3273
Sök

Hur mycket jobb att ta ut motor på en Volvo 855.a

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
det är det här som är mitt fel att det kommer olja mellan motorn och Växellådan och inte dåligt. från Växellådan te mitten av bilen är det olja. fick skit för det vid besiknigen men va bara te OKQ8 några min före jag skulle in igen och gjorde bara en motortvätt under :p

men vill få det fixat så snart som möjligt. börjar kosta en del och köpa 5 liter olja hela tiden :p
kolla man i tidigare papper så har det varit problem med bilen ang oljan i minst 5 år och ingen har gjort något åt det. någon som vet vad pakingen mellan motor och lådan heter? (nooben)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78695/463607_t4lz98.jpg

men jag är inte helt 100% på att det är just där för när man kollar så kan det komma bakom motorn med men ser inte just vart. som att det är över så sort yta under bilen. en då jag gör motor tvätt under tar de inte många mil te bilen ser lika jävlig ut igen.
Senast redigerat av bengan87 (18 september 2008)

Random Hero
4 047 Inlägg
18 september 2008
det finns inget som heter ac pump ! ac kompressor heter det  tongue men har du bytt kopparbricka när du tappat ur oljan då ? det är lätt o glömma.

Dog food lid. Backwards

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
va de första jag kollade men va inge olja på den. den är också ny köpt.
det kommer inge olja om jag inte kör något med bilen. utan så fort jag har kört 30 40 mil på en dag så är det 2 3 liter ut så typ 1 liter olja på 10 mil. och bilen går mycket mellan Göteborg Gävle och Göteborg Malmö. hmm

fick byta tändstift för ca en mån sen och när jag tog bort plastet som sitter över allt så va det en del olja där med runt om där man fyller på oljan. gjorde rent och körde utan några mil och det va olja där igen då.
så fort de blir tryck i motorn så vill oljan ut ur motorn. köpte olje mättare den ligger vid start på 5-6 sen efter någon mil på ca 3.
Senast redigerat av bengan87 (18 september 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
bengan87 skrev:
det är det här som är mitt fel att det kommer olja mellan motorn och Växellådan och inte dåligt. från Växellådan te mitten av bilen är det olja. fick skit för det vid besiknigen men va bara te OKQ8 några min före jag skulle in igen och gjorde bara en motortvätt under :p

men vill få det fixat så snart som möjligt. börjar kosta en del och köpa 5 liter olja hela tiden :p
kolla man i tidigare papper så har det varit problem med bilen ang oljan i minst 5 år och ingen har gjort något åt det. någon som vet vad pakingen mellan motor och lådan heter? (nooben)

http://www1.garaget.org/gallery/archive/78695/463607_t4lz98.jpg

men jag är inte helt 100% på att det är just där för när man kollar så kan det komma bakom motorn med men ser inte just vart. som att det är över så sort yta under bilen. en då jag gör motor tvätt under tar de inte många mil te bilen ser lika jävlig ut igen.

Jag har två A4 med artikelnr på grejer till motorn, men kan tyvärr inte säga vilket nr som tillhör packningen du jagar! smile

Men det är ganska troligt att det är den packningen, då det är ett känt problem.
Nej, det spelar ingen roll om du vrider drivaxlarna efter att du dragit ut dom, eller om du låter dom stå i samma läge, bara dom sitter lika långt in som när du tog ur dom, annars kan det börja läcka växellådsolja ur packboxarna, eller så skulle du kunna få in smuts den vägen.

Vänta, hittade ett papper från förra ägaren på kopplingsbyte på Volvo.
Här är en tätningsring, inte säker om det är rätt, men kan inte tänka mig att det är någon annan.

Artikelnr: VO 9458178        168.00kr

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
ska man dra ut allt vatten och olja ur motorn före man ens börjar jävlas? vet inte säker vart all olja ligger tongue så det inte kommer ut 5-6 liter olja när jag drar ur drivaxlarna ;P

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
bengan87 skrev:
ska man dra ut allt vatten och olja ur motorn före man ens börjar jävlas? vet inte säker vart all olja ligger tongue så det inte kommer ut 5-6 liter olja när jag drar ur drivaxlarna ;P

Bara att tömma motor, kylsystem och växellåda på en gång. wink

Motorn rymmer ca 5-6 liter, med det i oljekylaren inräknat.
Vet inte på rak arm hur mycket kylvätska det är, men på en höft strax över tio liter.
Växellådan rymmer ganska exakt 2,5 liter växellådsolja. smile

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
bilder på bilen under efter en körning på ca 40 mil

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78695/463624_ixar9g.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78695/463626_65adbg.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78695/463627_26seij.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/78695/463628_ip092k.jpg

14 Inlägg
18 september 2008
inte fasen ska du sluta ur spisen för å byta packboxen mellan motor å lådan ?

iof suger d nästan lika mö å ta ner lådan som å ta ur hela spisen hehe

standard att den packboxen springer läck.. slirar den inte på kopplingen?

(orkar inte läsa hela tråden)

/Martin

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
på sista bilden så är det ganska mycket olja på balken. fattar inte vart allt det skulle komma från är som någon har tappat flera liter olja över den. och vid kablen är det hur mycket olja som hälst. får köra med avfettning och högtryck för få bort det. är ju som det skulle vara ett stort hål någonstans

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 september 2008
stormiz skrev:
inte fasen ska du sluta ur spisen för å byta packboxen mellan motor å lådan ?

iof suger d nästan lika mö å ta ner lådan som å ta ur hela spisen hehe

standard att den packboxen springer läck.. slirar den inte på kopplingen?

(orkar inte läsa hela tråden)

Håller med där..är det inte lättare att bara lyfta ner lådan?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
jo det tycker jag också.
men som jag fattar så går inte det att göra på 855.an utan att man måste ta ur hela motorn. för att kunna fixa det.
Volvo och alla svarar bara att det finns ingen plats på 850 bilarna och göra så.

och själv står man mitt i mellan efter som man inte har gjort så mycket på bilar tidigare mer en bytt ut ventilpackingar och mindre saker.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 september 2008
bengan87 skrev:
jo det tycker jag också.
men som jag fattar så går inte det att göra på 855.an utan att man måste ta ur hela motorn. för att kunna fixa det.
Volvo och alla svarar bara att det finns ingen plats på 850 bilarna och göra så.

och själv står man mitt i mellan efter som man inte har gjort så mycket på bilar tidigare mer en bytt ut ventilpackingar och mindre saker.

Hmm, nog ska de gå? gjordes på en polares T-Gul, just för att den läkte i packboxen däremellan.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
okej. ska fan kolla om det går.

127 Inlägg
18 september 2008
gjort det med tog ut lådan från hjulhuset fick släppa lite på subframen på vänster sida men det går

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 september 2008
bengan87 skrev:
okej. ska fan kolla om det går.

det går, jag lovar. Visst, du kanske får släppa på motorn, för att hissa upp den en bit. men du behöver absolut inte ta ut motorn.
Då slipper du släppa alla kablar, slangar osv, men se till att inget kommer i kläm eller ryck av.

Mvh Tommy

14 Inlägg
18 september 2008
bengan87 skrev:
jo det tycker jag också.

då ljuger dom..

det går utmärkt å ta ner lådan på en 855:a utan att lyfta ur hela spisen
ur me drivaxlarna  lossa motorfästen lätta på subframen och ta bort den helt på vänstersidan sen ere bara börja skruva dän lådan  visst e d lite bökigt men bra mö smidigare än å ta bort hela motorn ..
Been there done that......
fast du bör juh ha skruvat en hel del bil innan annars ger du nog upp fort hehe

/Martin

583 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
stormiz skrev:
bengan87 skrev:
jo det tycker jag också.

då ljuger dom..

det går utmärkt å ta ner lådan på en 855:a utan att lyfta ur hela spisen
ur me drivaxlarna  lossa motorfästen lätta på subframen och ta bort den helt på vänstersidan sen ere bara börja skruva dän lådan  visst e d lite bökigt men bra mö smidigare än å ta bort hela motorn ..
Been there done that......
fast du bör juh ha skruvat en hel del bil innan annars ger du nog upp fort hehe

ger upp? ne fan inte så länge det blir bättre så. skulle man göra det just nu så åker bilen ner för bergen här uppe för man har inget och jobba med måste te Biltema och jula och handla lite saker :p och te Volvo och hämta nya saker. tjejen blev halv galen efter som jag kollade på hus för få störe garage :p idag äre så man får in bilen och tar sig ur när man har kört in. men är ganska bra som vi har en lucka mitt i golvet så man kan stå där när man jobbar under bilen smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
Men innan du bestämmer dig för om du ska lyfta ur skiten eller vinkla ner lådan, tänk efter om det är nåt mer du tänkt kolla på/åtgärda.

Kanske bra att slå flera flugor i en smäll. smile

14 Inlägg
18 september 2008
seså skutt iväg å börja skruva nu smile

/Martin

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
stormiz skrev: