Att movitlackera & Airbrush! Hjälp & råd , Lär , tråd!

Hefen
31 januari 2009 · 120 Inlägg

I princip så kan du använda vilken färg som helst i en airbrush.
Det är hur du tunnar ut den som blir det viktiga hur du får färgen att flyta i airbrushen.
Tunna ut den så den blir som standardmjölk ungefär.


Biltemas airbrush är en skaplig airbrush men för dom pengarna ska man inte förvänta sig för mycke.
Den klarar av att göra hårfina linjer men det beror mycket på hur kunskaperna på den bakom sprutan oxå.
Däremot så klarar inte packningen i den lösningsbaserade färger....kan vara bra att tänka på om man vill ha den kvar ett tag.

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
n0sferatu
31 januari 2009 · 194 Inlägg

Aha, sitter du här och ger goda råd med lillen wink

Hefen
31 januari 2009 · 120 Inlägg

Jomenvisst.....finns ju dom som inte har hittat till airbrushforumet än wink

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
joonte_ got stance?
31 januari 2009 · 546 Inlägg

äntligen en airbrush tråd!! själv utbildar jag mig till lackerare så försöker lära mig lite iallafall. Jag har airbrush från jula och en minikompressor från biltema, funkar om man vill men kompressorn är inte att rekomendera går hela tiden så man måste ha luftknappen på airbrushen på hela tiden eller stänga av/på mellan varven

Edit: finns mycket bra på youtube, spana in användarna airbrushtriks och edhubbs dom ger jätte bra lektioner gratis.

Senast redigerat av joonte_ (31 januari 2009)

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
jakan
2 februari 2009 · 26 Inlägg

silver-robban skrev:
I princip så kan du använda vilken färg som helst i en airbrush.
Det är hur du tunnar ut den som blir det viktiga hur du får färgen att flyta i airbrushen.
Tunna ut den så den blir som standardmjölk ungefär.


Biltemas airbrush är en skaplig airbrush men för dom pengarna ska man inte förvänta sig för mycke.
Den klarar av att göra hårfina linjer men det beror mycket på hur kunskaperna på den bakom sprutan oxå.
Däremot så klarar inte packningen i den lösningsbaserade färger....kan vara bra att tänka på om man vill ha den kvar ett tag.

tack för hjälpen!
får ta och bli medlem på airbrushforumet då big_smile

Hefen
3 februari 2009 · 120 Inlägg

jakan skrev:
tack för hjälpen!
får ta och bli medlem på airbrushforumet då big_smile

Ja det tycker jag;)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
Danne8331
9 februari 2009 · 649 Inlägg

Har köpt airbrushsprutan från Clasohlsson för runt 120kr och undrar om det är nått att lära sig med?
Och sen ska man ju "dra bakåt" föratt justera färgflödet, Min går bara snurra och trycka neråt, Borde justera den genom att snurra då va?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
9 februari 2009 · 649 Inlägg

"värdelöst att börja på en plåtbit, börja på lösa papper upptejpade på väggen och försök göra sjyssa daggerstrikes och raka fina linjer, sen typ lite ringar och skit, börjar du på en plåtbit så är det så mkt förjobb på den innan du kan börja måla! sen om man ALDRIG har hållt en airbrush i handen kan man bara dra ned till typ ica och köpa lite caramellfärg :p funkar perfekt för en noob  tro mig.. går åt mkt caramellfärg här (A) hahahaha
( finns ju bara röd, grön, gul, saknar svart då nämligen :p )"

Kan man verkligen köra på caramellfärg??? Isåfall blanda med vatten väll ?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Hefen
9 februari 2009 · 120 Inlägg

Toyotagalen skrev:
Har köpt airbrushsprutan från Clasohlsson för runt 120kr och undrar om det är nått att lära sig med?
Och sen ska man ju "dra bakåt" föratt justera färgflödet, Min går bara snurra och trycka neråt, Borde justera den genom att snurra då va?

Du har köpt en singelaction och då kommer luft och färg samtidigt när du trycker ner triggern.

Det är inge bra att ha en så om du hade tänkt göra motiv.
Då är det en dubble action spruta som du ska ha.....den kostar runt 400 på biltema tror jag.

Senast redigerat av silver-robban (9 februari 2009)

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
Danne8331
10 februari 2009 · 649 Inlägg

okej sad Får väll köpa den för 400 då... Men går den bra att lära sig brusha med då?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
_Ozzy_
10 februari 2009 · 186 Inlägg

Toyotagalen skrev:
okej sad Får väll köpa den för 400 då... Men går den bra att lära sig brusha med då?

Den duger väll att lära sig med som nybörjare, men ska man börja göra ordentliga motiv senare så bör man skaffa en riktig spruta

Danne8331
10 februari 2009 · 649 Inlägg

Okej bra smile Är det bäst att köpa massa "luftburkar",Kompressor som är gjord för airbrush(låter dom mycket???) eller munstycke till den kompressorn jag har?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Hefen
13 februari 2009 · 120 Inlägg

du kan använda en vanlig garagekompressor....ställ bara ner trycket till under 4 bar....sen vilket tryck du tycker funkar för dig får du prova dig fram.....allt mellan 1-3,5 bar brukar vara vanligt.

En airbrush komressor är väldigt tyst  inte mer än ett kylskåp brukar dom låta.

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se
Mazda 6 (2015)
FreddeK
13 februari 2009 ·

Funderar själv på att börja flumma lite hemma. har kollat in lite på Iwatas prylar men det finns så jäkla många olika. Men får nog fundera ett tag till=)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang