3065
Sök

Mutant MT300.2XXX slår ifrån efter ca 30 min spelning

Bessewisser
556 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Hallå!

Jag har ett Mutant MT300.2XXX som slår ifrån vid spelning och det blir otroligt varmt.

Vad kan det vara för fel?

Driver 2 st MT1207X i 2 ohm med steget bryggat, ström finns det också! Ett sprillans nytt Optima Yellow Top i fram med 5 meters 21 kvadratskabel och steget är riktigt jordat också!

Man kanske måste vrida ner volymen lite bara?

//SkyNard

How low

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 september 2008
Av infon jag får fram så är steget 2 ohm stabilt i stereo och således 4 ohm i mono.
Där har du ditt problem. Du överbelastar steget med din bryggkoppling av basarna.

Antingen får du gå ner till en bas eller koppla basarna i serie men då får du bara 150W Rms per bas.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bessewisser
556 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Hm Ja men när jag köpte steget stog det ingen om att steget inte var stabilt i 2 ohm...

Om jag inte minns fel stod det 1x760 RMS i 2 Ohm... Köpte det från dBakuten i Juni och idag var första gången det la av och idag lyssna jag bara 30 - 40 min innan den dog.. Vi brukar åka runt hela nätter och poppa och då slår den aldrig ifrån.

//SkyNard

How low

10 287 Inlägg
4 september 2008
Björn från dBAkuten får nog svara bättre men om jag läser data rätt på steg och basar så skall detta lira.
Kylningsproblem (har du täckt över steget av misstag?) eller en bas som har börjat ge sig.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bessewisser
556 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Hm täckt över steget? Ja nu när du säger det så när jag gick bak och kolla vad som var fel så låg en gammal bilmatta över halva steget.. kanske är det som är felet? Anars får jag väll ta och montera några fläktar vid steget så ska det nog spela som förut

//SkyNard

How low

336 Inlägg
5 september 2008
SkyNard skrev:
Hm täckt över steget? Ja nu när du säger det så när jag gick bak och kolla vad som var fel så låg en gammal bilmatta över halva steget.. kanske är det som är felet? Anars får jag väll ta och montera några fläktar vid steget så ska det nog spela som förut

//SkyNard

går det i protect?

//
Roe

Bessewisser
556 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
ROE skrev:
går det i protect?

Ja den röda lampan lyser. Det konstiga är att steget verkar ha en tendens att bli väldigt varm... Har testat att köra den i 4 ohm på 3 olika basar och efter ca 15 minuters spelande på relativt hög volym så blir den varm... Den blir inte stekhet eller nått sånt men tycker det är lite märkligt för inget av mina steg har gjort så förut

//SkyNard

How low

7 241 Inlägg
5 september 2008
SkyNard skrev:
Hm Ja men när jag köpte steget stog det ingen om att steget inte var stabilt i 2 ohm...

Om jag inte minns fel stod det 1x760 RMS i 2 Ohm... Köpte det från dBakuten i Juni och idag var första gången det la av och idag lyssna jag bara 30 - 40 min innan den dog.. Vi brukar åka runt hela nätter och poppa och då slår den aldrig ifrån.

//SkyNard

Hm ok...det var enda infon jag fick fram nämnligen.
Men står det så från dbAkuten så stämmer det nog.

Håller med att Björn får svara lite mer ingående.

Ah jo...har du kollat så att alla kablar och kontakter sitter fast riktigt bra?
Tex. så kan jordanslutningen ha lossat ngt i karossinfästningen vilket kan ge upphov till för mkt spänningsfall....

Bessewisser
556 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
Jag var ut och testa nu och viss spänningsfall uppstår vid djupa bastoner... Hm måste nog ta och kolla över jordningen...

Jag får ta och dra en till extra jordkabel från batteriet

//SkyNard

How low

7 241 Inlägg
5 september 2008
SkyNard skrev:
Jag var ut och testa nu och viss spänningsfall uppstår vid djupa bastoner... Hm måste nog ta och kolla över jordningen...

Jag får ta och dra en till extra jordkabel från batteriet

//SkyNard

Ok....då har vi kommit så långt.
Dubbelkolla stället där du skruvade fast jordkabeln till att börja med.
Skruven (eller hur du nu har dragit fast den) kan ha lossat lite, du kanske inte hade plåtrent mot kabelskon.
Finns mkt att tänka på men kika på detta först.

Sök