5686
Sök

Varför e det ofta dyrare med pirat än orginal

Reparatör
630 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Har som sagt råkat ut för detta fenomen många ggr . Tycker inte det ska behöva vara så .
Har ni själva råkat ut för detta när det gäller era reservdelsinköp ?

I morse tex - 4st skivor inkl belägg till en peugeot . 500:- dyrare pirat än på Peugeot Orginal

Skamligt tycker ja i varje fall .

Bärs!
3 456 Inlägg
15 september 2008
Med Volvo slipper du det problemet... wink

Jag har nog aldrig vart med om att nått har vart billigare på Volvo än någon annanstans?

Garaget.org peakade 2008.

Mästare
2 947 Inlägg
15 september 2008
haha, så kan man ju se det!wink

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

195 Inlägg
15 september 2008
750:- för org hjulbultar Till volvo 850
310:- för pirat (inkl moms o frakt)

Japan Quality
670 Inlägg
15 september 2008
Brukar ofta vara tvärtom vad det gäller Honda. Original är mkt dyrare en pirat.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

Reparatör
630 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Dawee skrev:
750:- för org hjulbultar Till volvo 850
310:- för pirat (inkl moms o frakt)

jo att det ska vara billigare med pirat e ju liksom meningen då kvaliten inte brukar vara den samma som orginal . Va lite exempel på Dyrare Pirat Delar jag va ute efter inte dyrare Orginaldelar då blir kanske denna tråd full fort .

Tar ett exempel till . Bränslepump audi 100 Q 2300 på mekonomen 1645 på Audi orginal

1 241 Inlägg
DFFL
9 020 Inlägg
15 september 2008
Ganska likvärdiga priser på t.ex. bromsar i "originalklassen" hos micro (Enda stället jag köpt bromsbelägg) som hos Audi.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

526 Inlägg
15 september 2008
Jasg tycker nog Biltema alltid är billigare än Volvo på delar.
OT: Stör mig lite på att mekonomen kallar sina delar "originaldelar".
vet att dom får göra det pga nån snurrig EU lag.

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
15 september 2008
jag jobbar på mekonomen och tycker själv att det är konstigt att det sägs i våran reklam att de e "originaldelar"
för de är det ju inte alls !   tongue

4 001 Inlägg
15 september 2008
cfh skrev:
jag jobbar på mekonomen och tycker själv att det är konstigt att det sägs i våran reklam att de e "originaldelar"

tycker inte jag är så konstigt, ofta så är det enda som skiljer en pirat-del mot en orginal förpackningen.

t.ex så kommer volvos bromsbelägg (iaf till 2/7/940) numera ifrån Indien och funkar inte alls lika bra som dom gamla trots att dom är orginal.
under tiden som 240 såldes så byte volvo leverantör av t.ex bromsok & styrleder men vilket är orginal?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

huh?
10 427 Inlägg
15 september 2008
kolvas skrev:
cfh skrev:

tycker inte jag är så konstigt, ofta så är det enda som skiljer en pirat-del mot en orginal förpackningen.

t.ex så kommer volvos bromsbelägg (iaf till 2/7/940) numera ifrån Indien och funkar inte alls lika bra som dom gamla trots att dom är orginal.
under tiden som 240 såldes så byte volvo leverantör av t.ex bromsok & styrleder men vilket är orginal?

Roulunds Brake är det som gör Volvogrejer nuförtiden.
Beläggen Made in India, bromsskivor Made in China osv tongue

Nej tacka vet jag 'Made in Germany' eller 'Made in the UK' som det var förr (nåt år sen). tongue

Billackerare
365 Inlägg
15 september 2008
cfh skrev:

skillnaden e väl förpackningen bara.. + att man får ju 3års garanti på meko..de får du inte på "orginal"..rätta mej om ja har fel..

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2008
Hmm, nästan allt är ju "originaldelar" eller vad man ska kalla det. Bara olika sorteringar..

såg ett program på tv för någora år sen, om det var PLUS eller liknande.

De hade tagit en spindel led till en audi a4 tror jag det var, original och från biltema.

Efter röntgen och analys av båda så visade det sig att det var EXAKT samma meterial bägge två.
och att även den från Biltema visa spår utav en VAG stämpel i röntgen....

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 086 Inlägg
15 september 2008
Jag har då ALDRIG varit med om de du säger.
Därimot kan priserna skillja mkt lite.

Kollade upp lite delar till 540in, vissa saker va i princip samma pris som orginaldelar.

Ang eftermarknadsgrejor så är de ofta samma verktyg som används till orginal och pirat, men de är efterbearbetning och material som kan skilja.

Kan tillägga att i allt jag köpt till Bmwn, orginaldelar, för kanske 10K står de made in germany på smile

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
15 september 2008
mektrollet skrev:
Har som sagt råkat ut för detta fenomen många ggr . Tycker inte det ska behöva vara så .

I morse tex - 4st skivor inkl belägg till en peugeot . 500:- dyrare pirat än på Peugeot Orginal

Det är väl perfekt att orginaldelarna är billigare? fattar inte hur du resonerar?

3 059 Inlägg
15 september 2008
te_wik skrev:
Hmm, nästan allt är ju "originaldelar" eller vad man ska kalla det. Bara olika sorteringar..

såg ett program på tv för någora år sen, om det var PLUS eller liknande.

De hade tagit en spindel led till en audi a4 tror jag det var, original och från biltema.

Efter röntgen och analys av båda så visade det sig att det var EXAKT samma meterial bägge två.
och att även den från Biltema visa spår utav en VAG stämpel i röntgen....

Mvh Tommy

Vill minnas att jag också sett nått sånt för länge sen.. Köpte likadana produkter från olika företag och sen jämförde dom och det visar sig att alla är "orginal"delar.. Stor skillnad låg i mängden företagen köpte också, köp många o få din egen stämpel på varan/kartongen.

Rspeter skrev:
mektrollet skrev:

Är väl inget skamligt i det. Som sagt är det oftast samma produkter, bara olika ryck på förpackning/vara.. spelar ingen roll.
Det är väl perfekt att orginaldelarna är billigare? fattar inte hur du resonerar?

Word! E ju inget att skriva om här igentligen.. Ska bara vara glad att nått som kommer från återförsäljare för ett märkes produkter är billigare än från ett annats piratföretag.
Nu kan du skapa en ny tråd som heter "-Varför e det dyrare med orginal än pirat" osse kan du hälsa dom på företaget att "piratdelar" är dyrare än deras så dom kan höja priset lite.
Senast redigerat av Smajly (15 september 2008)

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
15 september 2008
crazygreek skrev:
skillnaden e väl förpackningen bara.. + att man får ju 3års garanti på meko..de får du inte på "orginal"..rätta mej om ja har fel..

de har du rätt i  wink

Reparatör
630 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
""Word! E ju inget att skriva om här igentligen.. Ska bara vara glad att nått som kommer från återförsäljare för ett märkes produkter är billigare än från ett annats piratföretag.
Nu kan du skapa en ny tråd som heter "-Varför e det dyrare med orginal än pirat" osse kan du hälsa dom på företaget att "piratdelar" är dyrare än deras så dom kan höja priset lite.

Senast redigerat av Smajly (Igår 22:58:23)""

Är ju kanske bättre att prata med tex Mekonomen att dom får sänka sina priser då det är billigare att köpa orginalprylar . Att pirat är billigare borde vara en självklarhet tycker jag i varje fall .

187 Inlägg
16 september 2008
cfh skrev:
crazygreek skrev:

de har du rätt i  wink

De säljer väl mest OEM grejjer?

Dvs som tidigare skrivits i tråden, original prylar utan ett "bilmärke" på kartongen tongue

Biltema säljer i mer piratdelar även om de oxå har några få oem saker.

Sök