2508
Sök

Värt att ta lån?

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
6 september 2008
Tog lån då jag köpte min första 100k+ bil och inte ångrat det en sekund. Ville inte köra skitbil flera år för att spara ihop pengarna. Men jag har alltid haft buffert för att ta reparationer+modifieringar som jag viljat göra.

Jag tog dock ett vanligt banklån utan säkerhet och betalade av det snabbare än amorteringstiden.

2 911 Inlägg
6 september 2008
Hur ska någon på garaget kunna ge den minsta SERIÖSA bedömning om det i din situation är lämpligt att ta ett lån för att köpa bil. Det saknas massor av information.

Besök banken och fråga om råd, dom har ekonomisk expertis på området och kan tala om för dig om det är lämpligt eller inte, men i slutändan är det du som bestämmer.

609 Inlägg
7 september 2008
Gör som alla andra och ta lån. Spara hit o spara dit. Man lever bara en gång.

2 Inlägg
7 september 2008
Med lite livs erfarenhet.... så säger då jag att man inte ska låna pengar när man är ung utan bättre hålla ut tills man är typ 23-25 år för då kan man hinna spara ihop lite pengar... bor man hemma kan man lätt spara 5-7000 i månaden... i alla fall när man bor hemma med den lönen:)

1 827 Inlägg
7 september 2008
Så som Sveriges ekonomi (och världsekonomin för den delen) ser ut för tillfället hade jag inte lånat en krona till någonting!

Visst, du kanske klarar amorteringen trots höjda räntor och högre priser på allt annat du kommer tvingas köpa (där inkluderas ALLT), men frågan är vad du kommer få för bilen dagen du säljer den. Redan idag är det extremt svårt att bli av med sin bil, och vi är bara på väg in i en ekonomisk svacka. Nej... Mitt heta råd är att spara ihop pengarna ett eller två år till och köp bilen kontant svinbilligt av någon som måste sälja då han inte har råd att ha lån på den.

Dessutom är det jävligt trist att tvingas bo hemma pga ett lån man inte kunnat betala tillbaka smile

Just my 5 cents.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

2 911 Inlägg
7 september 2008
STriiiker skrev:
Gör som alla andra och ta lån. Spara hit o spara dit. Man lever bara en gång.

Alla andra?
Du får nog ta o vakna upp, andelen som lånar pengar till sina bilar är inte överrepresenterade direkt.

Nya bilar minskade med 24% jämfört med förra året, och av dessa 24% nya bilar stog bilfirmor och företag för 30% av de nya bilarna.
19.000 nya bilar, drygt 12.000 privata bilar, vi snittar ut det på ett år, de blir 68400 bilköp per år, om man kikar på bilar 2004-2008.

68400 nya "bilägare" 2008, och du säger "alla tar lån", vart är övriga 9044857 svenskars nya bilar? om nu ALLA tar lån...
Fast jag kan va lite bussig, vi tar bort barn, pensionärer och de som redan har en bil, 2 miljoner kvar, vart är deras nya bilar ?

Om nu ALLA tog lån skulle det revolutionera finansmarknaden och bankernas vinster, och fördärva många många personers liv då de inte klarar av en lånesituation.

Typ...

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
7 september 2008
Vad är det för bil?? Modell mm
Är du beroende av bilen??
Pendlarbil?
Är det ett riktigt höstkap??
eller har du bara fått för dig att du
SKA ha en bil för dom pengarna.
Jag tycker inte du ska sätta dig i nån skuld,
kanske funkar medans du bor hemma men sen då
du kan ju inte bara bo hemma för det?

- V8 - 4 ever . . .

Teddan
2 495 Inlägg
7 september 2008
lånar gör man när man har blivit torr bakom öronen ....

farligt att börja sin karriär med lån.

jag tog mitt första billån när jag var 25år, innan det så casha jag mina bilar tycker absolut itne man skall har för dyra bilar som yngling.
jag själv körde 6år gammal bmw i 150 000kr klassen när jagv ar 18.... mycket dumt kan jag säga i efterhand.
tog dock mitt första lån som 18åring (inte till bil)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

526 Inlägg
7 september 2008
Hamilton skrev:
Turbo_Erik skrev:
Man behöver ju inte ta ett billån för att köpa bil.
Finns tex vanliga lån som liggar på 6-8% ränta också..

sant men kostnaderna blir likväll desamma...roll

Nu är jag inte så insatt i detta..
Men tex Nordeas Billån och deras medlemslån skiljer inte så mycket i ränta..
Och tar du medlemslån så behöver du inta ha kontantinsats..

Men men spara är alltid bäst smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 september 2008
För hög ränta för att låna till något man inte behöver i dagens läge.

Lätt att säga att bilen kostar x antal kronor när slutpriset blir bra mycket högre.

Ska vara ett riktigt vrakpris som du lätt får tillbaka pengarna på och lite till, då skulle ett lån kunna vara ok.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

https://www.instagram.com/swedetailer/
172 Inlägg
7 september 2008
Allt handlar ju igentligen om du kan tänka dig sitta betala en viss summa per/månad i ex antal år, plus att du kanske måste ha dig en säkerhet som tex ett fast jobb, bor du hemma kan du betala av det kvickt, lägga 3-5tusen i månaden så är det borta lite kvickare. Men allt är ju som sagt individuellt.

Följ gärna mitt instagram konto
https://www.instagram.com/swedetailer

1 653 Inlägg
7 september 2008
jag har lånat till min bil.
Jag anser att sålänge du kan täcka upp lånet när du säljer bilen så är det ju helt ok, och att du är beredd att lånet kommer kosta dig X antal tusen i månaden i ett par år framöver.

men bilens värde får inte sjunka fortare än du hinner betala av på lånet!

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

508 Inlägg
7 september 2008
Jag skulle aldrig låna så mycket pengar och köpa en bil för en bil äter bara upp alla pengar för den måste tankas och försäkras och skattas och lagas och även fast man köper en bil för 100000 kr så är det inte säkert att bilen måste sörvas mindre .

Jag hade hade sparat pengarna som jag har över varje månad och köpt kontant i stället utan att ge masser med pengar till banken varje månad utan dom pengarna man betalar i ränta kan man ha roligare för.

Se bara på mig jag har ny tvätt maskin , torktummlare , nytt playstation 3 köpt i augusti 2008, diskmaskin, två stycken tv en 40 tums LCD i sovrummet och en 42 tums plasma tv i vardagsrumet och allt detta köpt under ett halv år och i slutet av September byter jag ut min bärbara dator och bygger mig en Ny HTPC för 12000 kr och allt detta får mig att trivas riktigt bra för vem kan slänga ut så mycket pengar jo jag har en billig bil den drar 0.7 milen även fast jag gasar ordentligt och det gör man ju med 140 Hk under huven och allt den kostar enbart 1500 kr i månaden :-) Då har man mycket pengar över till annat och sa jag det att jag köpte en ny soffa för 8 månader sedan ?? Kostade 21000 kr :-)

Varför köpa en bil då för 100000 kr som äter upp pengarna i stället , roligare att kunna köpa vad man vill varje månad för att man lever snålt inte har en bil som kostar halva lönen :-)

Jag var bara tvungen att skriva av mig lite :-)

plattsättare!
804 Inlägg
7 september 2008
Volvo glidaren skrev:
Jag skulle aldrig låna så mycket pengar och köpa en bil för en bil äter bara upp alla pengar för den måste tankas och försäkras och skattas och lagas och även fast man köper en bil för 100000 kr så är det inte säkert att bilen måste sörvas mindre .

Jag hade hade sparat pengarna som jag har över varje månad och köpt kontant i stället utan att ge masser med pengar till banken varje månad utan dom pengarna man betalar i ränta kan man ha roligare för.

Se bara på mig jag har ny tvätt maskin , torktummlare , nytt playstation 3 köpt i augusti 2008, diskmaskin, två stycken tv en 40 tums LCD i sovrummet och en 42 tums plasma tv i vardagsrumet och allt detta köpt under ett halv år och i slutet av September byter jag ut min bärbara dator och bygger mig en Ny HTPC för 12000 kr och allt detta får mig att trivas riktigt bra för vem kan slänga ut så mycket pengar jo jag har en billig bil den drar 0.7 milen även fast jag gasar ordentligt och det gör man ju med 140 Hk under huven och allt den kostar enbart 1500 kr i månaden :-) Då har man mycket pengar över till annat och sa jag det att jag köpte en ny soffa för 8 månader sedan ?? Kostade 21000 kr :-)

Varför köpa en bil då för 100000 kr som äter upp pengarna i stället , roligare att kunna köpa vad man vill varje månad för att man lever snålt inte har en bil som kostar halva lönen :-)

sen så kanske inte alla vill äga en liten bil som är snål det beror ju helt på vad man priroriterar man kan spendera även man har lån anser jag. jag har lånat till min s60 men då tjänar ja dock ganska mycker mer än vad han gör men vill man verkligen ha den bilen så säger jag bara go for it

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

8 890 Inlägg
7 september 2008
Volvo glidaren skrev:

Allt handlar om prioriteringar, jag själv ser ingen lust att slänga ut en massa pengar på Tv-apparater och PS3 och allt vad det heter.....

Fotograf på tierpidag.se

Körv
3 535 Inlägg
7 september 2008
Tycker det är bättre å köpa en gammal skitbil, då är det billigt och man lär sig skruva. Och det är ju en bra erfarenhet smile

Å andra sidan vill jag ha en nyare bil. Lycka till!

Truckdriving Man

Teddan
2 495 Inlägg
7 september 2008
Volvo glidaren skrev:

jag har 50" i sovrummet, 50" tv-rummet, 90" duk och sony full-hd projektor i biorummet, suround i alla rum tom köket.
sonen har 32" full-hd och ps3 i sitt rum, han har en helt ny ktm cross , jag har en stor riktig pool och en stor altan, villa, nytt kök , nya möbler, elstyrd säng , jag har en fet båt och massa mer saker
har tre klockor som var och en kostar mycket mer än din bil .....

kolla vilka bilar jag brukar åka och vad jag åker nu , bmw:n jag har kosta över 700 000kr ny och hondan kostar 240 000.. har även en gammal bmw 320 och en v70tdi

sen har jag under 500 000kr i lån...

nu var ju inte denna tråden till för att vi skall berätta vad vi har men när en sån jävla mupp sitter och skryter så måste man fan hugga tillbax....

tro inte att du är nått bara för du har prylar , alla kan skaffa sig det... allt handlar om att hitta sin grej i livet och satsa.... kan tex vara vanligt jobb och mycket övertid osv..

2 014 Inlägg
7 september 2008
Rensat en hel del OfT och allmänt skitsnack.

Volvo glidaren har fått svar på tal av r-ted, och skrytdiskussionen får stanna där. Enda anledningen till att inte även de inkäggen togs bort är att bägge har en poäng, oavsett allt skryt.

Fler skitinlägg i denna tråden kommer att generera varningar.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Teddan
2 495 Inlägg
7 september 2008
lån är aldrig rätt , så är det bara.

men sen e ju frågan hur man vill leva sitt liv.
Det är ju upp till individen hur han vill göra.

Men en sak skall man alltid komma ihåg, banken är itne till för att hjälpa DIG dom finns för att tjäna pengar.
Det får man aldrig glömma.

alecci, skrytet sparar vi till en annan gång då wink

önskar trådskaparen lycka till med sitt val, vilket han nu väljer.
men glöm inte att en bil för 100 000kr är beggad och kan ge en del oförväntade kostnader i form av reprationer

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 september 2008
Jag är 21 år gammal, har fast jobb och ville ha en ny bil.

Valet blev en 9-5 Aero och den gav jag 110K för (jupp, blev helblåst på affären men utan misstag lär man sig aldrig wink ).

Lånade pengarna genom ett medlemslån i swedbank och på det lånet betalar jag av cirka 7K i månaden tack vare att jag får ut cirka 13-14K efter skatt, bor hemma (2,5K/månad), har väldigt få fasta utgifter i övrigt och lever ganska sparsamt.

Visst får jag inte direkt en förmögenhet över varje månad men det blir ändå 3-3,5K över i månaden och det duger till att köpa lite läsk och glass nån gång då och då tongue   Sen är det ju skönt att veta att man blir av med lånet så fort som möjligt också.

Kort och gott så beror det väl på hur man prioriterar med pengarna, vill man ha en nyare bil och inte har pengarna i näven finns det ju inte mycket annat att göra än att ta ett lån eller vara utan bil ett tag till.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök