3391
Sök

Hjälp med bredare däck

97 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#1
Tänkte byta till 18" då mina 17" (7" breda) har fel ET för sänkning... De har ET35 och kommer slå i innerskärmen, orginal är 14" med ET49.

Surfade runt lite och läste detta: "När bredden på fälgen förändras så förändras även offset. Om offset skulle vara detsamma när man väljer en bredare fälg, skulle den pålagda bredden delas lika på inner och yttersida För de flesta bilar blir inte det korrekt och det kan i sin tur medföra problem. Därför är det extra viktigt att du vänder dig till en kunnig verkstad när du köper bredare fälgar"

Hur ska jag nu tänka för att få det så bra som möjligt... kikat på en fälg med ET45 som är 7.5" bred. Breddar det inåt, utåt eller hur tongue

Tacksam för hjälp.


Besserwisser
263 Inlägg
8 september 2008
#2
Hmm, detta var något nytt för mig som jag inte riktigt tror på.

Om du har en 10" bred fälg och ska köpa en 12" bred fälg med samma ET, så blir det fortfarande samma ET, men fälgen har blivit bredare med 1" på varje sida. Alltså är centrumet precis där det var tidigare.

Tänker jag helt galet nu?


97 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#3
Hmm... låter vettigt iaf smile


Besserwisser
263 Inlägg
8 september 2008
#4
Andrpers skrev:
Hmm... låter vettigt iaf smile

För att tydliggöra det hela lite. ET/inpressning är det mått mellan fälgens mittpunkt och anläggningsytan på fälgen. Alltså ska du fortfarande ha samma ET oavsett om du har en 6" bred fälg eller 10" bred fälg.


729 Inlägg
8 september 2008
#5
En 7,5" bred fälg med ET45 kommer att gå 16,35 mm längre in i hjulhuset än en 7" bred fälg med ET35.

Utåt breddar den 3,65 mm mindre än 7" fälgen.

Generellt sett så ju lägre ET-tal desto mera breddar fälgen utåt...


729 Inlägg
8 september 2008
#6
Siqqe skrev:
Alltså ska du fortfarande ha samma ET oavsett om du har en 6" bred fälg eller 10" bred fälg.

Detta stämmer alltså om du skarvar i lika mycket på bägge kanter av fälgen. Breddas fälgen bara i ena kanten förändras givetvis ET-talet...


Besserwisser
263 Inlägg
8 september 2008
#7
ts85 skrev:
Siqqe skrev:
Alltså ska du fortfarande ha samma ET oavsett om du har en 6" bred fälg eller 10" bred fälg.

Detta stämmer alltså om du skarvar i lika mycket på bägge kanter av fälgen. Breddas fälgen bara i ena kanten förändras givetvis ET-talet...

Du förstår inte riktigt.

Om man köper en fälg som är 7,5" bred så breddar den exakt lika mycket inåt/utåt som en 7" bred fälg med samma ET. Om fälgen bara skulle bredda åt ett håll så skulle det inte vara samma ET länge, eller hur?
Senast redigerat av Siqqe (8 september 2008)


97 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#8
ts85 skrev:
En 7,5" bred fälg med ET45 kommer att gå 16,35 mm längre in i hjulhuset än en 7" bred fälg med ET35.

Utåt breddar den 3,65 mm mindre än 7" fälgen.

Generellt sett så ju lägre ET-tal desto mera breddar fälgen utåt...

Perfekt... satt precis och räknade på det och fick fram det samma... hälften av en halv tum = 6.35mm + 10mm högre ET = 16.35mm

Vilket oxå gör att fälgen kommer att vara 3.65mm längre in, 10mm mer inpressning - 6.35mm bredare = 3.65mm


Tack för hjälpen grabbar!
Senast redigerat av Andrpers (8 september 2008)


729 Inlägg
8 september 2008
#9
Siqqe skrev:
ts85 skrev:
Siqqe skrev:
Alltså ska du fortfarande ha samma ET oavsett om du har en 6" bred fälg eller 10" bred fälg.

Detta stämmer alltså om du skarvar i lika mycket på bägge kanter av fälgen. Breddas fälgen bara i ena kanten förändras givetvis ET-talet...

Du förstår inte riktigt.

Om man köper en fälg som är 7,5" bred så breddar den exakt lika mycket inåt/utåt som en 7" bred fälg med samma ET. Om fälgen bara skulle bredda åt ett håll så skulle det inte vara samma ET länge, eller hur?

Om en 7,5" och en 7" fälg har samma ET är det väl självklart att 7,5" fälgen breddar mer både inåt och utåt! Vart skulle annars en halv tum försvinna!?

"Om fälgen bara skulle bredda åt ett håll så skulle det inte vara samma ET länge" <--- Det var ju det jag sa!


Besserwisser
263 Inlägg
8 september 2008
#10
Andrpers skrev:
ts85 skrev:
En 7,5" bred fälg med ET45 kommer att gå 16,35 mm längre in i hjulhuset än en 7" bred fälg med ET35.

Utåt breddar den 3,65 mm mindre än 7" fälgen.

Generellt sett så ju lägre ET-tal desto mera breddar fälgen utåt...

Perfekt... satt precis och räknade på det och fick fram det samma... hälften av en halv tum = 6.35mm + 10mm högre ET = 16.35mm

Vilket oxå gör att fälgen kommer att vara 3.65mm längre in, 10mm mer inpressning - 6.35mm bredare = 3.65mm

Ja, detta stämmer OM man väljer en bredare fälg med annan inpressning (ET). Men om du väljer en bredare fälg med samma ET så förändras inte förhållandet.


729 Inlägg
8 september 2008
#11
Andrpers skrev:
ts85 skrev:
En 7,5" bred fälg med ET45 kommer att gå 16,35 mm längre in i hjulhuset än en 7" bred fälg med ET35.

Utåt breddar den 3,65 mm mindre än 7" fälgen.

Generellt sett så ju lägre ET-tal desto mera breddar fälgen utåt...

Perfekt... satt precis och räknade på det och fick fram det samma... hälften av en halv tum = 6.35mm + 10mm högre ET = 16.35mm

Vilket oxå gör att fälgen kommer att vara 3.65mm längre in, 10mm mer inpressning - 6.35mm bredare = 3.65mm

Så lite så wink Ganska enkelt att räkna ut... smile
Senast redigerat av ts85 (8 september 2008)


Besserwisser
263 Inlägg
8 september 2008
#12
ts85 skrev:
Siqqe skrev:
ts85 skrev:

Detta stämmer alltså om du skarvar i lika mycket på bägge kanter av fälgen. Breddas fälgen bara i ena kanten förändras givetvis ET-talet...

Du förstår inte riktigt.

Om man köper en fälg som är 7,5" bred så breddar den exakt lika mycket inåt/utåt som en 7" bred fälg med samma ET. Om fälgen bara skulle bredda åt ett håll så skulle det inte vara samma ET länge, eller hur?

Om en 7,5" och en 7" fälg har samma ET är det väl självklart att 7,5" fälgen breddar mer både inåt och utåt! Vart skulle annars en halv tum försvinna!?

"Om fälgen bara skulle bredda åt ett håll så skulle det inte vara samma ET länge" <--- Det var ju det jag sa!

Nu är det nog jag som är dum då jag har missuppfattat trådskaparens fråga egentligen. Och på samma sätt missuppfattade jag det du skrev.

Men alltså, för att klargöra detta ska trådskaparen ha samma ET på sin 7,5" breda fälg som på sin 7" breda fälg.


Besserwisser
263 Inlägg
8 september 2008
#13
ts85 skrev:
Siqqe skrev:
Men om du väljer en bredare fälg med samma ET så förändras inte förhållandet.

Nu är du ute och cyklar.

Vilken cirkus det blev här. Nej, om man har två olika breda fälgar med samma ET så är det fortfarande samma mått mellan anläggningsyta och mittpunkt på fälgen. Det förhållandet förändras inte.


729 Inlägg
8 september 2008
#14
Siqqe skrev:
ts85 skrev:
Siqqe skrev:

Du förstår inte riktigt.

Om man köper en fälg som är 7,5" bred så breddar den exakt lika mycket inåt/utåt som en 7" bred fälg med samma ET. Om fälgen bara skulle bredda åt ett håll så skulle det inte vara samma ET länge, eller hur?

Om en 7,5" och en 7" fälg har samma ET är det väl självklart att 7,5" fälgen breddar mer både inåt och utåt! Vart skulle annars en halv tum försvinna!?

"Om fälgen bara skulle bredda åt ett håll så skulle det inte vara samma ET länge" <--- Det var ju det jag sa!

Nu är det nog jag som är dum då jag har missuppfattat trådskaparens fråga egentligen. Och på samma sätt missuppfattade jag det du skrev.

Men alltså, för att klargöra detta ska trådskaparen ha samma ET på sin 7,5" breda fälg som på sin 7" breda fälg.

Ok. Men för att klargöra det ytterligare: trådskaparen kan inte ha samma ET på sina 7,5" fälgar eftersom redan 7" var för brett för att sänkning skulle vara möjligt.


729 Inlägg
8 september 2008
#15
Siqqe skrev:
ts85 skrev:
Siqqe skrev:
Men om du väljer en bredare fälg med samma ET så förändras inte förhållandet.

Nu är du ute och cyklar.

Vilken cirkus det blev här. Nej, om man har två olika breda fälgar med samma ET så är det fortfarande samma mått mellan anläggningsyta och mittpunkt på fälgen. Det förhållandet förändras inte.

Om det var det förhållandet du syftade på så stämmer det ju. ET anger ju, som du skriver, hur långt det är från anläggningsyta till mitten på fälgen, klart att fälgar med samma ET då har samma avstånd.


97 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
#16
Hehe, nu ska trådskaparen gå in och förtydliga smile Precis som ts85 skrev så kan jag inte ha samma ET pga av planerad sänkning (fjädrarna ligger på golvet)... däcken kommer att slå i innerskärmarna fram (annars hade jag nog haft kvar dem). Det är därför jag nu tänkte... "varför inte köra en storlek större när jag ändå måste byta"

Menmen skitsamma.... jag fick svar på det jag ville så tack än en gång!

3.65mm låter inte mycket men de gör nog så att jag slipper allt för mycket jobb i hjulhuset... sen tänkte jag sko fälgarna med Toyo 205/35-18 däck vilket borde ge en liten lutning inåt av däcket, så kanske slipper röra plasten i hjulhusen tongue
Senast redigerat av Andrpers (8 september 2008)



Sök