9000:an hackar (!!!) IGEN (!!!) :( Hjälp!

ZonaX Svetsare
6 september 2008 · 3 150 Inlägg

Har varit några dagar nu innan och fortfarande sen jag bytte till öppet filter så hackar saaben IGEN.  Efter några veckors uppehåll.   Började hacka när det va ca 20-25 liter i tanken som rymmer ca 60-65 liter, precis som sist.

Den hackar alltså vid ca 3500-4000 varv och uppåt på 2:an och vid ca 3000 och uppåt på 3:an , får inte ut någon effekt alls och den liksom bromsar-gasar-bromsar-gasar, så den hackar liksom fram.

Och detta är asså på höga laddtryck/varv, ungefär precis där man plockar ut effekten.

Nån som kan hjälpa?

Har snappat upp lite från andra trådar och det jag ska kolla är:

Magnetventil
Tryckrörs läcka
Tändstift
Bränslepump

Har ni nåt annat förslag så säg!   Har som sagt varit uppehåll med hackningen nu några veckor.


Bilen:

SAAB 9000 2.0T -88 CD

Senast redigerat av ZonaX (17 september 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
GripenT16
6 september 2008 · 403 Inlägg

Hej så gjorde min 87a också när jag köpte den och det va tändstiften som va kass!  Men med tanke på att du säger att det har varit uppehåll på det så låter det mer som att det är nåt med bränslet i ditt fall!

Senast redigerat av GripenT16 (6 september 2008)

ZonaX Svetsare
6 september 2008 · 3 150 Inlägg

Ja....jag har haft i lite STP Injector Cleaner men funderar på soppa pumpen?   Det upphörde med STP men sen när det va ca 20-25 liter i tanken kom hacket tebax?

Tror inte heller hacket kommer om man sakta accar upp i varv men däremot om ger kaffet så går den skit.

Senast redigerat av ZonaX (6 september 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
azid Det som inte dödar gör ont
6 september 2008 · 2 668 Inlägg

sitter det lmm i saaben eller är det mappsensor?... om det är lmm så dra ur sladden och se om det blir nån skilnad

2slow
GripenT16
6 september 2008 · 403 Inlägg

Låter ju nästan som att pumpen inte orkar ordentligt när det börjar bli mindre än halvtank! Känns ju som om det hade varit luftmassemätaren så borde den väl gå kass hela tiden??

Maartin
6 september 2008 · 34 Inlägg

Så är min 9000 aero just nu också, har också öppet filter.. Aldrig varit förr, dock har den stått still väldigt fall det skulle göra någon skillnad. Kopplade in laddtrycksmätare, så kopplade in mig på slangen till originalmätaren inne i bilen. Är det fel? Den laddar ungeför 0,8-1 bar som max.

E85
6 september 2008 · 58 Inlägg

Tja! jag tippar på att det är stiften eller tändkasetten. tänk på att köpa rätt stift bara.soppafiltret annars? Mvh Gustaf

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
steffe67 gruvarbetare
7 september 2008 · 152 Inlägg

inte så din tryckvakt går in o bryter laddet? den går att ställa upp alt koppla ur på din modell.
kan vara också att tändstiften..tändkassett kan du glömma för du har ingen wink

ZonaX Svetsare
7 september 2008 · 3 150 Inlägg

Men kan man inte skada motorn om bryter tryckvakten? (var sitter den?  ^^)   Ps. varfr bryter den laddet för?  kan ju inte vara pga för högt ladd då man knappt får ut någon effekt alls?     

Och ja det är inte tändkassett....dock ska jag kolla stiften idag.

Och ang. lmm så borde den väll gå kasst exakt hela tiden?

Senast redigerat av ZonaX (7 september 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
MrTurbo Better than God \o/
7 september 2008 · 1 882 Inlägg

Hur gör bilen när den bromsar själv?

Byt bränslefilter och kolla så pumpen funkar som den skall....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Gizmojohan
7 september 2008 · 3 295 Inlägg

steffe67 skrev:
inte så din tryckvakt går in o bryter laddet? den går att ställa upp alt koppla ur på din modell.
kan vara också att tändstiften..tändkassett kan du glömma för du har ingen wink

Tändkassetten behöver han inte alls glömma för möjligheten finns att han har en, jag hade det på mina 9000 -88.. vet flera stycken som oxå hade det..rollwink

sniperoddan User
7 september 2008 · 41 Inlägg

Börja med att byta tändstiften

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 september 2008 · 5 650 Inlägg

låter faktist som de kan va laddvakten om den börjar nita så fort trycket börjar komma upp
och den går ju då in för att trycket är för högt och så att inget skadas i motorn
så även om du tyrcker de ladd du har e för lågt kankse vakten e intställd på att de e för mkt antingen är ju bara chippa lr ställa om så försvinner de där så vida de inte är nått av de felen tidigare folk har sagt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
ZonaX Svetsare
7 september 2008 · 3 150 Inlägg

Var sitter den då?  Hur ställer man om den?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
steffe67 gruvarbetare
7 september 2008 · 152 Inlägg

ZonaX skrev:
Var sitter den då?  Hur ställer man om den?

den sitter höger om din spak som du öppnar huven med.
ser ut så här http://popeye.rty.nu/2004/0429-08_small.jpg
(bilden kommer från) http://popeye.rty.nu/
du justerar den genom att öka bryt-trycket då du skruvar in den lite,
på den stora skruven i mitten. de 2 andra är bara nå små justeringar för hur
hur snabbt den ska komma tilbaka när den brutit laddtrycket.
men om det nu skulle vara dina stift som är fel på så borde motorn hacka vid alla varvtal
när du fått upp laddtrycket.. jag gick ner på gnistgap  (0,5mm) på min då jag ladda upp
till 2bar på den gamle 9000cc-86 jag hade. vet inte om det berodde på dålig tändspole hmm

steffe67 gruvarbetare
7 september 2008 · 152 Inlägg

Slave_joe skrev:

steffe67 skrev:
inte så din tryckvakt går in o bryter laddet? den går att ställa upp alt koppla ur på din modell.
kan vara också att tändstiften..tändkassett kan du glömma för du har ingen wink

Tändkassetten behöver han inte alls glömma för möjligheten finns att han har en, jag hade det på mina 9000 -88.. vet flera stycken som oxå hade det..rollwink

nja om man tittar på bilderna på hans bil så har den fördelare wink

ZonaX Svetsare
7 september 2008 · 3 150 Inlägg

steffe67 skrev:

ZonaX skrev:
Var sitter den då?  Hur ställer man om den?

den sitter höger om din spak som du öppnar huven med.
ser ut så här http://popeye.rty.nu/2004/0429-08_small.jpg
(bilden kommer från) http://popeye.rty.nu/
du justerar den genom att öka bryt-trycket då du skruvar in den lite,
på den stora skruven i mitten. de 2 andra är bara nå små justeringar för hur
hur snabbt den ska komma tilbaka när den brutit laddtrycket.
men om det nu skulle vara dina stift som är fel på så borde motorn hacka vid alla varvtal
när du fått upp laddtrycket.. jag gick ner på gnistgap  (0,5mm) på min då jag ladda upp
till 2bar på den gamle 9000cc-86 jag hade. vet inte om det berodde på dålig tändspole hmm

Men kan man inte skada motorn med denna lösningen?  Typ att den spikar eller nåt?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
PoulZen
7 september 2008 · 772 Inlägg

Kan nästan med all säkerhet säga att det är tändstiften.
Min Saab 900 uppförde sig precis likadant, först var det bara på tvåans och treans växel på precis
dom varvtalen som du uppgett.. Sen blev det på alla växlar och värre och värre.
Bytte tändstiften och det försvann direkt.
Tändstiften som satt i var slut. Jag skulle börja med att kolla det först innan du kollar annat, för
saabarna är känsliga när det gäller tändstift och tändkasetten.

steffe67 gruvarbetare
7 september 2008 · 152 Inlägg

du har APC på din motorn den känner av allt som har med spikning att göra.
man kan känna av själv om nått är fel det är att om bilen acc bättre genom att lägga in nästa växel.
ungefär som bilen tappar orken på högre varvtal. då har man för högt laddtryck,"chippa" hjälper då
men jag vet många som justerat upp sina APC boxar
samt tryck vakter o inge motor haveri.. mer att drivlinan rasar istället sad

TMW-Performance Avstängd
7 september 2008 · 914 Inlägg

höj soppa trycket, jag har redan bränt en motor pga av dom där hackningarna. Jag provade at byta magnetventil, men det hjälpte inte. Nu hackar den nya motorn oxå.. Jag ska höja soppa trycket..

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang