3005
Sök

Mercedes 190 3.6 Kompressormatad driftingbygge [Update 20/8]

Från original Mercedes 190 2.6 genom de flesta formerna av bygge för att till slut bli en fullmatad drifting bil med ett intressant recept;) Följ tråden och se bilen bli redo för säsongen 2013;)

DailyFresh Drifter
1 662 739 Visningar
Uppdaterades senast 6 december 2014
DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#1501
Saab_Robin skrev:
men de blir ju hur bra som helst big_smile

tackar du wink blir helt okej tkr jag smile


Fan vad du jobbar på bra, grabben big_smile

Jag vill verkligen se Mercan i år smile

tempot börjar de bli lite ordning på iaf, men de går o förbättra ännu mer smile

de ska ja se till att du får smile

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

German Engineering
9 083 Inlägg
26 januari 2011
#1502
Kan tänka mig det, men du är fan duktig big_smile Jodå, allt går att förbättra smile

All right big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#1503
CarpeDiem skrev:
Kan tänka mig det, men du är fan duktig big_smile Jodå, allt går att förbättra smile

All right big_smile

tackar du alltid kul o höra smile

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#1504
Update 26/1

tjenare

idag kom det hem paket till mig från 828 engineering, inga dumma grejjer kan jag lova smile i och med detta paketet så köpte jag även hem förpumpar idag så jag har dom hemma när det är dags att montera de sista grejjerna för bränslesystemet smile annars så blev det lite små pill med instrumentbrädan osv , här är iaf lite bilder :

http://www.gatbilar.se/galleries/908/3/4d4096436d420.JPG
Fick hem min Bosch 044 bränslepump idag från 828 engineering, inte helt fel kan jag säga, känns som att det är en kvalitetspump som folk säger smile

http://www.gatbilar.se/galleries/594/3/4d4095fb54fba.JPG
fick även hem AN filter + en hållare till dessa som 828engineering tillverkat åt mig, tackar nått enormt för dessa:) grymt snygga hållare enligt mig iaf smile

http://www.gatbilar.se/galleries/992/3/4d40962671ff9.JPG
hållaren för filtrena är samma mått som hållarna för förpumparna som jag var och inhandlade på biltema idag, såhär kommer grejjerna sitta är tanken då wink

http://www.gatbilar.se/galleries/433/3/4d4096aa27e6e.JPG
Blir lagd lite tid på att fästa upp grejjerna ordentligt under veckan här så jag kan börja kika på slangar och slangkopplingar wink återstår dock fortfarande att se vartifrån jag köper dessa då jag är intresserad av svarta kopplingar.

http://www.gatbilar.se/galleries/65/3/4d409667e9f33.JPG
Pillade sedan med instrumentbrädan och försökte göra ett fäste för knapparna till förpumparna, och jag började med att jämna till hålet lite först, och sedan gjorde jag en plåt för att fästa knapparna i, plåten blev inte speciellt bra men de gav mig ett hum om hur de kan bli och jag tror det blir bra smile blir så klart lackad svart och tätad med fog när den riktiga plåten är klar smile

http://www.gatbilar.se/galleries/794/3/4d409684d56f8.JPG
Sedan monterade jag ihop generatorn lite snabbt, uppenbarligen för snabbt för jag missade en skyddsplast som sitter på kontaktytorna för kolen, så jag får ta isär den bakre delen för att få på den igen, men det går ganska snabbt och det kan jag göra imorgon. tycker generatorn ser riktigt fräsh ut nu smile gott det!

så det var dagens pill det, imorgon ska jag göra en ny plåt för att hålla strömbrytarna sedan lacka den svart samt täta den med fog, sedan ligger även fokus på att skarva ihop bromsrören så det är förberett samt fästa färdigt kablarna från batteriet. resten av tiden blir fokus på att hitta mätarhållare till cdfacket så jag kan göra klart de jag behöver göra med instrumentbrädan så jag kan flocka den snart.

så vi hörs imorgon

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

2 419 Inlägg
27 januari 2011
#1505
Nu har du ju fått en riktigt bra fart på det hela! big_smile Skulle inte tacka nej till det bagage utrymmet wink


German Engineering
9 083 Inlägg
27 januari 2011
#1506
Mycket bra jobbat, grabben smile Den röda "nyckeln" vid instrumentbrädan, vad har den för funktion?

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

carsound.se
244 Inlägg
27 januari 2011
#1507
Underbart jobb grabben!

Kul att årsmötet gick väl wink

Kanske kommer ner en sväng nästa helg wink

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
27 januari 2011
#1508
CarpeDiem skrev:
Mycket bra jobbat, grabben smile Den röda "nyckeln" vid instrumentbrädan, vad har den för funktion?

Den röda nyckeln är huvudström brytarn. Hade en sån på min scorpio, för att kunna stänga av bilen.  lol


Men som brandmästarn sa, Det tar sig.

Lev livet, det kan ta slut fort

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#1509
strandberg31 skrev:
Nu har du ju fått en riktigt bra fart på det hela! big_smile Skulle inte tacka nej till det bagage utrymmet wink

mja hyffsat tempo har det varit nu iaf smile mja de blir nog bra tror jag med smile

CarpeDiem skrev:
Mycket bra jobbat, grabben smile Den röda "nyckeln" vid instrumentbrädan, vad har den för funktion?

tackar du smile den röda nyckeln är en huvudbrytare, den är till för att stänga av bilen vid olycka eller tekniska problem där du vill döda bilen snabbt.

Kofoten skrev:
Underbart jobb grabben!

Kul att årsmötet gick väl wink

Kanske kommer ner en sväng nästa helg wink

tackar bengtsson smile ja de va gött, det tycker jag du ska göra smile


darkwizard skrev:
Den röda nyckeln är huvudström brytarn. Hade en sån på min scorpio, för att kunna stänga av bilen.  lol


Men som brandmästarn sa, Det tar sig.

helt rätt det wink

tackar så mkt smile

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
#1510
Update 27/1

idag blev en fruktansvärt dålig dag, vart mat på ikea och sedan en massa tjöt hann endast med att fästa några hållare till kablarna. men men så får de va någongång ibland men inte ofta wink imorgon måste jag köpa kablar + kabelskor så jag kan klämma dessa kablarna till batteriet och startmotorn och generatorn smile

http://www.gatbilar.se/galleries/272/3/4d41e63f60148.JPG
det jag gjorde var som sagt att fästa 4 st kabelhållare till, 2 st här bak och 2 st där fram ut med tröskelns insida, blev väl bra men alldeles för lite gjort denna dagen...

så imorgon gäller samma plan som det var tänkt att jag skulle utfört idag, nya friska tag imorgon smile då är det ju dessutom fredag så då blir de lite fler timmar i garaget smile

hörs då!

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#1511
Update 28/1

tjenare

igår blev det några timmar i garaget, men det blev inte jätte många pga mkt att göra på jobbet. samt att jag var uppe i alingsås på eftermiddagen och hälsade på martin andersson på mbsca forumet i hans garage och tjötade lite. samt plockade upp ett nytt tändningslås till min 190a, blir inte samma nycklar till dörrarna som tändningslåset men det kan man leva med wink här följer lite bilder iaf smile

http://www.gatbilar.se/galleries/836/3/4d440d85d4102.JPG
eftersom att kontaktstycket på det nya tändningslåset var annorlunda än det gamla, så var ja tvungen att kapa upp de gamla och ta kontaktstycket från den istället, var ett jädra pill men det gick bra till slut smile

http://www.gatbilar.se/galleries/944/3/4d440d2b8eff8.JPG
Sedan tog jag och montera kontakten på baksidan sedan satte jag tändningslåset på plats, kändes jävligt gött att kunna vrida nyckeln igen wink ska bli sjukt gött första gången men bara hör startmotorn gå runt igen wink

http://www.gatbilar.se/galleries/754/3/4d440d55e2934.JPG
Sedan tog jag tag i att göra en ny plåt till knapparna i instrumentbrädan, denna gången blev den helt okej wink så jag knackade rätt den efter formen sedan tog jag och lade på fog och lackade den svart för att den inte ska bli annorlunda emot resten av instrumentbrädan när den har flockats smile

http://www.gatbilar.se/galleries/518/3/4d440d057f771.JPG
Som ni ser på denna bilden så blir inte hålet lite i ögonfallande när det är svart, på bilden sitter dock inte knapparna på plats då jag låter färgen torka över natten

efter detta var ja så trött att ja inte kunna tänka ordentligt så jag tog och drog mig hemmåt, nu har ja precis städat hela min lägenhet och tvättat så nu bär det snart av till garaget efter att jag besegrat mitt berg med disk ^^.

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

309 Inlägg
29 januari 2011
#1512
hur kommer det sig att du ska ha så du kan stänga av pumparna med knappar? (för det var väl det de var till?) det går att koppla via relän ovs i sprutet?


DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#1513
Nissee skrev:
hur kommer det sig att du ska ha så du kan stänga av pumparna med knappar? (för det var väl det de var till?) det går att koppla via relän ovs i sprutet?

mjo de e för att kunna spola upp systemet lite innan för att jag inte ska köra med backventilerna i pumparna. tror iofs inte att detta skulle varit ett problem om de styrts med sprutet heller.

sedan om en av förpumparna skulle dö kan man bryta den enkelt, sedan är de ju en liten go procedur att slå igång förpumparna wink

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

309 Inlägg
29 januari 2011
#1514
HPaddict skrev:
Nissee skrev:
hur kommer det sig att du ska ha så du kan stänga av pumparna med knappar? (för det var väl det de var till?) det går att koppla via relän ovs i sprutet?

mjo de e för att kunna spola upp systemet lite innan för att jag inte ska köra med backventilerna i pumparna. tror iofs inte att detta skulle varit ett problem om de styrts med sprutet heller.

sedan om en av förpumparna skulle dö kan man bryta den enkelt, sedan är de ju en liten go procedur att slå igång förpumparna wink

mvh stångberg

okej okej då är jag med;)

mvh


DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#1515
Update 30/1

tjenare

helgen har bestått av det gamla vanliga funderandet, omplaneringar av lite saker gällande bränslesystemet. men det ska vi nog kunna lösa under veckan smile här är iaf bilder på de lilla ja fick gjort i helgen

http://www.gatbilar.se/galleries/875/3/4d45de23ce838.JPG
efter lite pill fick ja ihop generatorn för sista gången så ja kunde montera den, blir nog bra detta smile

http://www.gatbilar.se/galleries/834/3/4d45ddd64ce40.JPG
Sedan pillade jag med min tps idag, den e så klart trasig igen men nu har jag fått den att gå fritt som de e tänkt iaf wink får skaffa mig en extra igen.

http://www.gatbilar.se/galleries/489/3/4d45dda47da46.JPG
Sedan tog jag och gjorde om fästplattan till höger om tanken så det går att sätta fast plattan med gummibussningar som det är gjort på andra sidan. blev helt okej tkr jag smile


http://www.gatbilar.se/galleries/4/3/4d45de4311303.JPG
Bränslesystemet får ja tänka om lite på och därmed köra med några andra filter före huvudpumpen samt sätta ett av högflödesfiltrena efter pumpen:) ska kika på filter imorgon smile

thats it, imorgon fortsätter jag.

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

192 Inlägg
31 januari 2011
#1516
hur gör du me h-strömmen? måste få min fiesta o slockna via den


DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#1517
hengxel skrev:
hur gör du me h-strömmen? måste få min fiesta o slockna via den

förstod inte frågan riktigt, menar du huvudströmbrytaren? eller?

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

192 Inlägg
31 januari 2011
#1518
HPaddict skrev:
hengxel skrev:
hur gör du me h-strömmen? måste få min fiesta o slockna via den

förstod inte frågan riktigt, menar du huvudströmbrytaren? eller?

mvh stångberg

jaa alltså om bilen är  igång o du drar av huvudströmmen så slocknar den och allt annat då eller? smile för min fiesta fortsätter bara gå o typ får ström från generatorn elr nått:mad:


DailyFresh Drifter
2 466 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
#1519
hengxel skrev:
HPaddict skrev:
hengxel skrev:
hur gör du me h-strömmen? måste få min fiesta o slockna via den

förstod inte frågan riktigt, menar du huvudströmbrytaren? eller?

mvh stångberg

jaa alltså om bilen är  igång o du drar av huvudströmmen så slocknar den och allt annat då eller? smile för min fiesta fortsätter bara gå o typ får ström från generatorn elr nått:mad:

ja bilen ska slockna helt när säkerhetsbrytaren dras, men du måste bryta G+ (generatorströmmen) också för att den inte ska kunna gå efter bruten säkerhetsbrytare.

mvh stångberg

Kolla in mitt projekt här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=101789/
Automationstekniker

192 Inlägg
31 januari 2011
#1520
HPaddict skrev:
hengxel skrev:
HPaddict skrev:

förstod inte frågan riktigt, menar du huvudströmbrytaren? eller?

mvh stångberg

jaa alltså om bilen är  igång o du drar av huvudströmmen så slocknar den och allt annat då eller? smile för min fiesta fortsätter bara gå o typ får ström från generatorn elr nått:mad:

ja bilen ska slockna helt när säkerhetsbrytaren dras, men du måste bryta G+ (generatorströmmen) också för att den inte ska kunna gå efter bruten säkerhetsbrytare.

mvh stångberg

ok, har du en 3 polig brytare?



Sök