2395
Sök

Mercedes 190 3.6 Kompressormatad driftingbygge [Update 20/8]

Från original Mercedes 190 2.6 genom de flesta formerna av bygge för att till slut bli en fullmatad drifting bil med ett intressant recept;) Följ tråden och se bilen bli redo för säsongen 2013;)

DailyFresh Drifter
1 661 998 Visningar
Uppdaterades senast 6 december 2014
DEVIL
1 171 Inlägg
5 december 2011
#2001
HPaddict skrev:
Legosoldaten skrev:
För mycket smileysar, för lite verkstad.

hehe ja de blir lite mkt smileysar de håller jag med om.

Mindre smileysar och mer verkstad nudå! Förövrigt bra jobbat smile

bmw m power

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#2002
hehe idag blev de tyvärr inget mek med min bil, ska dock iväg idag och hjälpa Erick med sin 190a.

Måste ju sköta om kvalitetsbilarna i umgänget!

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

407 Inlägg
5 december 2011
#2003
skyline erik?

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#2004
MrK skrev:
skyline erik?

stämmer bra det

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
6 december 2011
#2005
hur mycket jobb är det att montera AMG motorn?

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#2006
Dixieman skrev:
hur mycket jobb är det att montera AMG motorn?

Om man har 190 2.6ans motorfästen är det lätt att få den på plats men resterande så som standalone sprut, trigger osv tar en del tid och klurande att får ordning på smile

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
6 december 2011
#2007
HPaddict skrev:
Dixieman skrev:
hur mycket jobb är det att montera AMG motorn?

Om man har 190 2.6ans motorfästen är det lätt att få den på plats men resterande så som standalone sprut, trigger osv tar en del tid och klurande att får ordning på smile

mvh stångberg

Okej, sjukt grym bil med go detaljkänsla big_smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
6 december 2011
Trådstartare
#2008
tackar så mkt smile kul att höra!

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#2009
Update 7/12

Tjenare

Idag begav jag mig till garaget och pillade lite med motorn, rev bort insuget och lite annat smått och gott för att kika över hur motorn mår och jag kan säga att det ser onekligen lika fräscht ut som jag trodde smile känns skönt det! direkt till bilderna:

http://www.gatbilar.se/galleries/934/3/4edfe2882f027.JPG
Började kvällen med att lossa insuget, grenrören och vattenpumpen för att kunna få motorn ren från grejjer för att kunna göra rent den ordentligt smile sedan vred jag motorn i stativet för att kunna ta bort tråget och kika över vevlagrena o kika läget allmänt..

http://www.gatbilar.se/galleries/459/3/4edfe210f1e6b.JPG
Såg riktigt fint ut som jag trodde, inte mycket avlagringar alls. nästan inget faktiskt, lite gammal olja som låg kvar i tråget men inte mkt annat kan jag säga:) gött det!

http://www.gatbilar.se/galleries/322/3/4edfe1ce2d629.JPG
fresh?

http://www.gatbilar.se/galleries/315/3/4edfe1aacabb7.JPG
i silen hitta jag inget äckligt heller utan den såg fin ut.

http://www.gatbilar.se/galleries/703/3/4edfe260f0301.JPG
Lossade sedan ett vevlager för att kika ett lager snabbt bara och  det var inga konstigheter

http://www.gatbilar.se/galleries/708/3/4edfe23f933d9.JPG
detta lagret såg fint ut, ska ta mig tid o kika över de andra när jag har lite mer tid smile

http://www.gatbilar.se/galleries/458/3/4edfe18a29cb8.JPG
Insugskanalerna har mycket gjutskägg men såg inget konstigt här heller, har inte helt bestämt mig än om det blir toppbearbetning i vinter eller om jag ska skjuta på detta till nästa säsong. återstår att se!

Så de känns ju gött att motorn verkar vara i det goda skick som jag har hoppats på, imorgon tänkte jag väl påbörja lite rengörning och kika över de andra lagrena:) måste bestämma mig om det ska bli nått lyft av toppen eller ej. men nu äre dags för sömn

vi hörs imorgon
hade gött

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

2 046 Inlägg
7 december 2011
#2010
Där va lite geggit!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#2011
kannebanne skrev:
Där va lite geggit!

ah i tråget vare lite gammal geggig olja men annars vare fint smile

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

German Engineering
9 083 Inlägg
8 december 2011
#2012
Kul att du lägger ner en massa arbete på Mercan, fortsätt med det Stångberg smile

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
8 december 2011
#2013
Fan vad skönt att motorn var som du hoppats smile

Ja tkr att du likväl kan köra en säsong med tanke på skicket smile För du har säkert 1000 andra saker som ska göras på bilen? tongue

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#2014
CarpeDiem skrev:
Kul att du lägger ner en massa arbete på Mercan, fortsätt med det Stångberg smile

Mvh

de ska jag göra du wink

Dixieman skrev:
Fan vad skönt att motorn var som du hoppats

Ja tkr att du likväl kan köra en säsong med tanke på skicket  För du har säkert 1000 andra saker som ska göras på bilen?

ja de kändes gott som fan, mja vi får se vad som sker måste tänka igenom setupen lite mer nogrannt och komma fram till hur jag ska göra. kompförhållanden osv måste tas in i beräkningen såklart smile

jo de finns en hel del annat som måste göras utöver detta med!

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#2015
Update 8/12

Tjenare

Idag blev det en dag med lite småpill i garaget, tog och påbörja lite rengörning av motor delar osv:) lång väg kvar tills det är så fräscht som jag vill men blev mycket bättre iaf. Gjorde en attack på vevaxelbulten som håller svängdämparen i fram och jag kan säga att den sitter lika fint som på min gamla motor, satsar på större mutterknack för att lösa problemet! men nog pratat vidare till bilderna och vad som blev gjort:D

http://www.gatbilar.se/galleries/903/3/4ee1375d708d8.JPG
För att komma igång så tog jag och drog fram lådan för att göra rent den ordentligt, drog fram avfettningen och körde igång högtrycken och får säga att den blev ganska ren faktiskt smile ska se om jag kan få tag i lite elakare rengöringsmedel i veckan smile

http://www.gatbilar.se/galleries/502/3/4ee137dc0a6b2.JPG
Tog bort original railen på insuget och hämtade nukerailen från 2.6an och som jag har hört så passa den alldeles utmärkt. är ju inte säker förrän man testat smile kommer bli ganska smärtfritt att göra fäste för railen ser de ut som också vilket är skönt

http://www.gatbilar.se/galleries/620/3/4ee13887a749e.JPG
Sedan drog jag ut blocket utomhus och körde lite avfettning för att få bort den värsta smutsen och jag fick bort ganska mycket på bröstkåpan iaf, ska se till att köra elakare medel på motorn också innan de blir motorlack smile

http://www.gatbilar.se/galleries/525/3/4ee13827cf42c.JPG
Sedan försökte jag som sagt att få bort vevaxelbulten och körde ganska hårt med en rätt kraftig mutterknack och lite slag osv men inte en rörelse så får se till att hitta en biffigare mutterknack för att lösa problemet måsste ha loss svängdämparen för att kunna fixa dit triggerpunkterna smile

Så det var väl typ det som hände idag, några steg i rätt riktning iaf smile imorgon funderar jag på att trycka dit min nya huvudbromscylinder och dra om bromsrören fram, ska ha 3 krets istället för 2 krets som jag har kört med under hela säsongen. känns inge vidare säkert så lika bra o göra om de! blir även ombyggnad för sellholm ventilen som man har till den hydrauliska handbromsen så blir lite bromsrörs dragning framöver.

Mer imorgon, hörs då!
ha de gött

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

2 415 Inlägg
8 december 2011
#2016
Du får se om du kan ta och ställa något under motorn och ta ett långt skaft! ett 600MMs eller liknande, då kommer den lossna. men ha något under som stödljar motorstaivet o motorn bara, annars kanske de går sönder och ramlar i backen tongue

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#2017
Tryck_o_pys skrev:
Du får se om du kan ta och ställa något under motorn och ta ett långt skaft! ett 600MMs eller liknande, då kommer den lossna. men ha något under som stödljar motorstaivet o motorn bara, annars kanske de går sönder och ramlar i backen tongue

hade halvmeters skaft idag men orkade inte låsa veven på nått bra sätt löser detta under helgen tror jag, men tack för tipset:)

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

2 415 Inlägg
8 december 2011
#2018
HPaddict skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Du får se om du kan ta och ställa något under motorn och ta ett långt skaft! ett 600MMs eller liknande, då kommer den lossna. men ha något under som stödljar motorstaivet o motorn bara, annars kanske de går sönder och ramlar i backen tongue

hade halvmeters skaft idag men orkade inte låsa veven på nått bra sätt löser detta under helgen tror jag, men tack för tipset:)

mvh stångberg

Du får hålla på båda sidorna samtidigt. akta så du inte drar av någon bult bara. håll i flera skruvar samtidigt i veven. så lossnar de nog ska du se. en maassa 55-6

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

German Engineering
9 083 Inlägg
8 december 2011
#2019
Här går det undan, nice work Stångberg smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#2020
Tryck_o_pys skrev:
HPaddict skrev:
Tryck_o_pys skrev:
Du får se om du kan ta och ställa något under motorn och ta ett långt skaft! ett 600MMs eller liknande, då kommer den lossna. men ha något under som stödljar motorstaivet o motorn bara, annars kanske de går sönder och ramlar i backen tongue

hade halvmeters skaft idag men orkade inte låsa veven på nått bra sätt löser detta under helgen tror jag, men tack för tipset:)

mvh stångberg

Du får hålla på båda sidorna samtidigt. akta så du inte drar av någon bult bara. håll i flera skruvar samtidigt i veven. så lossnar de nog ska du se. en maassa 55-6

jao de e planen ifall den andra mutterknacken inte fungerar, men tror den ska göra jobbet.

CarpeDiem skrev:
Här går det undan, nice work Stångberg

Mjae finns bra mycket mer tempo att få ut, men ser de mer som att om jag gör lite varje dag istället för att jobba ihjäl mig några färre dagar så tror ja de kommer gå vägen:)

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker


Sök