6217
Sök

JVC-stereo som "glömmer bort" inställningarna

ljudfantast
1 372 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har plöjt runt lite på nätet om andra topics ang mitt problem men inte funnit en lösning. Jag har en golf 4 1.6 som jag precis bytt bilstereo i. Strömkablarna och setupen i strömisokontakten i bilen ser helt annorlunda ut än den som kommer med i JVCpaketet. Behöver hjälp med att urskilja hur grejerna ska vara kopplade.

8X = Jorden är brun istället för svart?,

4X = 12v strömkabeln är röd med en grå strimma i istället för röd?,

6X = den gula kabeln har en röd strimma i sig istället för att vara helgul?

7X  = Blå/grå-randig kabel (nån som vet vad det är?)

1X = Blå/vit-randig kabel

3X =  Svart smal kabel från en "antenndosa" i bilen.

om man illustrerar vart de sitter i bilens ursprungliga iso så se nedanför att varje port i kontakten är ett kryss:


    (("knäppet"))    1X   2X   3X   4X 
                           5 X   6X   7X   8X

kort och gott, jag har provat att koppla in 1X, 6X, 4X, 8x till de hålen på ison som de "ska" vara inkopplade i enligt min JVCmanual men stereon "nollställer" sig varje gång man startar bilen efter att det gått runt 5-10 min sen man sisst hade stereon igång.

Kan tillägga att jag har provat med att sätta i kablarna så som det var från början i bilens egna isokontakt men blir samma problem då med.

I JVC-manualen står det: 8X/svart/jord  4X/röd/12Volt   6X/gul/konstant12V   3X/blåvit/remote

Vet inte hur jag ska göra nu så ni som tampats med en liknande bil förut helt me!

Hoppas det inte var alltför konstigt skrivet/illustrerat men jag behöver verkligen hjälp med detta

/Max
Senast redigerat av michieff (5 september 2008)

C(^^,)
453 Inlägg
5 september 2008
#2
Koppla ihop gul & röd o ditt problem är löst.

Svartlistad
446 Inlägg
5 september 2008
#3
räcker med en tråd tror jag smile


ljudfantast
1 372 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#4
förlåt..råkade bli 2 smile hur tar man bort dem?


alltså jag ska koppla ihop röd och gul och den kabeln ska in vart? förstår inte

C(^^,)
453 Inlägg
5 september 2008
#5
michieff skrev:
förlåt..råkade bli 2 smile hur tar man bort dem?


alltså jag ska koppla ihop röd och gul och den kabeln ska in vart? förstår inte

Röd från bilen ( ström ) ska till Röd & gul på stereon

ljudfantast
1 372 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#6
okej och vart ska gul/röd som kommer från bilen?

C(^^,)
453 Inlägg
5 september 2008
#7
michieff skrev:
okej och vart ska gul/röd som kommer från bilen?

Vet inte från din bil.
Mät upp den som har konstant ström. Koppla stereon till den.

ljudfantast
1 372 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#8
men jag ska fortfarande följa stereoinstruktionerna men jag ska hitta den som har konstant ström i bilen och koppla den till rätt uttag för enligt instruktionen?

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
5 september 2008
#9
+ till + o - till - o den gula kabeln ska ha konstant ström t.ex dra en kabel direkt från batteriet... wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Fartdåre!
592 Inlägg
5 september 2008
#10
VW har de omvänt!!!
Du får byta kablar bara om man så säger. På kabeln till stereon brukar de gå att byta!
Alltså gul från bilen till röd på stereo o röd från bilen på gul i stereon. Hoppas du förstår mig!
Senast redigerat av ventohuan (5 september 2008)

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

ljudfantast
1 372 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#11
tack vento! grymt då vet jag

Fartdåre!
592 Inlägg
5 september 2008
#12
michieff skrev:
tack vento! grymt då vet jag

Så lite så! Har haft samma problem. Tog ett tag innan ja kom på att de va omvänt på VW men nu vet ja de. O du oxå! Hehe

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

ljudfantast
1 372 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#13
funkar prima nu! så skönt

ja man kan ju kolla på storlekarna på kablarna.. en tjock röd till en jättesmal röd och en smal gul till en tjock gul..klart att man ser logiken i det när man får tips men detta står ju ingenstans! hur ska man veta liksom

Fartdåre!
592 Inlägg
5 september 2008
#14
michieff skrev:
funkar prima nu! så skönt

ja man kan ju kolla på storlekarna på kablarna.. en tjock röd till en jättesmal röd och en smal gul till en tjock gul..klart att man ser logiken i det när man får tips men detta står ju ingenstans! hur ska man veta liksom

Jag har för mig jag hittade det i boken till en pioneer stereo. Av ren slump! Inte ens min stereo om ja minns rätt. Skönt att de fungerar nu iaf!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW


Sök