Hur mycket vin får man brygga för eget bruk?

fordelvis Ford Racing
23 september 2008 · 479 Inlägg

Törstig?

Ja Just!
pampers138 Har alltid rätt!
23 september 2008 · 689 Inlägg

Vem? jag? tongue

Man ska akta sig. Det är lättare än vad man tror att få ett beroende av alkohol!
Jag har lagt av helt att göra eget nu.

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
SevilleDiesel
23 september 2008 · 152 Inlägg

Det e bara att sätta ett fat eller vad du nu tror att du orkar söla i dej. Det e ju upp till dej hur mycket du vill lagra för senare bruk,och upp till lagen att bevisa att du tänker sälja...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!
Brandis Diktator
24 september 2008 · 968 Inlägg

pampers138 skrev:
Tro mig, jag har läst på! Citerar: Enligt KF av den 26 Maj 1961 om tillverkning av vin och sprit är det enligt § 2 förbjudet att utan tillstånd av kungl Maj:t tillverka sprit.
Däremot är det fullt legalt att tillverka vin upp till en alkoholhalt av 22%

RENT VATTEN GER CANCER!

Du mäter alkoholen med en alkoholmätare. Ser ut som en stor analtermometer. Du kyler vinet till 15 celcsius  sätter i termometern o visar den alkoholhalten. den sjunker eller flyter olika mycket pga densiteten i vinet som påverkas av alkoholen och temperaturen.

jag har fått all min info från min morfar, ska gå och skvallra för honom att det finns folk som faktiskt får upp alkoholhaltenöver 15%, vilket han alltid sagt är gränsen för jäsning... trodde han om någon hade koll påläget eftersom han hållit på med vin bryggeri i snart 50 år....

mins när jag va liten och sov över där, sen en morgon så hörde man typ istortsätt hela källaren crasha och smälla huller och buller, då hade skiten börjat jäsa igen efter han tappat upp det tongue det har han aldrig gjort om

pampers138 Har alltid rätt!
25 september 2008 · 689 Inlägg

hehe, ja men de e ju skillnad på vin och "vin".  Din morfar verkar ju göra "riktigt" vin. Då använder man ju mest fruktsockret och en speciell vinjäst. Då dör ju jästen vid ca 15%

I denna tråd snackar vi ju om mäsk tongue  och använder oss av turbojäst:) vilket i sin tur lätt hamnar på en 18% om man inte vill ha mer.

Med turbo jästen tar de ca 5-6 dar till att få 25l 18%.

Men ett "riktigt" vin tar själva grovjäsningen från 3 veckor till 5 månader.  Men De kan ju absolut ta längre tid!

Senast redigerat av pampers138 (25 september 2008)

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
Brandis Diktator
25 september 2008 · 968 Inlägg

socker jäst och vatten, det enda som finns i mitt skafferi, är en text snutt ur en fin låt jag skrev till mitt band, man ansåg ju att det va förjävla punk att dricka mäsk när man va runt 16 år... men gott är det fan inte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang