6322
Sök

hur högt kan man spela ?

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
som ämnet säger ? hur många decibel ligger det på ungefär när man börjar få ont i örorna ( klaga inte på min stavning tongue ) och huvudet ? sen att tinnitus förekommer ett litet tag efter man slutat spela ? kan nån gissa mellan tummen å pekfinger ? big_smile 

och nej jag orkar inte mäta hur högt jag spelar,bara onödigt dyr utgift för 1 gångsföretelse big_smile


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 september 2008
#2
hjärtat börjar hoppa över slag och man dör vid 150db har jag hört sen ska det väll inte vara nyttigt att spela över 80db länge...

2slow

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#3
okej :S kan även påpeka att det blev tungt å andas sen efter man hade spelat å gått ut ur bilen


21 761 Inlägg
1 september 2008
#4
azid skrev:
hjärtat börjar hoppa över slag och man dör vid 150db har jag hört

Nedrans, då är jag alltså död nu. Inte bra. wink

Det skiljer från person till person vilket ljudtryck som är hälsofarligt, men att man dör vid 150dB är inte sant när det handlar om normalt friska personer. Jag har tex suttit i en bil som spelade lite drygt 150dB och visst tryckte det ordentligt i bröstkorgen, men jag kände mig inte "svimfärdig" efteråt iaf. smile

Det beror ju även på vilket sorts ljud man utsätts för. Exempelvis riktigt rejäla basdunk KAN nog störa hjärtrytmen om man är känslig, men då ska det vara högt ljud.

Kan dock tillägga att när ljudnivån börjar komma upp i 150dB eller däromkring så ska man inte sitta inuti bilen, även om man har hörselskydd. Det är dumdristigt. Jag hade hörselkåpor, men det räckte inte långt. Fick lite ont i öronen efteråt och det är ju ett klart tecken på hörselpåverkan.
Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2008)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 september 2008
#5
Drönirettab skrev:
azid skrev:
hjärtat börjar hoppa över slag och man dör vid 150db har jag hört

Nedrans, då är jag alltså död nu. Inte bra. wink

Det skiljer från person till person vilket ljudtryck som är hälsofarligt, men att man dör vid 150dB är inte sant när det handlar om normalt friska personer. Jag har tex suttit i en bil som spelade lite drygt 150dB och visst tryckte det ordentligt i bröstkorgen, men jag kände mig inte "svimfärdig" efteråt iaf. smile

Det beror ju även på vilket sorts ljud man utsätts för. Exempelvis riktigt rejäla basdunk KAN nog störa hjärtrytmen om man är känslig, men då ska det vara högt ljud.

modigt att prova cool

2slow

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#6
haha själv fick man svårt å andas,polaren med och det kändes som man hade astma då tongue ungefär hur högt är 120-130 decibel ? vet att det är förbannat svårt att försöka förklara men om när är sugen på att prova uppskattas det wink


Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#7
azid skrev:
Drönirettab skrev:
azid skrev:
hjärtat börjar hoppa över slag och man dör vid 150db har jag hört

Nedrans, då är jag alltså död nu. Inte bra. wink

Det skiljer från person till person vilket ljudtryck som är hälsofarligt, men att man dör vid 150dB är inte sant när det handlar om normalt friska personer. Jag har tex suttit i en bil som spelade lite drygt 150dB och visst tryckte det ordentligt i bröstkorgen, men jag kände mig inte "svimfärdig" efteråt iaf. smile

Det beror ju även på vilket sorts ljud man utsätts för. Exempelvis riktigt rejäla basdunk KAN nog störa hjärtrytmen om man är känslig, men då ska det vara högt ljud.

modigt att prova cool

var ju för nå år sen att nån i usa hade dött av att han hade spelat för högt? men det kan ju vara bullshit lika gärna tror killen va mellan 20-30 om jag inte kom ihåg helt galet :S


21 761 Inlägg
1 september 2008
#8
azid skrev:
modigt att prova cool

Man kan kanske tycka det, men så här efteråt konstaterar jag att det är dumdristigt. En klar risk för hörselskador.

21 761 Inlägg
1 september 2008
#9
hewra skrev:
var ju för nå år sen att nån i usa hade dött av att han hade spelat för högt? men det kan ju vara bullshit lika gärna tror killen va mellan 20-30 om jag inte kom ihåg helt galet :S

Den killen kan ju ha haft känsligt hjärta, man vet ju aldrig.

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
#10
va ja hört så är "smärtgränsen" då de börjar göra ont i öron/skalle runt 120 db..  (med en viss skillnad va man är för person å hälsa givetvis)

men 150 då är de högt, för var 10;onde dubblas väll ljudet?

Ljudnörd!

Skogsfan
649 Inlägg
1 september 2008
#11
Lardi skrev:
va ja hört så är "smärtgränsen" då de börjar göra ont i öron/skalle runt 120 db..  (med en viss skillnad va man är för person å hälsa givetvis)

men 150 då är de högt, för var 10;onde dubblas väll ljudet?

är det inte mindre än så tom? 3 eller 6? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
1 september 2008
#12
Faniskogen skrev:
Lardi skrev:
va ja hört så är "smärtgränsen" då de börjar göra ont i öron/skalle runt 120 db..  (med en viss skillnad va man är för person å hälsa givetvis)

men 150 då är de högt, för var 10;onde dubblas väll ljudet?

är det inte mindre än så tom? 3 eller 6? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

har också fått för mig att det blir dubbelt så högt var 3dje db.. samt att det behövs dubbelt så mycke kraft för att driva varje 3dje db

2slow

SQ
1 343 Inlägg
1 september 2008
#13
http://www.axbom.se/information_om/ljud


* Ljudets styrka kallas ljudtrycksnivå och mäts i decibel, dB.
    * 0 dB är det svagaste ljud ett friskt öra kan uppfatta.
    * Ljud över 85 dB kan vara farliga för ett friskt öra.
    * Den så kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Det är när man börjar känna obehag inne i örat. Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.
    * Om ljudstyrkan fördubblas ökar bara decibelltalet med 3 dB.
    * En ökning med 10 dB innebär att ljudstyrkan ökar med 10 gånger.
    * En ökning med 20 dB gör att ljudstyrkan ökar med hela 100 gånger

dvs ja ger mig..
Senast redigerat av Lardi (1 september 2008)

Ljudnörd!

21 761 Inlägg
1 september 2008
#14
Eftersom människoörat inte har linjär känslighet så upplever inte örat samma sak som en mätning visar.

Det innebär att: För att ett människoöra ska uppfatta ljudet som "dubbelt så högt" så behövs ca 10dB höjning av ljudet. Däremot stämmer det att en 3dB ökning av ljudet kräver ungefär dubbelt så mycket effekt från drivkällan (förstärkaren).

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#15
* Den så kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Det är när man börjar känna obehag inne i örat. Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.

men med tanke på det där så bör man ju åtminstonde spela nästan 120 db iaf ? med dubbla kicker l5 or 12 tummare och ett mutant mt 1500.1 XXX ? eller ? tongue


21 761 Inlägg
1 september 2008
#16
hewra skrev:
Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.

Farlig för örat, väl att märka. När örat utsätts för ljud under en längre tid, då behövs det inte speciellt hög ljudnivå för att det ska vara farligt för örat. smile

hewra skrev:
men med tanke på det där så bör man ju åtminstonde spela nästan 120 db iaf ? med dubbla kicker l5 or 12 tummare och ett mutant mt 1500.1 XXX ? eller ? tongue

Ja, utan problem. Kommer man inte upp i den ljudnivån med den uppsättningen, då är någonting absolut galet.

1 058 Inlägg
1 september 2008
#17
det är olika för person till person, som exempel spelade jag 148.6dB (inte med termlab för er inbitna db-grabbar ) i min förra golf, och visst... de spelade högt men jag kände inte något större obehag av att spela fullt ös ett par låtar i rad.. medans vissa personer knappt ville sitta kvar i bilen när jag vräkt på nån trevlig bas låt.. så som sagt.. olika mellan olika personer.. skulle tippa på att ett par halvrisiga MDS 12or med ett pissigt kenwood 2kanals steg spelar runt 120-125dB.. för att ni ska få en uppskattning..

PoLoud =D

5 089 Inlägg
1 september 2008
#18
Dansken- skrev:
Förra veckan spelade jag musik i bilen på toppen av ett berg på över 4300 meter. Det tycker jag är ganska högt......... ;-)

hahaha. Ja det var verkligen högt;)

\Lindgren

63 Inlägg
1 september 2008
#19
stämmer bra de smile


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
1 september 2008
#20
hewra skrev:
* Den så kallade smärtgränsen går vid 125 dB. Det är när man börjar känna obehag inne i örat. Men tänk på att långt innan dess är ljudvolymen farlig.

men med tanke på det där så bör man ju åtminstonde spela nästan 120 db iaf ? med dubbla kicker l5 or 12 tummare och ett mutant mt 1500.1 XXX ? eller ? tongue

en l512 och mutant 800.1 i min fiesta spelar 137db med spår 5 på ESPL skivan mätt med termlab.
Och det var i en liten sluten låda.
Ska prova med den nya lådan snart som är en större slotportad.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"


Sök