20 september 2008
Trådstartare
kanske inte bästa stället att ta upp detta men det kanske finns några snillen här som kan hjälpa mig.
min jävla bil går inte som den ska. det är en 740 turbo 88. B230ET med orginalsprut och tändning. Motronic eller vad det nu heter?
förut körde jag med 531topp, A-kam, orginalturbo, orginalgrenrör och 3" avgas, chip, sportfilter. Då gick bilen faktiskt förvånansvärt bra.
sen bytte jag till en "renoverad" 530topp med M-kam, slängde på extraktor, annan turbo, separat wastegate. men fortfarande samma box, avgas och filter. men nu är bilen sketaslö.
med orginalgrejer laddade jag 0,9bar och nu med nya grejerna laddar jag 1,1bar.
felet är att det blurrar som fan när wastegaten öppnar, låter ungefär som om den misständer en hel del också. blir lixom inget riktigt "wastegate-ljud" när den öppnar. och sen känns det som om den tvekar när man börjar närma sig 0,5bar.
och wastegaten öppnar vid 1,1 - 1,2 bar ungefär, men när den öppnat sjunker det ner till 0,7 ungefär. brukar det vara så här när man kör med separat wastegate eller?
kan allt detta bero på att toppen är dålig? för det är den, den var inte ett dugg renoverad, bara avtvättad typ. tivkar om ventilerna och puffar ur sig vit rök när man släpper på gasen. för jag har provat att byta tändkablar och bytt styrbox men det blir ingen skillnad alls.
vet att man bör mappa om man byter till större turbo men den turbon jag har är inte speciellt mycket större än orginalet. och även om det är för att turbon är för stor så borde den iaf gå bra någonstans i registret. men det gör den inte. luktar riktigt äckligt om den också. ungefär som det brukar lukta när folk kör runt med dåligt mappade bilar. om ni förstår hur jag menar.
behöver verkligen hjälp med detta för jag vet inte vart jag ska leta nu.
har ni något svar på detta så skriv PM eller GB till mig.
tacksam för alla svar jag kan få.
Den Som Syns Är Aldrig Snabbast