1970
Sök

Vill lära mig tig-svetsa. Vad behöver jag?

670 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Tänkte lära mig tigsvetsa lite i vinter. Typ kunna tigsvetsa lite tryckrör osv. Vill veta vad jag behöver för utrustning som ligger inom en rimlig prisnivå. Är inte ute efter några proffsgrejor eller så. Utan något som kan vara lämpligt att ha hemma i det lilla garaget.

Tjingelin

Mvh Daaanyy

Muttley
5 september 2008
kan var bra och förskaffa dig en tig-svets till att börja med? och kanske lite gas, sen är de väl bara att köra ?

SKÅNING
1 215 Inlägg
5 september 2008
tkd_rille skrev:
kan var bra och förskaffa dig en tig-svets till att börja med? och kanske lite gas, sen är de väl bara att köra ?

och övning ger färdighet

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

396 Inlägg
5 september 2008
en tigsvets som sagt, sen är det ganska fint att ha lite extra volfram och en bänkslip, du kommer ganska snart upptäcka att "dopp i grytan" får en ny innebörd smile

och glöm inte jorden wink
Senast redigerat av Tommy_P (5 september 2008)

670 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
att jag behöver en tig-svets är väl rätt självklart....tänkte mer på om någon kunde rekomendera någon vettig tig-svets. Hur "stark" behöver den vara osv...

Mvh Daaanyy

213 Inlägg
5 september 2008
Som dem säger
*svets
*gas
*volfram
*slipmaskin. (använd inte vinkelslip)
*Stålborste
Tänk på vilket matrial du ska svetsa i alu i ett stängt rum behövs sug också.

No pain No game
Det värsta som kan hända är att sakerna går sönder. Gör om gör rätt!

518 Inlägg
5 september 2008
en skopa tålamod också

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

32 Inlägg
6 september 2008
Karl-Bertil skrev:
en skopa tålamod också

en rejäl skopa tålamod får ja nog tillägga, dock kan du även behöve tillstånd för att få köpa gas tongue
Senast redigerat av T5R_ (6 september 2008)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 september 2008
T5R_ skrev:
Karl-Bertil skrev:
en skopa tålamod också

en rejäl skopa tålamod får ja nog tillägga, dock kan du även behöve tillstånd för att få köpa gas tongue

Ehh du behöver inge tilstånd att köpa gas. åk bara till ett älle där du KAN köpa gas och säg vad du ska ha sen köper du det bara =P

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 september 2008
och det e inte alls svårt att TIG svettsa smile det end du behöver e gas och en tig svets =P sen ska du hålla "stickan" så nära som möjligt det du ska svetsa utan att vidröra det så blir det bärt smile och som alla säger TÅLAMOD!! behövs sen är det bara att ta det lugnt och köra på. sörj för god ventilation och kör på smile typ det enda u behöver svetsa med TIG är ju rostfritt. annars går det mesta bra med en mig svets. galvad plåt ska du inte MIG svetsa bara haha smile lycka till =P

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 september 2008
hr du fler frågor ang svetsning. MIG, TIG, GAS vad som hellst e det bara att fråga mig. har utbildning inom svetsning och jobbar en hel del med att svetsa smile

/ Johan.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 september 2008
Majoren442 skrev:
Som dem säger
*svets
*gas
*volfram
*Stålborste

Slipmaskin??? behövs väll nte?? inte fan svetsr du väll så "dåligt" att du måste använda slipmaskin till en tig svets?? det ska ju flyta ihop så fint å bra att det inte behövs nån slipniong. kolla in alla rostfria rr tex, hur dom e svetsade. inget slip där =P övning ger färdighet smile

1 867 Inlägg
6 september 2008
Dark_Angel skrev:
Majoren442 skrev:
Som dem säger
*svets
*gas
*volfram
*Stålborste

Slipmaskin??? behövs väll nte?? inte fan svetsr du väll så "dåligt" att du måste använda slipmaskin till en tig svets?? det ska ju flyta ihop så fint å bra att det inte behövs nån slipniong. kolla in alla rostfria rr tex, hur dom e svetsade. inget slip där =P övning ger färdighet smile

Jag tror slipmaskinen är för att slipa elektroden när man bränner fast den i arbetsstycket, inte för att slipa själva svetsen sen tongue

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 september 2008
Koop skrev:
Dark_Angel skrev:
Majoren442 skrev:
Som dem säger
*svets
*gas
*volfram
*Stålborste

Jag tror slipmaskinen är för att slipa elektroden när man bränner fast den i arbetsstycket, inte för att slipa själva svetsen sen tongue

Elektroden måste slipas då och då oavsett om den fastnat eftersom spetsen "slits ner" och måste slipas om med jämna mellanrum.

Dessutom ska elektroden både slipas olika och dels vara av olika material beroende på vad man ska svetsa i.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
6 september 2008
TBOC_Razor skrev:
Koop skrev:
Dark_Angel skrev:

Elektroden måste slipas då och då oavsett om den fastnat eftersom spetsen "slits ner" och måste slipas om med jämna mellanrum.

Dessutom ska elektroden både slipas olika och dels vara av olika material beroende på vad man ska svetsa i.

Javisst självklart måste eektroden slipas ibland. men som det verkade när han skrev var att det behövdes slipmaskin NÄR man setsar för att slipa svetsarna haha =P han kanske inte menade så men men. slipa setsarna behövs verkligen ine =P även om man e nybörjare ENDAST TILL ATT SLPA ELEKTRODEN " IBLAND " =P ha det så kul. nu ska jag ut på krogen hehe

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 september 2008
Dark_Angel skrev:
och det e inte alls svårt att TIG svettsa smile det end du behöver e gas och en tig svets =P sen ska du hålla "stickan" så nära som möjligt det du ska svetsa utan att vidröra det så blir det bärt smile och som alla säger TÅLAMOD!! behövs sen är det bara att ta det lugnt och köra på. sörj för god ventilation och kör på smile typ det enda u behöver svetsa med TIG är ju rostfritt. annars går det mesta bra med en mig svets. galvad plåt ska du inte MIG svetsa bara haha smile lycka till =P

MIG går ju finfint att svetsa rostfritt med om du har rostfria tråden ^^, jag kör främst TIG till alu, men blir snygga fogar om man kan de att ha de nånstans de kommer synas så svetsar jag TIG så blir de lite stilrenare big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

10 Inlägg
7 september 2008
Dark_Angel skrev:
Majoren442 skrev:
Som dem säger
*svets
*gas
*volfram
*Stålborste

"inte fan svetsr du väll så "dåligt" att du måste använda slipmaskin till en tig svets??" som sagt det var väll första gången skrev han inte det ? tO.o

Muttley
7 september 2008
B_Montana skrev:
Dark_Angel skrev:
Majoren442 skrev:
Som dem säger
*svets
*gas
*volfram
*Stålborste

"inte fan svetsr du väll så "dåligt" att du måste använda slipmaskin till en tig svets??" som sagt det var väll första gången skrev han inte det ? tO.o

kan ju använda slipmaskinen om man vill polera upp de rostfria till blank yta med smile

jo de är lättare och bekvämare att tiga än att miga tycker jag. man slipper alla jävla svetsloppor och sen bränner man inte sig big_smile

Sök