5597
Sök

Turbo bygge Bmw 320i "e30"

12 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#1
Nu sitter jag på skolan och funderar på att sätta turbo på bmw'n "yeey:D" men då undrar jag hur högt turbo tryck ska man ha? och om det ska vara en högtrycks turbo eller en låg. hehe jag ska ladda upp bilder på den sen är riktig nice cool hehe men men jag är tacksam för inlägg

Labborant
307 Inlägg
3 september 2008
#2
Det handlar om hästkrafter kontra pengar...

Hur många hät vill du ha.

Och hur många häst har du råd med.


Om du inte ska byta kolvar packningar m.m alltså renovera motorn innan, skulle jag hålla mig under 0.5 gränsen, men riskerar ras även där om du inte har en lågmilare...

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 september 2008
#3
Billigaste snik i längden måste väl ändå bli nya ram och vevlager kamremmen en liten service alltså.
Sen svarva kolvarna lite. Mls packning och arp bult. Egenbyggt grenrör, 535ans lmm och spridare.

Då har du en "billig" snik som lär hålla mycke längre än å inte "öppna" motorn. Du kan då säkert köra upp mot 0,8bar kanske mer beroende på hur mycket bränsle du tillför. Och vill du trimma mer så behöver du ju inte göra allt för mycket mer än att byta turbo å sprut.

Kolla in PPF så får du mer kunskap.
www.pure-pf.com/phpBB2/index.php - 26k

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

12 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#4
hur mycke Hk får man ? om man sätter dit en topp från en 325'a? och en turbo ?

1 418 Inlägg
4 september 2008
#5
200hk+ beroende på hur bra hållbarhet du vill ha

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

12 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#6
hehe jag hadde tänkt mig att den skulle hålla några år tongue hehe, men men  tongue

Labborant
307 Inlägg
4 september 2008
#7
johane30 skrev:
hehe jag hadde tänkt mig att den skulle hålla några år tongue hehe, men men  tongue

Hehe några år kan du glömma om du inte har en motor som gått lugnt, och under 15tm och det är ju rätt svårt att hitta en bmw motor som gått lugnt...

Tipps:

Gör det riktigt med kolvar och allt, alltså seriöst...

Alternatvi: Gör det tattigt släng på en turbo 325 topp, svetsa toppen m.m så billigt som möjligt, så du inte blir ledsen i ögat när den rasar...

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 september 2008
#8
Ska du ha en driftsäker kärra så får du göra det seriöst. Men ladda inte på för mycket, för då kan det gå åt helvete wink Hur långt har din motor gått? Hur mycket har du tänkt lägga ut?


12 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#9
den har gått 21 tusen och den går bra som faan big_smile det är ju ett plus drar lös på 2an big_smile utan att koppla big_smile hehe "på grus:D"

Gödseldräng
4 529 Inlägg
4 september 2008
#10
johane30 skrev:
den har gått 21 tusen och den går bra som faan big_smile det är ju ett plus drar lös på 2an big_smile utan att koppla big_smile hehe "på grus:D"

om du vill att det ska hålla i några år med turbo bygge så är det bara plocka ner motorn och börja bygga 110% seriöst
dock inte ens säkert det håller heller

haha 2an på grus ^^
min tar 3an på torr asfalt smile


12 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#11
Team-Adolfsson skrev:
johane30 skrev:
den har gått 21 tusen och den går bra som faan big_smile det är ju ett plus drar lös på 2an big_smile utan att koppla big_smile hehe "på grus:D"

om du vill att det ska hålla i några år med turbo bygge så är det bara plocka ner motorn och börja bygga 110% seriöst
dock inte ens säkert det håller heller

haha 2an på grus ^^
min tar 3an på torr asfalt smile

haha 3'an wink big_smile vad menar du med seriöst? big_smile
javet 2 på grus men jag har inte körkort än så jag har bara kört på en grus gård tongue
men den drar säkert lös på asfalten på 2'an tongue

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 september 2008
#12
Han menar precis det han säger wink Plocka ner motorn, byta ut lager, kolvringar m.m. Svarva kolvarna osv. För det är då med störst säkerhet att det kommer hålla någorlunda. 21 tusen mil är trots allt en del, så lite nya delar skadar inte wink


12 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#13
varför ska man svarva kolvarna? det låter hel Knu**at "Det blir obalans? eller?"

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 september 2008
#14
för att sänka kompet annars blåser man topppakningen när det börjar ladda lite högre

2slow

12 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#15
jooo men det måste ju bli obalans som f*n?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 september 2008
#16
nej för då får man ta ur innifrån så alla väger samma

2slow

12 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#17
Men det Blir ju obalans. ?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 september 2008
#18
johane30 skrev:
Men det Blir ju obalans. ?

nej... läs azid's inlägg igen man vikt matchar dom...


12 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#19
fan tror att jag ska skita i turbo:P

vinnarskalle!
907 Inlägg
9 september 2008
#20
köp en m50b25 och va glad. billigare hk/peng blir de inte.



Sök