6406
Sök

Protection lyser på slutsteg

189 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#1
Hej,

Kopplade in mitt nya slutsteg + baslåda idag... Men jag har ett irriterande fel med skiten, slutsteget funkar inte när jag startar bilen... Står jag bara med tändningen på, så funkar slutsteget och basen dunkar på finfint... Men när jag vrider igång bilen så börjar protection lysa på slutsteget också... Vad är felet?
Jag har testat flera ställen att jorda skiten i utan framgång..

Slutsteget är ett MUTANT NW280SP och lådan är någon billig MDS på ca 500watt

tack på förhand!


21 761 Inlägg
1 september 2008
#2
Det är möjligt att spänningen sjunker för mycket när du kör startmotorn, kanske batteriet är i dåligt skick eller dåligt laddat. smile

För att kolla upp det så kan du plocka fram en multimeter och mäta spänningen, på stegets kopplingsplint där strömkablarna sittter fast, när du kör startmotorn.

189 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#3
Okej, får inskaffa en sådan imorgon då...
ska jag mäta när bilen är igång då eller?
en på jorden och en på plusingången då eller?
räcker det att jag lägger den mot själva metallgrejen man spänner fast sladden i eller måste den nudda sladden för att mäta?

Om det inte är det, vad skulle det kunna vara då?


21 761 Inlägg
1 september 2008
#4
jocket4 skrev:
ska jag mäta när bilen är igång då eller?
en på jorden och en på plusingången då eller?
räcker det att jag lägger den mot själva metallgrejen man spänner fast sladden i eller måste den nudda sladden för att mäta?

I det här läget så är det inte intressant att veta spänningen med motorn igång eftersom felet kommer just när du startar bilen. Det vi vill veta är hur mycket spänningen är just vid feltillfället, dvs under start.

Mätsladdarna ska sitta på själva plus och minusingångarna, då får du fram vilken spänning som verkligen kommer in i steget. Skriv mätresultatet så kan folk sedan fundera och ge vidare förslag utifrån detta. smile

För att multimetern ska hinna mäta ordentligt så kan startmotorn behöva gå i några sekunder, därför kan du tex plocka ut säkringen för insprutningen när du kör startmotorn så att motorn inte startar direkt. En polare eller någon annan person kan vara bra att ha till hjälp, det är lättare att vara två.

jocket4 skrev:
Om det inte är det, vad skulle det kunna vara då?

Kan inte komma på nånting specifikt just nu, andra får komma med förslag.
Senast redigerat av Drönirettab (1 september 2008)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 september 2008
#5
En tanke som kom upp i mitt huvud nu, det kan inte vara laddreläet som är kasst då så generatorn ger ut för hög spänning och steget går in i protect? smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
1 september 2008
#6
Jo, det skulle det kunna vara. Fast då borde inte steget gå i protect vid själva starten, bara när motorn går. Kan ju hända att jag har missuppfattat jocket4 angående detta.

629 Inlägg
1 september 2008
#7
låter nästan som generatorn har gett upp tongue

Du har inte märkt att lamporna lyser dåligt osv.?
Börja med att mätta på batteriet med avstängd bil.. Normalt "friskt" batteri bör ge runt 12volt +- 0.5
Starta sedan bilen och mätt igen... då borde du ha ca 13.7volt...
Har du en kass generator så kommer den stå kvar på ca 12volt och med tiden sjunker de...
Sen kan du även ha ett dåligt batteri där en cell är kass eller batteriet inte vill ta imot laddning längre!


189 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Jo, det skulle det kunna vara. Fast då borde inte steget gå i protect vid själva starten, bara när motorn går. Kan ju hända att jag har missuppfattat jocket4 angående detta.

När bara tändningen är på funkar det utmärkt
När jag startar bilen funkar det inte alls, inte ens om jag låter bilen stå på tomgång en stund..


21 761 Inlägg
1 september 2008
#9
koka skrev:
Normalt "friskt" batteri bör ge runt 12volt +- 0.5
Starta sedan bilen och mätt igen... då borde du ha ca 13.7volt...

Nja, lite mer noggrannt får man ange spänningsvärdena faktiskt. smile

Ett fulladdat batteri ska visa runt 12,7-12,8V i vilospänning för ett normalt startbatteri, börjar vilospänningen visa ner mot 12V eller lägre så är batteriet i princip urladdat och tar mycket stryk om det inte laddas upp igen.

När motorn går på tomgång (ca 900-1000 varv) och endast halvljuset är igång, då bör laddspänningen vara omkring 14-14,4V ifall batteriet är fulladdat och i bra skick. Om laddspänningen är tex 13,7V så är det inte tillräckligt för att hålla batteriet i fulladdat skick, men på äldre bilar med gamla laddregulatorer så kan dock spänningen ibland vara strax under 14V.

629 Inlägg
1 september 2008
#10
jocket4 skrev:
Drönirettab skrev:
Jo, det skulle det kunna vara. Fast då borde inte steget gå i protect vid själva starten, bara när motorn går. Kan ju hända att jag har missuppfattat jocket4 angående detta.

När bara tändningen är på funkar det utmärkt
När jag startar bilen funkar det inte alls, inte ens om jag låter bilen stå på tomgång en stund..

Måste bara tillägg..

DU verkar inte ha någon tur alls med bilar : ) Voltar med den ena och har bara massa klydd med den andra och nu klyddar steget för dig tongue


21 761 Inlägg
1 september 2008
#11
jocket4 skrev:
När jag startar bilen funkar det inte alls

Så då menar du alltså att steget går i protection redan när du kör startmotorn?

189 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#12
koka skrev:
jocket4 skrev:
Drönirettab skrev:
Jo, det skulle det kunna vara. Fast då borde inte steget gå i protect vid själva starten, bara när motorn går. Kan ju hända att jag har missuppfattat jocket4 angående detta.

När bara tändningen är på funkar det utmärkt
När jag startar bilen funkar det inte alls, inte ens om jag låter bilen stå på tomgång en stund..

Måste bara tillägg..

DU verkar inte ha någon tur alls med bilar : ) Voltar med den ena och har bara massa klydd med den andra och nu klyddar steget för dig tongue

Min syster sa exakt samma sak tongue men jag håller med, har otur med allt vad bilar heter tongue fick avslag på besiktningen för några dagar sedan pga att spindellederna glappade, det visade sig sen också att spindelleden satt fast länkarmen så nu får jag byta länkarmarna på båda sidorna (:


189 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
jocket4 skrev:
När jag startar bilen funkar det inte alls

Så då menar du alltså att steget går i protection redan när du kör startmotorn?

När jag startar bilen så startar stereon och slutsteg om och då börjar protection att lysa...


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 september 2008
#14
jocket4 skrev:
Drönirettab skrev:
jocket4 skrev:
När jag startar bilen funkar det inte alls

Så då menar du alltså att steget går i protection redan när du kör startmotorn?

När jag startar bilen så startar stereon och slutsteg om och då börjar protection att lysa...

Och protection fortsätter då alltså att lysa hela tiden så länge som bilen är på? Låter ju då som det jag sa, kass laddregulator. Fixa en multimeter och mät spänningen in på steget eller framme vid batteriet och se vad du får för värde.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

189 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#15
Nu jävlar händer det grejor... Nu funkar det, men endast om man startar allt efter att man har startat bilen.. vad är felet då? kasst batteri?


21 761 Inlägg
2 september 2008
#16
Fast själva orsaken till att steget går i protect, är ju troligen att spänningen just under startögonblicket sjunker för mycket.

Mätning, mätning, mätning. Allt går att mäta (nästan). smile

För någon dag sedan så var en grannes bil totalt stendöd när den skulle flyttas undan från gräsmattan, felet kunde snabbt konstateras med hjälp av just mätning. Batteriets vilospänning var ca 4V, vilket inte är så väldigt bra. wink

Alltså, istället för att börja filosofera och gissa en massa, så hittades felet i princip direkt med hjälp av.....mätning. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 september 2008)


Sök