6003
Sök

respondsystem vad är det?

251 Inlägg
14 februari 2006
Trådstartare
#1
vad är detta för nått vet iaf att många rallyåkare har det..

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

10 287 Inlägg
15 februari 2006
#2
Ett responssystem (på en turbobil) innebär att du vid gassläpp dumpar tändningen till runt 0 grader, ställer på mera soppa, och slår upp spjället med tex en ställmotor så att du flyttar förbränningen ut i grenröret för att hålla snurr på turbon trots att du har släppt gasen i en växling.

Ej att förväxla med flatshift som funkar annorlunda.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rörpulare
1 453 Inlägg
15 februari 2006
#3
Har inte direkt något precis svar på de men de ungefär har ja för mej kommentera gärna:)  de e nått me att motorn pumpar ut fullt me soppa så motorn går på så höga varv  som möjligt och tubon går på max och om inte för bra starter e de ju alltid en njutning att se på:) va länge sedan man läste om de där:) ps den övan kom undertiden ja skrev glöm mitt:)
Senast redigerat av nissan 200sx (15 februari 2006)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Kanonsnubbe
168 Inlägg
15 februari 2006
#4
EDIT: skrev visst inte först smile
Senast redigerat av toXXy (15 februari 2006)


Peppe Vectra
1 076 Inlägg
15 februari 2006
#5
Sharky skrev:
Ett responssystem (på en turbobil) innebär att du vid gassläpp dumpar tändningen till runt 0 grader, ställer på mera soppa, och slår upp spjället med tex en ställmotor så att du flyttar förbränningen ut i grenröret för att hålla snurr på turbon trots att du har släppt gasen i en växling.

Ej att förväxla med flatshift som funkar annorlunda.

/Göran

inte hela sanningen men helt rätt. finns en liten ful vakum evakueringspump som suger vakumet ur turbon också.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

272 Inlägg
15 februari 2006
#6
nissan 200sx skrev:
Har inte direkt något precis svar på de men de ungefär har ja för mej kommentera gärna:)  de e nått me att motorn pumpar ut fullt me soppa så motorn går på så höga varv  som möjligt och tubon går på max och om inte för bra starter e de ju alltid en njutning att se på:) va länge sedan man läste om de där:) ps den övan kom undertiden ja skrev glöm mitt:)

Det du tänker på är launch control wink Med en enkel knapptryckning så ställer du bilen på förinställt varvtal och sedan har den ett responssysmet som gör att du får fullt laddtryck stillastående. Responssystem gör att en turbo kan bli väldigt kortlivad.

Här har du en liten video med en bil med lanuch control. NJUT av ljudet wink
http://upload.karel.se/boostlogic/PRP10 … @146.5.mov

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

272 Inlägg
15 februari 2006
#7
Sharky skrev:
Ej att förväxla med flatshift som funkar annorlunda.

/Göran

Flatshift fungerar väl att man enbart bryter tändningen när man har tryckt ner kopplingen och motorn förses med med samma mängd soppa som den gjorde när tändningen bröts? Sen påverkas väl inte turbon av flatshift då det inte blir nånting som håller igång den. Därför det blir så härliga smällar när man släppt upp kopplingen ingen.

För mig är det mest en onödig pryl för dom som inte kan växla tillräckligt fort, eftersom flatshift är till för så man kan fullgasväxla utan att behöva tänka på att varva sönder motorn.
Senast redigerat av BoostLogic (15 februari 2006)

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris


Sök