2844
Sök

saab 9-5 bra eller en dålig bil?

2 600 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
helst utan turbo helst. vet inte hur länge en tubo håller eller om det är dyrt att laga om den går sönder tongue

gör som jag kör gubba racer=)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
4 september 2008
Är grymmt nöjd med min, riktigt skön att köra, hyffsat billiga, 2.3T går som spjut. Har lite mindre och egentligen obetydliga elfel på min (indikerar t.ex. att båda bakdörrarna är öppna) samt några bussningar att fixxa till på min som gått dryga 35,000.

Det enda negativa är att de är lite småtörstiga, kör man aktivt så drar hon iof bara ca 0,95-1,0 men under 0,8 är svårt oavsett hur lungt det går. Men det kan man kanske ta med en såpass pigg motor smile

*Edit: Jag har TCS på min, vilken jag inte haft ngot större problem med än, varför avråda från det?
Senast redigerat av TenZer (4 september 2008)

Rock'n Roll

2 600 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
ok jag får hålla lite kolla på blocket och se om jag hittar nån smile tack för alla tips och råd=)

2 600 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
tänkte på en sak till hur är orginal ljudet i den ? svårt att bytta ut?

1 228 Inlägg
5 september 2008
Originalljudet är väl sådär va, tänk på att det är en bil från tidiga 90 talet, de sista versionerna var bra, men egentligen handlar det om hur första ägaren utrustade bilen. Annars är 9000 en riktigt härlig bil, säger, trygg och snabb (turbomodellerna). CD- versionerna är prisvärda då inte så många vill ha en sådan. CS lastar gott. Samtliga bilar är ganska bensinsnåla, och 9000 är den bil som nästan inte har ngra anmärkningar på avgasvärden eller andra motorfel hos SBP. Detta förutsatt att bilen är strikt original. Hittar du ett välservat exemplar till vettiga pengar så har du en bil du kan ha i många år framåt. 1994 så galvade man dörrarna, och därmed försvann rostproblemen med dörrrost.

Annars är det skärmkanterna som brukar vilja rosta först. Men om man ser till det stora hela så är det väldigt få bilar som håller lika bra som Saab 9000. Om man tittar på ålder, miltal och jämnför med andra modeller!

Denna 9000 tillhör en av mina vänner, och har ca 39 000 mil på mätaren. Aldrig ngt fel på den, men så är det när man servar bilarna som man skall..

http://www.geting.se/image.php/122849-P1010550.JPG
Senast redigerat av master_lars (5 september 2008)

132 Inlägg
5 september 2008
Jag har en 9000CSE 2,3 vinröd som jag hade tänkt sälja eftersom jag köpt annan bil. Rullat 21000mil. PM:a för mer info

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_

2 600 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
ok smile var bra info där då är jag nöjd ska man bara se till och hitta en me smile  obrero du bor lite långt ifrån mig tyvärr annars hadde det varit intressant=) men tack ändå.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 september 2008
Har lite erfarenhet av 9000. hatt 3st inom familjen varav en va min.

Den första va en cc 90ia hade gått 42k mil knackade som en diesel då en lyftare va dålig men den gick bättre än våran cs 94, denna hade gått 34 när den såldes. Enda som byttes på dessa va bromsar acc-enhet och en drivknut.

Sen hade ja en cde 2.3 ej turbo. Gick som fan å lådan höll ju under den tiden ja pöntade bilen. Dock va den rostig som fan men de tidigare rostade ju som sagt.
Men de är grymt bekväma att åka i. Många fina inställningar på de sköna sofforna. Baksätet är ett av de goaste ja suttit i.

Ljudet i saabarna kan va jävligt bra och ibland kan man knappt vri på så skrapar de. Men inte svårt å få dit nya 4" i instrumentbrädan och 6x9 eller 6.5" i hatthyllan beroende på modell.

Mycket robust och bra bil. kronglar lite och kräver inte några större servicar.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

2 600 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
ok gött smile

Svetsare
3 150 Inlägg
5 september 2008
Min har gåt ca 28000mil och har varit lite små fel med den, men det kompenseras av nuvarande öppet filter, ingen kat., raka rör och turbo  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
5 september 2008
dom e skitbra om du ska trimma dom..det e bara att trimma skiten ur dom utan att förstärka kamaxlar eller nåt..ja tror ja ska köpa en sån också

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

1 754 Inlägg
5 september 2008
Saab 9000 är en snabb bil (2.3T)

Dock håller inte lådorna så bra enligt de som vet...
Senast redigerat av Holiace (5 september 2008)

Jag kan inget om allt.

2 600 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
var på en bil firma idag och kollade på en saab 9000 ifrån 94 ett äldre par som hadde hafft den och den ha bara gått 16 tusen mil. var nog bara lite utrusted tyvärr men var väldigt fin ingen rost på den. var en 2,0 liters motor vet inte hur dom är redigt.  dom ville ha 14 tusen för den.

Forummoderator
26 455 Inlägg
5 september 2008
discokapten skrev:
Billiga delar om det börjar knasa, hyfsat lättmekade, bra prestanda även utan turbo (nej det är ingen racing maskin, men det är inte heller jobbigt att köra om.)

Men är med eller utan turbo du vill ha?

Kan intyga om att dom går utav bara helv**e även utan turbo smile

En liten anekdot är en kollega - nu pensionerad - som rengjorde sin
9000 invändigt medels alla dörrar öppna och vattenslang.
Funkade tydligen bra det också. Men så var han lite underlig själv..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 600 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
är då saab 9-5 jag ha kollat in nu istället för 9000. läs första inlägget för mera info.

terazzi
6 september 2008
Gillar inte den wink dem tål fan inget o växellådan e kass..
men funkar lådan så e dem asbra o roliga o köra big_smile
synd dem driver i fel ände bara..

56 Inlägg
6 september 2008
Jag är väldigt nöjd med min 9-5. Är riktigt rolig att köra när man har trimmat lite och sänkt den. Jag har inte haft min så länge dock.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
6 september 2008
Älskar 9-5! På denna sidan har du allt du behöver veta om dom och lite till. Kända fel m.m

http://www.wallentin.be/SAAB/index.html

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

2 600 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
är växelådan så dåligt eller berod et på om man körs som en blå dåre ?  bra länk smile tack

56 Inlägg
6 september 2008
Jag tror att det beror på hur man kör och hur mycket man trimmar. Men jag är ingen expert så du får hoppas att någon annan svarar också smile

Sök