hewra skrev:
som ämnet säger ? hur många decibel ligger det på ungefär när man börjar få ont i örorna ( klaga inte på min stavning

) och huvudet ? sen att tinnitus förekommer ett litet tag efter man slutat spela ? kan nån gissa mellan tummen å pekfinger ?
och nej jag orkar inte mäta hur högt jag spelar,bara onödigt dyr utgift för 1 gångsföretelse

Hur många dB man får ont i öronen beror på frekvens och vilken person det är
Med låg distortion och låg frekvens tål örat ganska höga ljudtryck, 140-143 dB går utan att få ont, då menar jag sinus ton. Men givetvis är det skadligt längre tid men under 1-2min är det okej.
Vid hög frekvens t ex 10 000hz skulle öronen skadas permanent om de utsätts för 140-143dB i 2min. Frågan är om inte omgivningen skulle skadas fysiskt också. Sprängning förekommer med höga frekvenser och ljudtryck, både inom sjukvården och en mängd andra områden. (Ej hörbara frekvenser)
Öronen tål inte många dB men det beror även på exponeringstiden om man kommer att få skador eller ej, distortion och högre frekvenser är örat kännsligare för och behöver inte speciellt höga dB för att bli skadad. Som någon annan här tidigare sa är inte upptagningsförmågan av örat linjärt. Människans öra hör relativt linjärt från ca 80-16 000hz. Frekvenser på t ex 40hz är svåra för örat att uppfatta men känns mer rent fysiskt och uppfattas ändå som ljud.
3dB är ljudtrycks fördubbling
10dB uppfattas som en ljudtrycks fördubbling
6dB märkbar ökning
Effekt behovet ökar med kvadraten alltså krävs det 2000wrms om man vill dubbla ljudtrycket från 500wrms.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?