PPC Tuning System till s60

R-line_chrille Distributionselektriker
14 september 2008 · 222 Inlägg

alminjo skrev:
Jag hade BSR's PPC på min förra S60 2.4T och var nöjd. Checka in bilen under mitt galleri. Gick som ett skott.

allt beror på vilken kvalitet på trimmet man vill ha... gör som bsr o co och släng på jävligt mycket laddtryck och öka bränslemängden, så får du den där turbokicken som gör att den "känns" som att bilen e vråltrimmad och ratten drar på alla håll och kanter,

min menning e ju att den e bättre med ett företag som specialliserats sig på volvobilar,,

min bil känns som en trimmad sugmotor med bra tryck hela vägen upp till 7200rpm där allt e optimerat med laddtryck, luft, bränsle och tändninig

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
LazerHawke
14 september 2008 · 1 268 Inlägg

S60R_Chrille skrev:

alminjo skrev:
Jag hade BSR's PPC på min förra S60 2.4T och var nöjd. Checka in bilen under mitt galleri. Gick som ett skott.

allt beror på vilken kvalitet på trimmet man vill ha... gör som bsr o co och släng på jävligt mycket laddtryck och öka bränslemängden, så får du den där turbokicken som gör att den "känns" som att bilen e vråltrimmad och ratten drar på alla håll och kanter,

min menning e ju att den e bättre med ett företag som specialliserats sig på volvobilar,,

min bil känns som en trimmad sugmotor med bra tryck hela vägen upp till 7200rpm där allt e optimerat med laddtryck, luft, bränsle och tändninig

seriöst på vilka grunder smutskastar du nu???

TurbOla Reservdansk
14 september 2008 · 6 271 Inlägg

Chiptrimning är fysiskt också, medans PPC-trim är endast mjukvara.

Men nu kan jag inte nya Volvo så bra, men antar att ingen i dagsläget chiptrimmar en bil som kan trimmas med hjälp av service-uttaget? Eller åtminstone inte många, inte ens Autotech chippar en ny bil idag, gå in på V70R -99/-00 så står det där också trimning via service-uttaget.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
LazerHawke
14 september 2008 · 1 268 Inlägg

TurbOla skrev:
Chiptrimning är fysiskt också, medans PPC-trim är endast mjukvara.

Men nu kan jag inte nya Volvo så bra, men antar att ingen i dagsläget chiptrimmar en bil som kan trimmas med hjälp av service-uttaget? Eller åtminstone inte många, inte ens Autotech chippar en ny bil idag, gå in på V70R -99/-00 så står det där också trimning via service-uttaget.

dom senare volvos uppgraderar man via OBD-2 uttaget... hade en innan en S40 var på man fick löda istället...

R-line_chrille Distributionselektriker
14 september 2008 · 222 Inlägg

LazerHawke skrev:

S60R_Chrille skrev:

alminjo skrev:
Jag hade BSR's PPC på min förra S60 2.4T och var nöjd. Checka in bilen under mitt galleri. Gick som ett skott.

allt beror på vilken kvalitet på trimmet man vill ha... gör som bsr o co och släng på jävligt mycket laddtryck och öka bränslemängden, så får du den där turbokicken som gör att den "känns" som att bilen e vråltrimmad och ratten drar på alla håll och kanter,

min menning e ju att den e bättre med ett företag som specialliserats sig på volvobilar,,

min bil känns som en trimmad sugmotor med bra tryck hela vägen upp till 7200rpm där allt e optimerat med laddtryck, luft, bränsle och tändninig

seriöst på vilka grunder smutskastar du nu???

smutskastar ingen bara min uppfattning av detta

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Atenza Never drive faster than your angel can fly
14 september 2008 · 338 Inlägg

alminjo skrev:
Jag hade BSR's PPC på min förra S60 2.4T och var nöjd. Checka in bilen under mitt galleri. Gick som ett skott.

Jag har BSR PPC steg 2 på min v70n 2.4t och är fruktansvärt nöjd, blev stor skillnad tycker ja

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
LazerHawke
14 september 2008 · 1 268 Inlägg

S60R_Chrille skrev:

LazerHawke skrev:

S60R_Chrille skrev:

allt beror på vilken kvalitet på trimmet man vill ha... gör som bsr o co och släng på jävligt mycket laddtryck och öka bränslemängden, så får du den där turbokicken som gör att den "känns" som att bilen e vråltrimmad och ratten drar på alla håll och kanter,

min menning e ju att den e bättre med ett företag som specialliserats sig på volvobilar,,

min bil känns som en trimmad sugmotor med bra tryck hela vägen upp till 7200rpm där allt e optimerat med laddtryck, luft, bränsle och tändninig

seriöst på vilka grunder smutskastar du nu???

smutskastar ingen bara min uppfattning av detta

så du kört me diverse?

LazerHawke
14 september 2008 · 1 268 Inlägg

Dansken- skrev:
Nackdelen vid att köpa en PPC via nätet och sen uppdatera bilen själv, är att inte du får bilen kollat av en erfaren biltrimmer. Ett seriöst företag prokör bilen innan och efter trimningen för att kolla att allt är i ordning.
Tror inte heller att det går att få en PPC för E85 till din bil.

/Dansken :-)

ja om man köper den via nätet men om man köper den via ÅF så kör dom bilen å testar allt före och efter wink

R-line_chrille Distributionselektriker
14 september 2008 · 222 Inlägg

LazerHawke skrev:

S60R_Chrille skrev:

LazerHawke skrev:

seriöst på vilka grunder smutskastar du nu???

smutskastar ingen bara min uppfattning av detta

så du kört me diverse?

har kört med bsr´s grejer,,, min tanke är inte att smutskastar ett företag, men ett företag som trimmar ca 5st olika bilmärken kan inte lägga ner den tid som trimmföretag som bara trimmar volvo eller saab eller vag-bilar,,
det e bara min tanke om det hela,, kan ju ha fel smile

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Decibel
14 september 2008 · 2 911 Inlägg

torpis skrev:
.... lägger vi ihop informationen här så framgår det att Hi-tuning har likvärdig mjuklvara som BSR.

Det jag försöker komma till är att en standardmjukvara som passar på motorn X mellan årsmodell x och x kan inte göras på så många olika sätt. Så ja, de flesta mjukvaror out there är rätt lika varandra.
(Sen finns det såklart variationer, vissa vågar klämma på lite mer, andra håller sig på säkra grunder. Sen har vi såklart e-bay chippen också, men de företagen brukar inte bli långvariga)

Men ska absolut inte jämföras med en mappning på t.ex. autotech som är specialiserade på volvo, eller Nordic för Saab, det är en helt annan liga och hör inte hemma i en chipdiskussion, allraminst när det gäller optimering av en orginalmotor.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
14 september 2008 · 2 307 Inlägg

nej jag skulle inte använda nått ifrån BSR dom måste ju var enna rena klåpare NOOOOOT

Får man utveckla/mappa motorstyrningen för koenigsegg så måsta man nog vara rätt skärpt

Dock blir ett chip alldrig lika bra som en ommappnig men frågan e väll kanske hur mkt effekt du vill ha å hur mkt pengar du e villig å lägga

Tycker själv att BSR e ett hyperseriöst företag som arbetar mkt med att legaliser E85 konvertiringar bla

Dom kommer ofta väldigt bra ut i tester och har fina motorgarantier

Å om du vill ha möjligheten att ställa vilen till original igen pga av garantin finns det inga smidigare val

Vadå ändra försäkring föresten å chippa en bil e olagligt hur du än gör.

en annan fördel e att om du har köpt en ppc å sen byter bil kann du få ny programvar till den som passar din nya bil å det blir lite billigare än å köpa hela skiten

Å då e det ju käckt att dom inte bara har Volvo i sitt sortiment om du nu skulle få för dig å köpa nått annat märke.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
volvo945t
15 september 2008 · 23 Inlägg

okej det visste jag inte...

MST4
15 september 2008 · 224 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
allt beror på vilken kvalitet på trimmet man vill ha... gör som bsr o co och släng på jävligt mycket laddtryck och öka bränslemängden, så får du den där turbokicken som gör att den "känns" som att bilen e vråltrimmad och ratten drar på alla håll och kanter,

min menning e ju att den e bättre med ett företag som specialliserats sig på volvobilar,,

min bil känns som en trimmad sugmotor med bra tryck hela vägen upp till 7200rpm där allt e optimerat med laddtryck, luft, bränsle och tändninig

Har du tittat i BSRs programvara ?

//mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

MST4 skrev:

S60R_Chrille skrev:
allt beror på vilken kvalitet på trimmet man vill ha... gör som bsr o co och släng på jävligt mycket laddtryck och öka bränslemängden, så får du den där turbokicken som gör att den "känns" som att bilen e vråltrimmad och ratten drar på alla håll och kanter,

min menning e ju att den e bättre med ett företag som specialliserats sig på volvobilar,,

min bil känns som en trimmad sugmotor med bra tryck hela vägen upp till 7200rpm där allt e optimerat med laddtryck, luft, bränsle och tändninig

Har du tittat i BSRs programvara ?

//mvh Martin

nej, men har haft en s40 med bsr chip.. inget ont åt bsr,, tycker att det e kul att de satsa mycket på E85.. 

men jag tycker fortfarande att det e bättre att man kör till nån volvo tuner typ MTE, SCT eller Autotech..

men alla får ha sina uppfattningar och göra som de vill detta är bara min åsikt

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
MST4
15 september 2008 · 224 Inlägg

S60R_Chrille skrev:

MST4 skrev:

S60R_Chrille skrev:
allt beror på vilken kvalitet på trimmet man vill ha... gör som bsr o co och släng på jävligt mycket laddtryck och öka bränslemängden, så får du den där turbokicken som gör att den "känns" som att bilen e vråltrimmad och ratten drar på alla håll och kanter,

min menning e ju att den e bättre med ett företag som specialliserats sig på volvobilar,,

min bil känns som en trimmad sugmotor med bra tryck hela vägen upp till 7200rpm där allt e optimerat med laddtryck, luft, bränsle och tändninig

Har du tittat i BSRs programvara ?

//mvh Martin

nej, men har haft en s40 med bsr chip.. inget ont åt bsr,, tycker att det e kul att de satsa mycket på E85.. 

men jag tycker fortfarande att det e bättre att man kör till nån volvo tuner typ MTE, SCT eller Autotech..

men alla får ha sina uppfattningar och göra som de vill detta är bara min åsikt

Alla är nog bra mer eller mindre bra på sina bilar.
vissa utväcklar sina egna program och vissa köper färdiga så bara för att man bara håller på med volvo så betyder det inte att man utväcklar sina egna program.

För att säga på rak arm vilka som är bra/mindre bra får man gå in i programmen och titta
och mäta med rotortest och insugstemp avgastemp och lambda värdet mm.

BSR är ju tex en av de som utväcklar sina program själva och har en väldigt stort testcenter med rotortes dynotest som alla bilar får gå igenom som de utväcklar ny programvara till.
Det man även får ta med i beräkningarna är att det tar en enorm tid utt utväckla ett program iom man måste se så att bilen startar när det är minus 20 grader och sen får den inte spika när det är tex pluss 30 grader och bilen ska kunna gå bensinsnålt på landsvägskörning och den ska få rätt mängd vid olika laster och för att göra detta så behövs det både tid och resurser för div tester mm. så man slänger inte ihop ett program för ett chip till en bil på en månad kan jag säga.
därför kostar det endel för chippen/ ppc boxarna

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

MST4 skrev:

S60R_Chrille skrev:

MST4 skrev:

Har du tittat i BSRs programvara ?

//mvh Martin

nej, men har haft en s40 med bsr chip.. inget ont åt bsr,, tycker att det e kul att de satsa mycket på E85.. 

men jag tycker fortfarande att det e bättre att man kör till nån volvo tuner typ MTE, SCT eller Autotech..

men alla får ha sina uppfattningar och göra som de vill detta är bara min åsikt

Alla är nog bra mer eller mindre bra på sina bilar.
vissa utväcklar sina egna program och vissa köper färdiga så bara för att man bara håller på med volvo så betyder det inte att man utväcklar sina egna program.

För att säga på rak arm vilka som är bra/mindre bra får man gå in i programmen och titta
och mäta med rotortest och insugstemp avgastemp och lambda värdet mm.

BSR är ju tex en av de som utväcklar sina program själva och har en väldigt stort testcenter med rotortes dynotest som alla bilar får gå igenom som de utväcklar ny programvara till.
Det man även får ta med i beräkningarna är att det tar en enorm tid utt utväckla ett program iom man måste se så att bilen startar när det är minus 20 grader och sen får den inte spika när det är tex pluss 30 grader och bilen ska kunna gå bensinsnålt på landsvägskörning och den ska få rätt mängd vid olika laster och för att göra detta så behövs det både tid och resurser för div tester mm. så man slänger inte ihop ett program för ett chip till en bil på en månad kan jag säga.
därför kostar det endel för chippen/ ppc boxarna

skulle inte de andra volotuners så som MTE och autotech köra sina bilar i diverse tester, om du får chansen att prova en MTE optimerad S60R bil och BSR optimerad S60R så kommer du att förstå den skillnad jag menar..

kan ju ta ett exempel.. köpte öppet sportluftsfilter från bsr/jr innan jag köpte det så frågade jag om detta fungerade, ( eftersom jag hade hört innan på olika forum att detta kunde krångla eftersom dessa motorer) fick till svar att detta hade de alldrig hört talas om. så jag köpte filtret och avskärmning. körde ca 250mil sen tändes en felkod... var inne på volvo läste av felkoden, ringde bsr och påpekade detta och de hade nu helt plötsligt fått nys om detta, och skulle ta fram ett nytt filter.. hörde av en annan här på garaget som hade köpt den så kallade uppgraderade filtret,, och detta fungerade inte heller...

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
MST4
15 september 2008 · 224 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
skulle inte de andra volotuners så som MTE och autotech köra sina bilar i diverse tester, om du får chansen att prova en MTE optimerad S60R bil och BSR optimerad S60R så kommer du att förstå den skillnad jag menar..

kan ju ta ett exempel.. köpte öppet sportluftsfilter från bsr/jr innan jag köpte det så frågade jag om detta fungerade, ( eftersom jag hade hört innan på olika forum att detta kunde krångla eftersom dessa motorer) fick till svar att detta hade de alldrig hört talas om. så jag köpte filtret och avskärmning. körde ca 250mil sen tändes en felkod... var inne på volvo läste av felkoden, ringde bsr och påpekade detta och de hade nu helt plötsligt fått nys om detta, och skulle ta fram ett nytt filter.. hörde av en annan här på garaget som hade köpt den så kallade uppgraderade filtret,, och detta fungerade inte heller...

Klart att både MTE och Autotech testar sina bilar de de utväcklar, har fått äran att se både Autotech och BSRs utväklingsavd. och känner även Peter och Patrik på Autotech och har även en vän på BSR stockholm.

Men de jag vill poängtera att alla kan vara bra på sina saker och jag vet händelsevis att BSR lägger ner enorm tid med sina program.
och för att påstå ett någon är bättre/mendre bra så får man gå in i programmen och titta och även testa bilen i rotortest.

att bara känna på köregenskaperna betyder inte att den ena bilen har mer hk än den andra det går att luras mycket genom att lägga laddet vid ett vist varvtal och på så vis få andra parametrar i bänken.

//mvh Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
H.T
15 september 2008 · 197 Inlägg

Att bilen går bättre ser inte jag som en fördel. För de kan betyda att dem tänjer på gränserna på vad bilen klarar av och Bsr verkar vara återhållsammare en andra, jag kan ha fel men.

Mazda Mx-5 (2006)
R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

MST4 skrev:

S60R_Chrille skrev:
skulle inte de andra volotuners så som MTE och autotech köra sina bilar i diverse tester, om du får chansen att prova en MTE optimerad S60R bil och BSR optimerad S60R så kommer du att förstå den skillnad jag menar..

kan ju ta ett exempel.. köpte öppet sportluftsfilter från bsr/jr innan jag köpte det så frågade jag om detta fungerade, ( eftersom jag hade hört innan på olika forum att detta kunde krångla eftersom dessa motorer) fick till svar att detta hade de alldrig hört talas om. så jag köpte filtret och avskärmning. körde ca 250mil sen tändes en felkod... var inne på volvo läste av felkoden, ringde bsr och påpekade detta och de hade nu helt plötsligt fått nys om detta, och skulle ta fram ett nytt filter.. hörde av en annan här på garaget som hade köpt den så kallade uppgraderade filtret,, och detta fungerade inte heller...

Klart att både MTE och Autotech testar sina bilar de de utväcklar, har fått äran att se både Autotech och BSRs utväklingsavd. och känner även Peter och Patrik på Autotech och har även en vän på BSR stockholm.

Men de jag vill poängtera att alla kan vara bra på sina saker och jag vet händelsevis att BSR lägger ner enorm tid med sina program.
och för att påstå ett någon är bättre/mendre bra så får man gå in i programmen och titta och även testa bilen i rotortest.

att bara känna på köregenskaperna betyder inte att den ena bilen har mer hk än den andra det går att luras mycket genom att lägga laddet vid ett vist varvtal och på så vis få andra parametrar i bänken.

//mvh Martin

jag tror att de flesta seriösa företag lägger ner mycket tid på utvecklingen, men min uppfattning som har testat med båda så tycker jag att TME e bättre. sen vilken som har mest utvecklingstid spelar ju ingen roll det e ju känslan som avgör.

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
R-line_chrille Distributionselektriker
15 september 2008 · 222 Inlägg

H.T skrev:
Att bilen går bättre ser inte jag som en fördel. För de kan betyda att dem tänjer på gränserna på vad bilen klarar av och Bsr verkar vara återhållsammare en andra, jag kan ha fel men.

gäller S60R

BSR 354 hk/493nm
TME 336hk/480nm
SCT 350hk/485nm
Autotech 350hk/

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang