som ev kan funka.. därefter så ska ja försöka få den till att spela bra...

Skulle ju vara kul om du får till den så, att motbevisa andra är ganska roligt ibland. wink

SQ
1 343 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#27
Drönirettab skrev:
Lardi skrev:
de där du va med 73 cm.. är de st eller total längd på 2 rör? dvs 73/2? 36,5cm st?

Det är per rör. 2 st rör som är 73cm vardera alltså. smile

Lardi skrev:
då ska ja bli en bland dom första att lira med en sådan, ska försöka mig spela bra med denna..
utan ja vill ha en setup på en låda som ev kan funka.. därefter så ska ja försöka få den till att spela bra...

Skulle ju vara kul om du får till den så, att motbevisa andra är ganska roligt ibland. wink

hmm 73cm st kan bli svårt må ja lova, t.o.m i en kombi..utan att dom ska sticka utanför lådan (mkt snyggare med dom i lådan) men med mkt dämpning i lådan samt helt optimerad/stadgad samt tätad så kan de gå med ett 4" rör tror du?

de där med slotport, hur funkar detta? hur blir kurvan om man ska se i HiFi synpunkt?
känns som 2 blir lite svårt att lyckas med..

vi mätte upp basen å den hade faktiskt en ganska bra kurva..
(tog hjälp av olov östberg, inbiten kille i branschen, pysslar med focal prylar, dema i en audi innan)
Senast redigerat av Lardi (2 september 2008)

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
2 september 2008
#28
Lardi skrev:
men med mkt dämpning i lådan samt helt optimerad/stadgad samt tätad så kan de gå med ett 4" rör tror du?

Njae, jag tror inte att endast ett 4" rör kommer att fungera fastän du stagar och dämpar ordentligt. Om du håller dig till "lagom" ljudvolym så kan det gå bra, vilket det ju gör nu också, men vid höga ljudnivåer så flyttas för mycket luft.

Lardi skrev:
de där med slotport, hur funkar detta? hur blir kurvan om man ska se i HiFi synpunkt?
känns som 2 blir lite svårt att lyckas med..

Ljudkvaliteten ska inte bli lidande av en slotport, görs den rätt dimensionerad så uppstår inga flåsljud och ljudet ska bli lika rent som med rör vad jag vet iaf. smile

SQ
1 343 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#29
Drönirettab skrev:
Ljudkvaliteten ska inte bli lidande av en slotport, görs den rätt dimensionerad så uppstår inga flåsljud och ljudet ska bli lika rent som med rör vad jag vet iaf. smile

men hur bygger man då en slot port? ska den vara en viss area med för att få samma avstämning med andra ord? vi utgår ifrån en lika stor låda igen då.. 

aldrig pysslat med slotport innan.

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
2 september 2008
#30
En slotport är i princip en vanlig fyrkantig port, men man utnyttjar en eller flera av lådans egna väggar som en del av porten så att det blir en "tunnel". Tex Digital Designs använder såna portar till sina lådor, Rockford Fosgate brukar också ha såna portar i sina lådförslag.


Här är ett exempel på hur en slotport med vinkel kan se ut. Måtten behöver du inte tänka på, det är principen som jag vill visa:

www.rockfordfosgate.com/scripts/rightno … aqs.faq_id

Sidan kan vara lite seg att ladda ner.
Senast redigerat av Drönirettab (2 september 2008)

SQ
1 343 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#31
jo ja förstod principen, sökte lite på internet efter de!
de verkar juh ganska smidigt iaf med en sådan!
Drönirettab skrev:
Måtten behöver du inte tänka på

vad menar du med de? behöver ja inte ha visst mått för att t ex få en viss avstämning? dvs en viss area på porten för att få ner den till säg drygt 30hz..
Senast redigerat av Lardi (2 september 2008)

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
2 september 2008
#32
Det jag menade var att just de måtten som var i länken behövde du inte tänka på, bara själva principen. smile

Vill du ha en slotport så kan jag räkna på en sån, men då gör jag det i morgon efter jobbet i så fall. Börjar bli sent nu. smile

SQ
1 343 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#33
Drönirettab skrev:
Det jag menade var att just de måtten som var i länken behövde du inte tänka på, bara själva principen. smile

Vill du ha en slotport så kan jag räkna på en sån, men då gör jag det i morgon efter jobbet i så fall. Börjar bli sent nu. smile

ja just nu i dagarna sitter ja i 39 grader feber så orkar inte börja bygga iaf! wink ja de vore nice..
man kan sitta hemma å skissa när man är sjuk å lagom till man blir frisker så sätter man igång!

så ingrediensena kommer bli..

jbl bas w12gti
audison vrx 1.500 steg
slotportlåda
avstämd ca 32-35?hz

Ljudnörd!

SQ
1 343 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#34
jo en fråga till allt för att va så krånglig som möjligt, om man ville fläska på med ett 6" rör, får man ner längden då? isf va blir den?

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
3 september 2008
#35
76 liter brutto med 30x5cm (innermått) slotport som är 61cm lång, då borde nettovolymen bli ca 60 liter och avstämningen runt 32 Hz. Med 45cm lång port så bör avstämningen hamna på ca 35 Hz. Även nu har jag räknat med att dämpmaterial ska användas i lådan.

Ett 6" rör motsvarar aningen mer än två st 4" rör, det innebär att ett sånt skulle bli lite längre än dubbla 4". smile

SQ
1 343 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#36
kan vi enas om att de är ganska krångligt att få ner denna basen till 32hz? tongue haha... sitter å funderar vilket som kan bli snyggast också? slotport vs 4" vs 6", då utgår ja från en avstämning runt 32hz.. de blir nog smidigast som du sa att försöka fixa en slot...

Ljudnörd!

6 851 Inlägg
3 september 2008
#37
Då rören blir långa skulle jag nog rekomendera slot. Vist blir den lång oxå, men inte på samma sätt då den byggs innuti lådan med hjälp av lådan.
Får den plats i botten på lådan så gör en smal slot där..det ser snyggast ut enligt mej.


21 761 Inlägg
3 september 2008
#38
Ja, även fast porten blir runt 61cm lång (32 Hz) så ska det gå att få plats med den tycker jag. smile

SQ
1 343 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#39
https://www1.garaget.org/gallery/archive/61294/450468_4f0vxr.jpg


Något i denna stilen..

lådan som är ritad är bxhxd  70x40x27,5 =77 liter sen slotporten tog 15,5 liter så de slutar på 60,5 netto..

kan de funka?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/61294/450479_2go8v6.jpg


med denna setup så borde ja slippa ev flåsljud?
Senast redigerat av Lardi (3 september 2008)

Ljudnörd!

SQ
1 343 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#40
Drönirettab skrev:
Nja, jag får det till att slotporten tar upp ca 12,7 liter. 30cm hög, 5cm innerbredd (7,2cm ytterbredd med 22mm material) och 61cm lång.

Ca 2cm räknas bort där porten går igenom baffeln, då blir det 59cm kvar inuti lådan.

30 x 7,2 x 59 = 12744cm3 = ca 12,7 liter. smile

hmm undra va ja räkna på då *-)  ja ja.. får väll korta ner lådan par liter då.. men annars principen, va de så du menade?
jo ja hade räknat med att den skulle gå mitt i lådan så den får 2 sido väggar om man säger..

34,4 x 7,2 x 59=14613cm3 så 14,6..  eller tänker ja galet?
Senast redigerat av Lardi (3 september 2008)

Ljudnörd!


Sök