Update 10/3Tjenare
Idag blev det en hel del jobb med att passa in coiloversen ibak, sedan lades även en del tid på lokalen under dagen

Men de känns mer o mer rimligt att få till coiloversetupen på ett bra sätt nu

Kommer bli fint som fan att köra ställbart i år, troligen kommer jag börja kapa i karossen i slutet på nästa vecka om allting går som det sak! men nog snackat här kommer de vad som blev gjort:
![http://www.gatbilar.se/galleries/210/3/4f5c802d77c06.JPG]()
började med att lossa lambdasonden ifrån avgassystemet, den satt ju sådär hårt som de brukar göra... men när jag väl fick bort den så gick de ganska normalt trögt trodde jagm men nej då de blev gängpajj.. får bli 2 nya nu då om de blir extraktor grenrör:)
![http://www.gatbilar.se/galleries/783/3/4f5c7f9b27c55.JPG]()
Förra årets avgassystem i sin helhet

inget jätte vackert men funktionen finns där, någon som är intresserad att köpa de för en billig peng? passar på mercedes 190 2.6 och är även gjort så de passar i original upphängningar:)
![http://www.gatbilar.se/galleries/662/3/4f5c7f1d803c4.JPG]()
När jag var klar med att ta ner avgassystemet så hjälptes jag och daniel åt att skära till några av undertaksplattorna som var är kvar att måla till umgängesrummet

Daniel körde på med målningen medans jag drog igång o mätte på mina coilovers!
![http://www.gatbilar.se/galleries/640/3/4f5c7b4b342ac.JPG]()
Började med att ta fram mina bilstein och h&R fjädrar för att mäte upp hur måtten ligger med den setupen. Bilstein dämparen är 4 cm i diameter
![http://www.gatbilar.se/galleries/853/3/4f5c7eb251f56.JPG]()
Monterade dit stötdämpare och fjäder på högersidan för att sedan hissa upp domkraften under tills bilen lyfter från pallbocken. sedan mätte jag längmåttet från anläggningsytan till centrum på fästesbulten, detta måttet är ca 40 cm
![http://www.gatbilar.se/galleries/708/3/4f5c7df94c9ca.JPG]()
Coilovern är ca 8cm i diameter, vilket innebär att de e dubbelt så tjocka och jag kan säga att de kommer bli en hel del modifikationer av bakvagnen

![http://www.gatbilar.se/galleries/683/3/4f5c7e4245eff.JPG]()
Som ni ser så är problemet drivaxeln, den bygger såpass mycket med damasken att man troligen måste förskjuta fästet längre bak i länkarmen.
![http://www.gatbilar.se/galleries/176/3/4f5c7bb9de48b.JPG]()
Mätte sedan coilovern i maxlängd och den ligger på ca 56 cm
![http://www.gatbilar.se/galleries/663/3/4f5c7d94d1d59.JPG]()
mätte den sedan i det mest ihop skruvade läget och de hamnar på ca 49cm, fast vad jag förstog så kunde man få den ännu kortare om man spänner fjädern lite mer. fast har även förstått att de e fel väg att gå
![http://www.gatbilar.se/galleries/496/3/4f5c7d1378484.JPG]()
Tog sedan bort bilsteinen och tryckte dit coilovern och här ser ni problemet med drivaxeln lite mer tydligt, men om man lyckas göra så de nedre fästet för coilovern hamnar 2 cm längre bak så kommer det bli kanon, även krängaren kmr få plats som de ser ut
![http://www.gatbilar.se/galleries/97/3/4f5c7cb53a8e6.JPG]()
om man flyttar fästet i nederkant 2 cm bakåt så kommer vinkeln på coilovern bli den samma som original, tror detta kommer bli kanon faktiskt

får dock se om de blir nån riktigt special länkarm eller ej

![http://www.gatbilar.se/galleries/67/3/4f5c7c61a753b.JPG]()
Som ni ser så är det nedre fästet väldigt likt, ska endast breddas några mm så slinker den ner fin fint:) men som sagt måste jag flytta fästet bakåt:)
![http://www.gatbilar.se/galleries/398/3/4f5c7c0fd6959.JPG]()
och som ni ser här så är ju även topplagringen ganska rejält annorlunda sett från 190 original, men om man kapar bort det gamla fästet och gör om så att röret stötdämparen går upp i ska bli såpass stor att topplagringen får plats:)
Imorgon blir det garaget igen, hoppas då kunna få tag i en våg för att börja väga både kolvarna och stakarna. Hörs vid nästa update, ha de gött så länge
mvh stångberg