4703
Sök

Kan lågnivåutgångarna gå sönder på en stereo? (Problem löst!)

...!!!???
257 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Hejsan!

Skulle koppla in min nyinköpta baslåda idag. En GAS A112BP med inbyggt slutsteg. Men jag får inte ut något ljud när jag kopplar den via lågnivåutgången på min stereo (Alpine CDE-9871r). Ström, jord och remote fungerar hur bra som helst, men inte lågnivån.
Så jag undrar om det månne är utgångarna på stereon som har gått sönder? Kan endast dom gå sönder, eller pajar hela huvudenheten då?

Jag testade att koppla in basen via högnivå, alltså ta ström från bakhögtalare, och då funkade det prima!
Men när jag går via lågnivå hörs ingenting. Jag har kollat så att kabeln är fungerande, och det är den.
Finns det nåt sätt att kolla om utgångarna är paj, med multimeter eller liknande?

Funderar att ta hela paketet till BRL här i närheten så dom får titta på det, men lättast är ju om jag kan lösa det själv.

Tacksam för alla förslag! /Ompa

Basen: http://www.tharka.se/v2/home/bilstereo/ … p;vmcchk=1

Stereon: http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1110
Senast redigerat av Ompa2000 (4 oktober 2008)

040 RedLine
1 219 Inlägg
21 september 2008
Bara undrar nu, lät den bra fast du kopplade den till dem vanliga högtalarkablarna? Det skall fungera lika bra som att koppla den till lågnivå eller?
//BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

...!!!???
257 Inlägg
21 september 2008
Trådstartare
Det lät bra! Är ju högnivå på basen så det var inga problem, men jag vill ju ha lågnivå, smidigare och bättre.

...!!!???
257 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
Måste ta upp denna tråd igen, har fortfarande problem med basen. Det blev att jag åkte in till BRL i alla fall, och bytte där min bas mot en annan. Men lågnivå funkade fortfarande skit, så i slutändan blev det att jag kopplade med högnivå istället. Och det funkade bra, tills nu!!!

Varje gång jag startade stereon lät det "Thump" från basen. "Use Remote Connection" står det i manualen, men det har jag ju gjort!!!
Testade att ändra Gain och liknande, utan resultat. Sedan ändrade jag Phase från 0 till 180. Då fick basen damp och flippa ur. Lät mullrigt och skit, så jag bytte tillbaka. Men då var den död. Ibland så låter den, men för att 30 sek senare vara död igen.

Och nu får jag den inte att låta alls. Någon som vet vad felet är???

Är "måttligt" upprörd när jag skriver detta... Har jävlats med den där satans basen i snart 3 veckor nu. Nu får det fan vara nog... Men då vete väl fan om jag får byta basen på BRL, dom lär väl skylla på felkoppling. (som det kan vara, men ej av mig.)

...!!!???
257 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Nu är det förhoppningsvis slut på alla bekymmer.

Var in på BRL idag. Fick prata med en jättetrevlig kille som gärna hjälpte till. Så han rev ut stereon, kablar o.sv och där hittade han felet! Remoten från stereon hade blivit lite avskalad, så den låg och tjuvjordade!
Därför hade basen fått damp när jag spelade!

Så det slutade med att jag fick en ny bas (igen) och nu kan jag koppla via lågnivå big_smile

Måste tacka BRL i Östersund för all hjälp! Grym kundsupport måste jag säga. big_smile

Sök