6440
Sök

740 tic går dåligt

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
kanske inte bästa stället att ta upp detta men det kanske finns några snillen här som kan hjälpa mig.

min jävla bil går inte som den ska. det är en 740 turbo 88. B230ET med orginalsprut och tändning. Motronic eller vad det nu heter?

förut körde jag med 531topp, A-kam, orginalturbo, orginalgrenrör och 3" avgas, chip, sportfilter. Då gick bilen faktiskt förvånansvärt bra.

sen bytte jag till en "renoverad" 530topp med M-kam, slängde på extraktor, annan turbo, separat wastegate. men fortfarande samma box, avgas och filter. men nu är bilen sketaslö.
med orginalgrejer laddade jag 0,9bar och nu med nya grejerna laddar jag 1,1bar.

felet är att det blurrar som fan när wastegaten öppnar, låter ungefär som om den misständer en hel del också. blir lixom inget riktigt "wastegate-ljud" när den öppnar. och sen känns det som om den tvekar när man börjar närma sig 0,5bar. 

och wastegaten öppnar vid 1,1 - 1,2 bar ungefär, men när den öppnat sjunker det ner till 0,7 ungefär. brukar det vara så här när man kör med separat wastegate eller?

kan allt detta bero på att toppen är dålig? för det är den, den var inte ett dugg renoverad, bara avtvättad typ. tivkar om ventilerna och puffar ur sig vit rök när man släpper på gasen. för jag har provat att byta tändkablar och bytt styrbox men det blir ingen skillnad alls.

vet att man bör mappa om man byter till större turbo men den turbon jag har är inte speciellt mycket större än orginalet. och även om det är för att turbon är för stor så borde den iaf gå bra någonstans i registret. men det gör den inte. luktar riktigt äckligt om den också. ungefär som det brukar lukta när folk kör runt med dåligt mappade bilar. om ni förstår hur jag menar.

behöver verkligen hjälp med detta för jag vet inte vart jag ska leta nu.

har ni något svar på detta så skriv PM eller GB till mig.

tacksam för alla svar jag kan få.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Herr
1 722 Inlägg
20 september 2008
Är inte så att wg'n är riktigt kass och läcker som ett såll? eller nån annan läcka i trycksystemet?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
hmm alltså det kan vara WGn som läcker. men tycker ändå inte att det borde bli sådant ljud när den öppnar. det kan ju vara så att den tappar trycket PGA att den läcker. men det är mest ljudet när den öppnar jag är orolig för.

243 Inlägg
20 september 2008
varför byta från en bra topp = 531 till en dålig (530). sedan har du ju satt i en styp kam i stället för a-kamen som funkar riktigt bra i turbomaskiner!

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
20 september 2008
Trådstartare
ja jag är fullt medveten om att 531toppen är bättre än 530 toppen och jag vet att A-kammen funkar bra till turbomaskiner. men jag fick toppen med på köpet förra året när jag köpte bilen och förra ägaren sa att toppen var renoverad vilket den uppenbarligen inte va. så jag håller på och fixar till 531an för att hänga tillbaka den så snabbt som möjligt.

men frågan va inte om 531an är bättre än 530 utan ifall det var någon som haft samma problem som jag har nu.

lås tråden tråden tack, här får man ju inga vettiga svar iaf.

243 Inlägg
21 september 2008
kan ju vara så att WG kärvar? vad jag menar är att den kanske öppnar helt, men inte stänger som den ska?

hej
291 Inlägg
21 september 2008
740 tic går dåligt

brukar vara så.... hmm

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

243 Inlägg
21 september 2008
annars har jag haft problem med dumpen, men då brukar gå bra på övertryck, men blöddrar och rycker på undertryck. varför jag skriver detta är för att efter jag bytte dump slutade min ryka vitt, pga för höga avgasvärden!
Senast redigerat av Mr_V (21 september 2008)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
21 september 2008
R0b1n skrev:
740 tic går dåligt

brukar vara så.... hmm

Och ditt inlägg tillförde?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
alltså wastegaten stänger som den ska. kör med öppet flås från den så man hör ganska väl när den öppnar och stänger. och något fel på dumpen har jag inte. den håller stängt nästan hela tiden. under 0,5bar öppnar den inte alls. så den håller stängt på tomgång också det är jag 100% säker på. tack för att ni kommer med förslag iaf smile

någon som vet vad orginal bräsneltryck på tomgång ligger på på en B230ET med motronic sprut? funderar på om den kanske går snålt. skriv det i ett PM till mig isf

Sök