Vad föredrar du V8 eller 4-6cyl turbo-motorer??

Karl-Bertil
6 september 2008 · 518 Inlägg

3 cylindrig Daihatsu Charade turbo som ylar ut sina hk ur ett orginal avgas är nice.

volvos femmor låter som en volvo 4a med hål i avgassystemet.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
chrno RE-雨宮
6 september 2008 · 481 Inlägg

TenZer skrev:
Du kan inte jämföra en vankel med en amerikansk v8. För det första är en amerikansk motor i regel byggd med uråldrig teknik= lite effekt i förhållandet till slagvolym men en sjuhelvetisk driftsäkerhet. Det är annat än på vankelmotorer då man måste plocka ned dem stup i kvarten för att packningarna (eller vad det nu är) pajjar.

Hela grejjen med jänkare är STOR slagvolym och i förhållandet (till jappscrap) liten effekt men dock ett mkt bredare register. Vem bryr sig om du får dinna 1 000kusar när du endå bara får dem 500rpm innan varvstopp? Bättre då att ha en motor som är driftsäker, råstark, körbar och med ett mkt bättre ljud med gott om kusar på både tomgång och maxvarv.

Som jag skrivit tidigare, det finns inte mkt som spöar en ordentlig v8!

Tur att du som alla andra världsmästare vet hur ofta, och vad det är som går sönder på en Wankel. Kan ni inte lära er att hålla tyst om ni inte vet vad ni pratar om?

Och återigen är det någon som startat en tråd som bara leder till bråk.
En Wankel, eller annan Japansk bil har ofta grymt bra respons, det är få bilar som slår en Rx7 out of the box för vad dom kostar när det gäller bana, det är få bilar som slår en Subaru när det gäller grusvägar, det är få bilar som slår en Jänkare när det gäller raktframåka. Men jag sitter hellre i en Skyline eller Supra med 650häst än en jänkare om jag inte har en bil som endast är dedikerad till strippen.. Visst, man får tycka att V8or är det coolaste som finns, att dom låter finast av alla motorljud och liknande. Men byggkvalitet på Japanska bilar, ihop med komfort gör att dom vinner för mig vilken dag som helst.

Vad gäller motortypen som det ändå var frågan om så tycker jag att Raka 6or låter riktigt jävla hett om man gjort rätt med dom, fast rösten går fortfarande till en periferiportad 3skivig wankel (utan turbo) eller ett ferrari/lamborghini dito där man verkligen förstått hur man ska använda tekniken på en V motor. wink

RE-Amemiya Kitted FD3S
ryttersson
6 september 2008 · 454 Inlägg

Bara jag som gillar Enpetare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang