Nån som har erfarenhet av etanolkonvertera bil?

HBB
18 september 2008 · 332 Inlägg

Har en 740 16v fast just nu med en 8 ventilars motor isatt, tänkte etanolkonvertera den med nån kunnig till hjälp;P Har hört att den drar lite mer liter/milen men det blir billigare o tanka... + att avgasvärdena blir bättre på besiktningen...

nån som gjort så me sin bil? för och nackdelar;P

DusanMandick Random Hero
18 september 2008 · 4 047 Inlägg

30% mer kraft 0 drar 30% mer bränsle, på papper, sen när de kommer till praktiken så funkar de inte o den drar inget eftersom den inte funkar tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
HBB
18 september 2008 · 332 Inlägg

Så du menar att det inte funkar om man etanolkonventrerar en 740 ? ;P man kan ju tesa iaf om man lyckas haha...Bränsletryckshöjning med hjälp av en bränsletrycksregulator? elr är jag helt ute o cyklar haha

KHRacing
18 september 2008 ·

Jag kör E85 på EVO´n.

Inga som helst problem vid första uppstart, dock hade vi i 50/50 just då.


nya slangar (väldigt ofta så funkar de gamla hur bra som helst)
nya filter (väldigt ofta så funkar de gamla hur bra som helst)
Ny soppapump (väldigt ofta som funkar den gamla hur bra som helst)
justera bränsletryck, inte så lätt som det verkar då vad jag vet endast är
Sierra Cosworth som har justerbar BTR som orginal.

jag har 1000cc spriare & grundtryck på 3bar.

-------------------

Körde min förra bruxis... Corolla GTi - 88 1600cc twinCam på ren E85 utan att göra
ett dugg med den & den gick som en "raket" i jämförelse med när man tankade bensin

.------------------

Så summan av kardemumman är att du bör prova dig fram innan du byter allt & lite till.

mvh k

Rooth07 Lindahls Gräv AB
18 september 2008 · 716 Inlägg

Har gört min 740GL med ren E85 utan att göra något:P blev bara lite svårstartad när den var kall och var lite slö eftyer 3000 varv:P men annars funkade den fint=) men annars är det väl bara att skruva upp bränsletrycket lite granna om du vill ha att redigt:P men kommer vara lite svårstartad när den är kall:P

torpis Forummoderator
18 september 2008 · 10 572 Inlägg

HBB skrev:
Så du menar att det inte funkar om man etanolkonventrerar en 740 ? ;P

Jo, om du konverterar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MrLego Volvonörd
18 september 2008 · 1 187 Inlägg

Jag har installerat en flexitune box. Har bara installerat den som den är, min drar i genomsnitt 1.31L/mil nu. Det finns ju en inställningsratt uppe på boxen, jag har en felkod på bränslet enligt mitt system men det skiter jag i och kör vidare, bilen går som den ska ändå. Så varför ändra nåt? Jag har en panel i bilen som gör att jag kan välja mellan 100% E85 lr bensin eller 50/50 som jag antagligen måste köra på i vinter eftersom jag inte har nån motorvärmare eller en bensinvärmare installerad

Detta är det råd jag kan ge dej eftersom jag inte gjort nånting annat med varken spridare eller btr eller databoxen.

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
kolvas
18 september 2008 · 4 001 Inlägg

Håll isär begreppen!!!!!!!!!!!

Att konvertera innebär en j*vla massa jobb med att t.ex höja kompressionsförhållande och justera tändning/sprut/kam för att optimera blen just för E85, särskilt jobbigt är det på en sugmotor (nu har du ca 10:1 och med E85 ska det vara runt 14:1), med en turbo så kan man kompensera kompförhållandet med ett högre laddtryck.
En Flexitune box är inte heller att konvertera.

du snackar om att tanka E85 istället för bensin, och ja, det går, prova dig fram med att höja bränsletryck osv.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
torpis Forummoderator
18 september 2008 · 10 572 Inlägg

kolvas skrev:
Håll isär begreppen!!!!!!!!!!!

Att konvertera innebär en j*vla massa jobb med att t.ex höja kompressionsförhållande och justera tändning/sprut/kam för att optimera blen just för E85, särskilt jobbigt är det på en sugmotor (nu har du ca 10:1 och med E85 ska det vara runt 14:1), med en turbo så kan man kompensera kompförhållandet med ett högre laddtryck.
En Flexitune box är inte heller att konvertera.

du snackar om att tanka E85 istället för bensin, och ja, det går, prova dig fram med att höja bränsletryck osv.

Precis, och det är här som folk får problem, Etanolspöket förstör deras 20år gammla ledningar och åt upp soppapumpen...  eller är det så enkelt att en 20år gammal pump ger upp om man höjer trycket så pass mycket att man får in dedär 46% extra bränsle...  ?!  Jag tror själv inte på spöken...

flexitune är bra mycket smartare än att höja soppatrycket, men fortfarande ingen konvertering.

dock kan en flexitune + en burk startgas med slang till insuget mycket väl fungera om man vill åka "miljövänligt" även de kalla dagarna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
FraesandeFaran CNC-fräsare
18 september 2008 · 117 Inlägg

hijackar din tråd istället för att göra en egen smile

har själv funderat på att köra en audi 100 avant -92a på endast ethanol.
men vet inte riktigt om de räcker för mig att byta spridare pump o slangar hmm


tack

torpis Forummoderator
18 september 2008 · 10 572 Inlägg

FraesandeFaran skrev:
hijackar din tråd istället för att göra en egen smile

har själv funderat på att köra en audi 100 avant -92a på endast ethanol.
men vet inte riktigt om de räcker för mig att byta spridare pump o slangar hmm


tack

en till som tror på spöken

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
fimpen-t60
18 september 2008 · 118 Inlägg

DusanMandick skrev:
30% mer kraft 0 drar 30% mer bränsle, på papper, sen när de kommer till praktiken så funkar de inte o den drar inget eftersom den inte funkar tongue

kanske du ska kolla lite fakta först?    funkar skit bra om man gör rätt  högre komp högre soppa tryck

Volvo 244 turbo "traktor med konstgjord andning" (1982)
GolfIIIVr6
18 september 2008 · 187 Inlägg

torpis skrev:

kolvas skrev:
Håll isär begreppen!!!!!!!!!!!

Att konvertera innebär en j*vla massa jobb med att t.ex höja kompressionsförhållande och justera tändning/sprut/kam för att optimera blen just för E85, särskilt jobbigt är det på en sugmotor (nu har du ca 10:1 och med E85 ska det vara runt 14:1), med en turbo så kan man kompensera kompförhållandet med ett högre laddtryck.
En Flexitune box är inte heller att konvertera.

du snackar om att tanka E85 istället för bensin, och ja, det går, prova dig fram med att höja bränsletryck osv.

Precis, och det är här som folk får problem, Etanolspöket förstör deras 20år gammla ledningar och åt upp soppapumpen...  eller är det så enkelt att en 20år gammal pump ger upp om man höjer trycket så pass mycket att man får in dedär 46% extra bränsle...  ?!  Jag tror själv inte på spöken...

flexitune är bra mycket smartare än att höja soppatrycket, men fortfarande ingen konvertering.

dock kan en flexitune + en burk startgas med slang till insuget mycket väl fungera om man vill åka "miljövänligt" även de kalla dagarna.

Måste bara fråga. vad menar du med 46% ? vikt eller volym?

terazzi
18 september 2008 ·

Acfreaker har gjort det på nästan alla sina bilar så fråga han wink han kan det med smile

torpis Forummoderator
18 september 2008 · 10 572 Inlägg

GolfIIIVr6 skrev:
Måste bara fråga. vad menar du med 46% ? vikt eller volym?

Bensin AFR 14.6:1 för lambda 1
E85    AFR  10:1  för lambd 1

Här finns lite mer att läsa om AFR http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
GolfIIIVr6
18 september 2008 · 187 Inlägg

torpis skrev:

GolfIIIVr6 skrev:
Måste bara fråga. vad menar du med 46% ? vikt eller volym?

Bensin AFR 14.6:1 för lambda 1
E85    AFR  10:1  för lambd 1

Här finns lite mer att läsa om AFR http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio

är massa samma som vikt? kommer fan inte ihåg sånt där..

Varför jag ifrågasätter är att det finns en kille på vr6 forumet som krämar ur typ 530hk på framhjulen på etanol + turbo och han snackar hela tiden om 30% mer bränsle.

torpis Forummoderator
18 september 2008 · 10 572 Inlägg

GolfIIIVr6 skrev:

torpis skrev:

GolfIIIVr6 skrev:
Måste bara fråga. vad menar du med 46% ? vikt eller volym?

Bensin AFR 14.6:1 för lambda 1
E85    AFR  10:1  för lambd 1

Här finns lite mer att läsa om AFR http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio

är massa samma som vikt? kommer fan inte ihåg sånt där..

Varför jag ifrågasätter är att det finns en kille på vr6 forumet som krämar ur typ 530hk på framhjulen på etanol + turbo och han snackar hela tiden om 30% mer bränsle.

det är enkel fysik  smile    men det spelar ju mindre roll iom man aldrig höjer hela sopparegistret med samma procenttal.  E85 spikar mycket mindre så man kan åka snålare på låg och dellast, men safta på på höglast för att kyla och hitta effekten.  Man mappar mot önskat lambda på varje lastpunk, sen om det blir 10 eller 50% mer spelar ingen roll.

(äre måhända en blå bil?)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
GolfIIIVr6
22 september 2008 · 187 Inlägg

torpis skrev:

GolfIIIVr6 skrev:

torpis skrev:

Bensin AFR 14.6:1 för lambda 1
E85    AFR  10:1  för lambd 1

Här finns lite mer att läsa om AFR http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio

är massa samma som vikt? kommer fan inte ihåg sånt där..

Varför jag ifrågasätter är att det finns en kille på vr6 forumet som krämar ur typ 530hk på framhjulen på etanol + turbo och han snackar hela tiden om 30% mer bränsle.

det är enkel fysik  smile    men det spelar ju mindre roll iom man aldrig höjer hela sopparegistret med samma procenttal.  E85 spikar mycket mindre så man kan åka snålare på låg och dellast, men safta på på höglast för att kyla och hitta effekten.  Man mappar mot önskat lambda på varje lastpunk, sen om det blir 10 eller 50% mer spelar ingen roll.

(äre måhända en blå bil?)

jajjemän! förstår vad du menar. kan tänka mig att det går att göra så motorn får högre verkningsgrad me etanol. så att man inte behöver kompensera så värst mycket.

som sagt allti kul o lära sig lite  tongue

HBB
22 september 2008 · 332 Inlägg

Mycke svar jag fått av alla;P får se vad det bvlir av bilen då haha. Men vadå hur svårtsrtade blir dom på vintern? när det är kalt ute... så man inte får igång bilen elr ? sad vorre ju bra om man ahr bråttom iväg nånstans ;p

GolfIIIVr6
22 september 2008 · 187 Inlägg

startgas ftw wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang