Kan man anmäla någon för "vårdslöshet i trafik"?

azid Det som inte dödar gör ont
6 september 2008 · 2 668 Inlägg

åker någon in i rondelen före mig så får jag helt enkelt vänta även om han i fråga blinkar fel och är felplacerad...

2slow
MrTurbo Better than God \o/
6 september 2008 · 1 882 Inlägg

"Lev väl farfar" eller ""Har du läst senaste körkortsboken?" och sedan vända sig om och gå är en lösning som brukar funka mot sådana där...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
NiklasGoransson
6 september 2008 · 4 Inlägg

alla har nog rätt i att det inte kommer att bli nått. Men rätta om jag har fel, man har väll väjningsplikt mot all trafik som är i rondellen?, (oavsett vilken hastighet de kör i). det är iaf vad jg fick lära mig när jag tog kortet. så om han skulle anmäla skulle nog han åka dit på det.

min tjejs syster skulle göra en vänstersväng, det var mörkt på gatorna och den andra bilen var svart och hade inga lysen på. vi svängde och han körde in i våran sida,enligt skylten hade vi hade väjningsplikt. de enda poliserna sa var att vi inte respekterade skylten, lämna företräde, hur skulle vi kunna lämna företräde om det kommer en svart bil i hög hastighet, utan lysen mitt i natten? vi kunde inget bevisa. Ord mot ord...

Volvo S70 (1998)
Svenning Stridis
6 september 2008 · 80 Inlägg

Epitaph skrev:

FLindgren skrev:

bluelight skrev:

Blinka vänster ska man inte göra i en rondell, hjälper inte mycket, speciellt när folk som blinkar vänster aldrig byter o blinkar höger när dom ska ut.

Jag hatar folk som inte blinkar vänter i rondellerna när man ser att det kommer en som vill in. Och självklart ska man blinka höger när man ska ut ur rondellen.... Jag hatar att komma fram till en rondell, och så kommer det en i rondellen, men man vet inte om han ska svänga ut, eller om han ska fortsätta vänster i rondellen... då blir man tvungen att stanna bilen. Och sen så svänger plötsligt personen till höger och då får man åka iväg igen.. hade den personen blinkat vart han skulle, hade inte jag behövt stannat min bil.. men alla tycker vi olika... och vad som är regler och vad som är vett i huvudet är två olika saker...

Ja, vad är det med folk som blinkar åt fel håll i rondeller asså? Då kan man fan inte ha speciellt hög IQ.

Enligt körskolan ska man blinka vänster om man ska ut till vänster.. (köra 3/4 varv i rondellen) men det skiljer sig för varje kommun lr län lr vad det nu va..

"Ifall du går i nåns fotspår kommer du aldrig förbi" - Mig
Volvo C30 "Momentum" (2009)
MrTurbo Better than God \o/
6 september 2008 · 1 882 Inlägg

gamlingen skrev:
Finns inget som säger att man ska blinka vänster i rondellen.. men däremot SKA man blinka höger UT UR rondellen.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … tgava7.pdf

Precis, jag blinkar ALDRIG vänster i en rondell. Detta fick jag förklarat för mig när jag tog lastbilskortet.
I europa finns det rondeller med MASSVIS med in/utfarter, om du blinkar vänster där tror ju bara medtrafikanterna att du e skall ta ett par ärevarv...

Svenning skrev:
Enligt körskolan ska man blinka vänster om man ska ut till vänster.. (köra 3/4 varv i rondellen) men det skiljer sig för varje kommun lr län lr vad det nu va..

Senast redigerat av MrTurbo (6 september 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
gamlingen
6 september 2008 · 5 198 Inlägg

Svenning skrev:

Epitaph skrev:

FLindgren skrev:

Jag hatar folk som inte blinkar vänter i rondellerna när man ser att det kommer en som vill in. Och självklart ska man blinka höger när man ska ut ur rondellen.... Jag hatar att komma fram till en rondell, och så kommer det en i rondellen, men man vet inte om han ska svänga ut, eller om han ska fortsätta vänster i rondellen... då blir man tvungen att stanna bilen. Och sen så svänger plötsligt personen till höger och då får man åka iväg igen.. hade den personen blinkat vart han skulle, hade inte jag behövt stannat min bil.. men alla tycker vi olika... och vad som är regler och vad som är vett i huvudet är två olika saker...

Ja, vad är det med folk som blinkar åt fel håll i rondeller asså? Då kan man fan inte ha speciellt hög IQ.

Enligt körskolan ska man blinka vänster om man ska ut till vänster.. (köra 3/4 varv i rondellen) men det skiljer sig för varje kommun lr län lr vad det nu va..

Det är nog körskolorna själva som har satt dom reglerna

tobee
6 september 2008 · 735 Inlägg

NiklasGoransson skrev:
alla har nog rätt i att det inte kommer att bli nått. Men rätta om jag har fel, man har väll väjningsplikt mot all trafik som är i rondellen?, (oavsett vilken hastighet de kör i). det är iaf vad jg fick lära mig när jag tog kortet. så om han skulle anmäla skulle nog han åka dit på det.

min tjejs syster skulle göra en vänstersväng, det var mörkt på gatorna och den andra bilen var svart och hade inga lysen på. vi svängde och han körde in i våran sida,enligt skylten hade vi hade väjningsplikt. de enda poliserna sa var att vi inte respekterade skylten, lämna företräde, hur skulle vi kunna lämna företräde om det kommer en svart bil i hög hastighet, utan lysen mitt i natten? vi kunde inget bevisa. Ord mot ord...

Enligt honom var han redan inne i rondell när jag passerade min väjningspliktsskylt. Sen kom jag i så pass hög fart så att han inte hann fram till korsningen innan jag susade förbi. Så rent juridiskt så borde ju han få rätt eller? Som sagt, han har vittne genom sin fru och jag har bara mig själv så att säge. Även fast jag hävdar så som jag upplevde situationen: Jag var före in i rondellen. Så han lär få rätt ifall det går så pass långt som till tinget. Ord står mot ord fast han har ett vittne och jag har det inte.

Kesler
6 september 2008 · 3 650 Inlägg

vad ska han anmäla dig för`?? "körde(du) in i en rondell före mig, nu vill jag anmäla honom". dom kommer ju bara garva åt snubben! big_smile du kan lättt vara lugn

FLindgren
6 september 2008 · 5 089 Inlägg

ja som jag skrev... skillnad på regler och vett i huvudet... men det är nog ingen idé att diskutera det.. alla kör vi och tänker olika... ta inte illa upp om jag kör in i er i en rondell om jag kör in i er när jag tror ni ska åka ur rondellen smile  Bor ju i rondell-land så jag har ju ingen erfarenhet ;P

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
sirmiro Double-Unicorn Rider
6 september 2008 · 2 486 Inlägg

Hmm, nu har jag inte läst annat än det första inlägget, men i en rondell gäller att den som kör inne i rondellen har företräde. Dvs om trådskaparen var inne i rondellen och "gubben" kommer in i rondellen avfarten efter så ska gubben stanna pga väjningsplikt.
Så kommer en bil från en tidigare påfart (i rondellens körriktning) måste den som står vid kommande påfarter vänta.

Sen att signal i rondeller enligt lag bara behöver ske vid utfart vet de flesta, hur galet det än kan kännas ibland.

Anmäler gubben så lägg en motanmälan, då han gjort fel, oavsett vilka andra brott du gjort dig skyldig till.

gamlingen
6 september 2008 · 5 198 Inlägg

FLindgren skrev:
ja som jag skrev... skillnad på regler och vett i huvudet... men det är nog ingen idé att diskutera det.. alla kör vi och tänker olika... ta inte illa upp om jag kör in i er i en rondell om jag kör in i er när jag tror ni ska åka ur rondellen smile  Bor ju i rondell-land så jag har ju ingen erfarenhet ;P

Är ju iaf du som står för fiolerna efter som vi redan är i rodellen så mej gör det inget
Jag bromsar INTE för nån som ska in i rondellen som jag redan är i.utom  blåljus bilar möjligen

Senast redigerat av gamlingen (6 september 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 september 2008 · 10 427 Inlägg

Rondellen består av ett par betongvallar, trasig asfalt och en stapel med däck i mitten.

Ganska otydligt var rondellen 'börjar' tongue Är iaf 30km/h som gäller.

http://www.dt.se/multimedia/archive/00057/FK080826-KJ-Rondell2_57565h.jpg

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Grimling Professionell amatör
6 september 2008 · 451 Inlägg

Lite offtopic kanske men jag hade snuten bakom mig en gång när jag stod i ett rödljus, när de blev grönt körde jag vänster o kom 50 meter innan blåljuset kom på, snuten som satt på passagerarsidan kuta ut o va skitsur för att jag inte blinkade vänster.. Då sa jag bara lugnt att det gjorde inte hans chaufför heller, sen fick jag åka igen smile

Du har företräde, och det är en sån bagatell så du ska inte oroa dig för såna idioter..

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 september 2008 · 8 744 Inlägg

Jag misstänker att du kom uppifrån Gruvrondellen och han nerifrån stan och skulle ut mot Källviksvägen, right? Isåfall så brukar man hinna före då däckhögen står så pass långt upp mot Gruvrondellen som den gör, vilket medför att man inte kan köra så fort nerifrån stan om man ska svänga vänster.

Har även jag vart med om att folk inte riktigt fattar den rondellen, hamnade nos mot nos tidigare i veckan med en idiot som skulle från stan mot Källviken när jag kom från Källviken, han åkte vänstervarv i "rondellen"... tongue Nej hoppas dom får klar den nya permanenta rondellen snart! Nog för att den gamla korsningen sög men det här är ju ännu värre....

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
tobee
6 september 2008 · 735 Inlägg

steifan skrev:
Rondellen består av ett par betongvallar, trasig asfalt och en stapel med däck i mitten.

Ganska otydligt var rondellen 'börjar' tongue Är iaf 30km/h som gäller.

http://www.dt.se/multimedia/archive/000 … 57565h.jpg

Haha, ja fyfan! Där är den:P Rondellen börjar nog om man nu ska läsa lagen innantill där skylten står iom att vägen saknar trekantsmärken. Men därifrån in till centrum(vita bilen) är det typ 15 meter så det borde vara självklart att bilen som har högst ingångsfart får företräde... I praktiken då. Annars skulle det bli totalkaos. Vilket det är varje vardag kl. 16-17 när alla ska hem och MÅNGA falubor passerar den rondellen. Det är liksom the road of roads i falun wink

KimVsWorld Mästare
6 september 2008 · 2 947 Inlägg

steifan skrev:
Rondellen består av ett par betongvallar, trasig asfalt och en stapel med däck i mitten.

Ganska otydligt var rondellen 'börjar' tongue Är iaf 30km/h som gäller.

http://www.dt.se/multimedia/archive/000 … 57565h.jpg

du skulle inte kunna rita ut rondellen för jag fattar ingenting av den bilden...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
tobee
6 september 2008 · 735 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Jag misstänker att du kom uppifrån Gruvrondellen och han nerifrån stan och skulle ut mot Källviksvägen, right? Isåfall så brukar man hinna före då däckhögen står så pass långt upp mot Gruvrondellen som den gör, vilket medför att man inte kan köra så fort nerifrån stan om man ska svänga vänster.

Har även jag vart med om att folk inte riktigt fattar den rondellen, hamnade nos mot nos tidigare i veckan med en idiot som skulle från stan mot Källviken när jag kom från Källviken, han åkte vänstervarv i "rondellen"... tongue Nej hoppas dom får klar den nya permanenta rondellen snart! Nog för att den gamla korsningen sög men det här är ju ännu värre....

Haha jag har varit med om 2 idioter som kört vänstervarv i den rondellen på två veckor:P Misstänker att det händer typ 50 gånger per dag eller nått! Förhoppningsvis har väl snutarna fått in så många anmälningar redan så att dom är trötta på det...

Jag kom från gruvrondellen och han kom från källviken. Vi båda skulle mot åhlensparkeringen. Men det blir samma princip. Han är tvungen att hålla lägre hastighet pga tvärare sväng(90 graders svägen egentligen medans jag i stort sett kunde åka rakt på. Det är upp till var och en att bedömma vem som var först in i rondellen... Det är ju nästan omöjligt att se då rondellen helt saknar struktur. Och därför blir det kaos.

steifan DR!FTT3KN!K3R
6 september 2008 · 10 427 Inlägg

KimVsWorld skrev:

steifan skrev:
Rondellen består av ett par betongvallar, trasig asfalt och en stapel med däck i mitten.

Ganska otydligt var rondellen 'börjar' tongue Är iaf 30km/h som gäller.
http://www.dt.se/multimedia/archive/00057/FK080826-KJ-Rondell2_57565h.jpg

du skulle inte kunna rita ut rondellen för jag fattar ingenting av den bilden...

Mitten i rondellen är brevid rondellskylten mitt i bilden, nere till vänster där.
Trådskaparen kom från hållet till höger i bild och psykopatgubben höger om höger wink

Finns inget speciellt som markerar att man just är inne i själva rondellen.
Sen har dom låtsasövergångsställ vid varje in/utfart också. Snurrigt värre.

Men bra att den gamla korsningen försvinner iaf tongue

Hoppas dom hittar på nån rolig utsmyckning i rondellen.
En psykopatgubbe i koppar som hytter med näven kanske.. hehe

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 september 2008 · 8 744 Inlägg

tobee skrev:
Jag kom från gruvrondellen och han kom från källviken. Vi båda skulle mot åhlensparkeringen. Men det blir samma princip. Han är tvungen att hålla lägre hastighet pga tvärare sväng(90 graders svägen egentligen medans jag i stort sett kunde åka rakt på. Det är upp till var och en att bedömma vem som var först in i rondellen... Det är ju nästan omöjligt att se då rondellen helt saknar struktur. Och därför blir det kaos.

Aha, nu är jag med här! smile Då borde ju du, enligt mig iaf, ha företräde! Så är det ju typ alltid, du håller ju som sagt en högre hastighet och kan bara glida igenom "rondellen" medans han måste sakta ner ganska så kraftigt. Jag brukar iaf alltid hålla stenkoll åt vänster när jag kommer från Källvikshållet då jag vet att det gäller att ha en stor lucka för att komma ut där.

Hur som så var det tur att ingen blev skadad, bara gubben som fick lite utlopp för sina aggressioner, vem vet, han kanske hade haft en dålig dag på jobbet... smile

P.S. Om vägverket eller vem det nu är som gör ombyggnationen tänker till lite så borde dom göra en större provisorisk rondell och flytta den länge upp mot Gruvrondellen, samt gärna fixa till dom stora hålen som är i vägbanan när man kommer från Källviken och ska in mot Åhlens.D.S.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
tobee
6 september 2008 · 735 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Aha, nu är jag med här! smile Då borde ju du, enligt mig iaf, ha företräde! Så är det ju typ alltid, du håller ju som sagt en högre hastighet och kan bara glida igenom "rondellen" medans han måste sakta ner ganska så kraftigt. Jag brukar iaf alltid hålla stenkoll åt vänster när jag kommer från Källvikshållet då jag vet att det gäller att ha en stor lucka för att komma ut där.

Precis så tänker jag också när jag kommer från det hållet! Dock finns det ett gäng paragrafryttare som ser det som en 100%ig rondell redan. Men i praktiken är det fortfarande en stor väg som blir korsad av en mindre. Och detta är vägeverkets fel. Hade dom satt upp ett större centrum så har folk tagit rondellen mer på allvar. Och folk som kommit uppifrån gruvrondellen saktat ner.
Nu kör man fortfarande på rutin. Och sitter man där i sina egna tankar så ser man bara åhlensrondellen framför sig och så kör man rakti igenom ... vad ska vi kalla det? tuttifruttirondellen? tongue

Senast redigerat av tobee (6 september 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang