Siqqe skrev:
J-P-R skrev:
Siqqe skrev:
Du ska få bilen helt återställd till det skick den var i innan skadan, och om det betyder att dom måste lackera om alla lister så är det deras problem, inte ditt.
Lackeraren bryr sig antagligen inte då han får betalt för det jobb han/hon gör, oavsett om han gör lite eller mycket. Försäkringsbolaget är som vilken kund som helst för honom/henne.
Finns inget som säger att bilen skall återställas till det skick som den var innan skadan, tyvär. Något dem flesta blir väl medvetna om vid en skada. Det fina ordet i kråksången heter "motsvarande".
Utan man får som sagt räkna med nyansskillnad. Och att inbilla sig att lackeraren skulle bjuda på merjobb är nog bara en vacker dröm.
Blev påbackad i våras och där var det inga problem. Eftermarknadsprylar osv och de täckte allt. Inget snack om saken. Hade det däremot varit jag som orsakat skadan och skulle vara tvungen att ta det via mitt eget F-bolag så hade det kanske varit en annan femma.
Och det du sa om merjobb, var har du fått det ifrån? F-bolaget är ju som vilken kund som helst för lackeraren så för honom spelar det ingen roll om det är en list eller tvåtusen lister som ska lackas. Han får ju betalt för allting, av F-bolaget.
Jag har haft fem skadeärenden det senaste året, varav två på min privata bil. En senast förra veckan.
Jag vet inte vilket försäkringsbolag du har, men i ALLA fallen har jag fått åka till närmaste märkesverkstad där man flitigt dokumenterat skadorna med bilder.
Dessa bilder skickas senare till försäkringsbolaget tillsammans med en skadekalkyl så att en handläggare kan bilda sig en uppfattning och ta beslut om det är värt att reparera eller ej. I vissa fall vid större skador eller om det råder oklarheter åker försäkringsbolaget skadereglerare ut och granskar bilen.
Hur som helst finns det ABSOLUT INTE en chans att försäkringsbolaget bedriver någon slags välgörenhet och betalar för mer än vad som står i skadekalkylen. Det vill säga så kommer inte lackeraren få en endaste krona mer än för dem delar som är medtagna i kalkylen.
Om du fortfarande är av tron att lackeraren då kommer lacka om halva din bil när det egentligen bara var två lister som skulle lackas, ja då är det kanske läge att tänka om.
Och om jag förstått det rätt (någon lackerare får gärna rätta mig om jag har fel) så betalar försäkringsbolag dessutom sämre om du jämför mot en "vanlig" kund.
Så det var det jag menade att man måste ha otrolig tur eller drömma rätt mycket får att tro att lackeraren skulle bjuda på meryta.