6733
Sök

Startspärren krånglar.

3 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Hej Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp. Har en Calibra, 8v -93 och startspärren jävlas. Det sitter en startspärr på den som heter G108 511D FW Robert Bosch Gmbh, med en liten diod på instrumentpanelen till vänster om ratten och en fob på nyckelknippan. Dioden lyste för övrigt förut, när den kom i kontakt med foben men nu lyser den inte alls.

Problemet började med att bilen slutade gå att låsa upp via foben utan funkade endast att låsa upp med nyckeln i låset, inget större probem egentligen. Sen slutade dosan att funka helt, motorlampan tänds inte över huvudtaget och ingenting händer när man vrider på nyckeln.

Jag vände mig till Opel. Där fick jag svaret att startspärren som sitter på min bil är för gammal och inte går att beställa ny. Så dom ordnade fram ett elschema istället och vi skulle ge oss på att koppla bort den. Då uppstår ett nytt problem. Istället för relät som ska sitta där enligt papperna så sitter det en styrenhet bakom handskfacket som Opel har registerad som tillbehör. Dom har alltså inget elschema för den.

När vi öppnade upp dosan så upptäckte vi att det var en lödning som "brunnit" och jag blev rådd att om jag lödde om den så skulle problemet vara ur världen. Det är det dock inte, bilen går inte alls.

Nu vet jag inte längre vad jag ska ta mig till, har kollat runt på varenda bilskrot i hela Sverige och det verkar inte vara någon som kan sälja en sån där styrenhet åt mig, boschnumret som står på boxen finns tydligen inte. Det borde inte vara helt omöjligt att få tag i en ny sån där då vi kollat och upptäckt att flera andra bilmodeller har exakt samma, t.ex Ford Probe och vissa modeller av Opel Astra, bara serienumret som skiljer.

Nån som har några tips på hur jag kan lösa problemet, eller ska jag helt enkelt måsta ge upp?
Det känns ju som inte lönt å lämna in den heller när Opel redan gett mig beskedet att dom inte kan laga den.
Tacksam för svar / Sara

Eliminator
1 441 Inlägg
21 september 2008
Leta reda på närmsta Bosch serviceverkstad. De borde kunna hjälpa dig.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

3 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Vände mig till El & Diesel här i stan och i skellefteå å lycksele. Dom ska tydligen vara boschverstäder men dom kunde inte hjälpa mig var svaret.

340 Inlägg
22 september 2008
Bryter styrboxen samma krets som ett relä hade gjort eller bryter den fler grejer? Det måste ju gåm att koppla om det. Har du bilder på kretsshema etc?

3 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Svårt att veta hur mycket den styr, elen överhuvudtaget är dragen helt galet i den där bilen, kablar som byter färg femtielva gånger och är skarvade med eltejp. Suck.
Vi har ingen Kretsschema på den, försökte få tag i ett från Opel men när han sökte på Boschnumret fick han bara fram att det var ett tillbehör, han var väl itne den mest sammarbetsvilliga människan jag stött på men hur som helst sa han att dom inte hade nått schema för den.
/Sara

Sök