Hur mycket vin får man brygga för eget bruk?

Ksj
22 september 2008 · 1 217 Inlägg

Ja som rubriken lyder, hur mycket vin får man brygga själv för att det fortfarande skall räknas som flör eget bruk och därmed inte kräva några tillstånd?

Saab 900 "2.1an" (1992)
andreasivarsson
22 september 2008 · 98 Inlägg

Du får göra hur mycket som helst nästan tror jag fast du får ju inte bränna så att det blir as starkt utan typ 18-20% så tror jag det är riktigt mycket. E inte alls säker men tror.

BMW E36 "Time Attack Team 91" (1992)
Ksj
22 september 2008 · 1 217 Inlägg

andreasivarsson skrev:
Du får göra hur mycket som helst nästan tror jag fast du får ju inte bränna så att det blir as starkt utan typ 18-20% så tror jag det är riktigt mycket. E inte alls säker men tror.

Okey, nja jag har inte tänkt göra så dåligt vin att jag måste bränna det för att få det drickbart.
Det har man mäsk till istället big_smile

Men då vågar man utan större nervositet sätta 200liter äppelvin då? roll

Saab 900 "2.1an" (1992)
Squadron
22 september 2008 · 1 833 Inlägg

För eget bruk finns det väl inga gränser.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Ksj
22 september 2008 · 1 217 Inlägg

Squadron skrev:
För eget bruk finns det väl inga gränser.

Ingen aning.
Tänkte om det fanns någon övre gräns för vad som ses som "rimligt"

Saab 900 "2.1an" (1992)
HKS C(^^,)
22 september 2008 · 453 Inlägg

får man brygga för eget bruk med mäsk med big_smile   ????
Sorry för ot men vill veta

azid Det som inte dödar gör ont
22 september 2008 · 2 668 Inlägg

starta brännaren du men berätta inte att vad du håller på med på nätet.... shhyyy polisen hänger här ju

2slow
azid Det som inte dödar gör ont
22 september 2008 · 2 668 Inlägg

HKS skrev:
får man brygga för eget bruk med mäsk med big_smile   ????
Sorry för ot men vill veta

vad du gör med ditt socker och jäst är din ensak

2slow
Ksj
22 september 2008 · 1 217 Inlägg

azid skrev:
starta brännaren du men berätta inte att vad du håller på med på nätet.... shhyyy polisen hänger här ju

Hehe, ingen fara. dom får gärna komma hit och kika om dom vill.
Hittar dom något blir t o m jag förvånad wink

Saab 900 "2.1an" (1992)
DoT Häst
22 september 2008 · 1 099 Inlägg

Vet ej hur det är med just mängden.. Men har däremot sett siffran 22% figurera när det gäller alkoholhalten. Vet inte hurvida det stämmer. smile

Än är inte den sista idioten född..
Ksj
23 september 2008 · 1 217 Inlägg

DoT skrev:
Vet ej hur det är med just mängden.. Men har däremot sett siffran 22% figurera när det gäller alkoholhalten. Vet inte hurvida det stämmer. smile

Ja över 22% räknas det som sprit enligt lagen. Det närmst jag har kommit har varit 21 med specialjäst=)

Saab 900 "2.1an" (1992)
beyond Avstängd
23 september 2008 · 367 Inlägg

ska du bli alkis?

kör på . 200liter räcker ett tag i alla fall 20% igt

MVH Beyond
Brandis Diktator
23 september 2008 · 968 Inlägg

nu är det väl omöjligt med vanligt jäst att komma upp i mer än 14% alkohol halt?

te_wik Forummoderator
23 september 2008 · 12 813 Inlägg

turbo jäst kommer man väl upp i lite högre halter... men hur det funkar till vin vet jag inte..

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
pampers138 Har alltid rätt!
23 september 2008 · 689 Inlägg

Ujujuj! big_smile att ja inte såg denna tråd tidigare, DETTA är vad som gäller! Du får brygga hur mycke du vill. Dock så får vinet högst ha en volymprocent på 22.

Gränsen mellan mäsk och vin är att det måste vara minst 6% fruktsocker. (men vem fan vet de) tongue

När miljöpartiet får nått år sen godkändeatt man kunde göra maskrosvin så blev att lite lättare. Tänker inte gå in på detaljer men du kan göra ett "vin" på socker, vatten och jäst lagligt! så länge du kallar de vin!
om du kallar de mäsk så e de olagligt.

Bara att påsa i med turbojäst! Dock akta dig om du använder en damejan av glas.. Trodde fan min skulle explodera! haha big_smile  Hade vanligt vattenlås o satan va de bubbla o spruta big_smile luktar gott gör de också.

Ett tips från coachen är att använda klarningsmedel sen. Ser mycke trevligare ut.. harkel..

De e bara å fråga på om du har nå du undrar över, har några damejanner över ocksåtongue  den största e på ca 120liter smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Brandis Diktator
23 september 2008 · 968 Inlägg

21% hemma gjort vin, tror jag på den dag då man får cancer av rent vatten...

14% är dock en mer troende siffra.

hur har du gått till väga för att mäta alkoholen? är ju inte liksom bara ta fram en promille mätare och hälla vinet igenom och sen får man svar

pampers138 Har alltid rätt!
23 september 2008 · 689 Inlägg

Tro mig, jag har läst på! Citerar: Enligt KF av den 26 Maj 1961 om tillverkning av vin och sprit är det enligt § 2 förbjudet att utan tillstånd av kungl Maj:t tillverka sprit.
Däremot är det fullt legalt att tillverka vin upp till en alkoholhalt av 22%

RENT VATTEN GER CANCER!

Du mäter alkoholen med en alkoholmätare. Ser ut som en stor analtermometer. Du kyler vinet till 15 celcsius  sätter i termometern o visar den alkoholhalten. den sjunker eller flyter olika mycket pga densiteten i vinet som påverkas av alkoholen och temperaturen.

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Ksj
23 september 2008 · 1 217 Inlägg

pampers138 skrev:
Ujujuj! big_smile att ja inte såg denna tråd tidigare, DETTA är vad som gäller! Du får brygga hur mycke du vill. Dock så får vinet högst ha en volymprocent på 22.

Gränsen mellan mäsk och vin är att det måste vara minst 6% fruktsocker. (men vem fan vet de) tongue

När miljöpartiet får nått år sen godkändeatt man kunde göra maskrosvin så blev att lite lättare. Tänker inte gå in på detaljer men du kan göra ett "vin" på socker, vatten och jäst lagligt! så länge du kallar de vin!
om du kallar de mäsk så e de olagligt.

Bara att påsa i med turbojäst! Dock akta dig om du använder en damejan av glas.. Trodde fan min skulle explodera! haha big_smile  Hade vanligt vattenlås o satan va de bubbla o spruta big_smile luktar gott gör de också.

Ett tips från coachen är att använda klarningsmedel sen. Ser mycke trevligare ut.. harkel..

De e bara å fråga på om du har nå du undrar över, har några damejanner över ocksåtongue  den största e på ca 120liter smile

Hehe, jag har specialjäst renodlad för starkvin som teoretiskt sett ska kunna leva till 22% och dessutom jästnäring och klarningsmedel samt vinsvavel:)

Har dessutom ett jäskärl gjort i rostfritt på 240liter (gammalt mejerikärl). 

Jäsrör är ju ett måste om man inte vill leka dynamit harry:lol:

Största satserna jag gjort förut har vart 25liter dock så detta blir en utmaning=)

Saab 900 "2.1an" (1992)
Ksj
23 september 2008 · 1 217 Inlägg

Brandis skrev:
21% hemma gjort vin, tror jag på den dag då man får cancer av rent vatten...

14% är dock en mer troende siffra.

hur har du gått till väga för att mäta alkoholen? är ju inte liksom bara ta fram en promille mätare och hälla vinet igenom och sen får man svar

Det du tänker på är spontanjäsning som dom gjorde förr, då fick dom massor av olika jästpartiklar i.
En del bra och en hel massa dåliga (Frankrike kör fortfarande med det).

Numera finns det renodlade jästsorter att köpa som med lätthet jäser upp till runt 20%.

Alkoholhalten har jag mätt med kemiutrustning på polarens jobb och jag har även provat att räkna med ocillomätare(tror jag det heter, mäter sockerhalt) och fick ut ungefär samma resultat. ca 21%.

Då var det hallonvin det gällde gjort på 8kg hallon, 9,5kg socker, ca 20 liter kokt källvatten och specialjäst mm smile

Saab 900 "2.1an" (1992)
pampers138 Har alltid rätt!
23 september 2008 · 689 Inlägg

Hehe, verkar som om du o ja kan dehär big_smile  Roliga i de hela e att ja också e kock haha big_smile

Rostfritt e okey men akta dig för andra metaller!

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang