7267
Sök

Beter sig skumt - Stått utan batteri - Mazda

537 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
Hej!

Min Mazda 323F från 1992 stod under helgen utan batteri. Batteriet sattes idag dit och efter ca 5minuter skulle jag starta. Den startade precis som vanligt, snabbt och bra. Eller inte bra. Den beter sig skumt. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men den lät som en diesel, eller nåt liknande. Jag stängde ganska så omgående av igen.

Vad har hänt? Har nån information försvunnit ur nån dator?
Har nästan för mig att man ska väl starta motorn och låta den gå tills den "installerat om sig", stämmer det? Vore grymt skönt att få veta. Jag har inte gjort nånting med motorn eller nåt som kan ha betydelse för detta.
förutom tändstiften som jag kollade på häromdagen, men tycker att tändhattarna sitter på. Men ska kolla det igen imorrn då jag är för orolig att kolla nu.

//Markus E

542 Inlägg
22 september 2008
det är bara dom hydraliska lyftarna som knackar låt den stå lite på tomgång så ska du se att det blir bätre annars är dina lyftare dåliga

3 714 Inlägg
23 september 2008
är nog lyftarna som inte har fått olja eftersom bilen stått under hela helgen så har all olja sjunkit ner till tråget och det tar nån minut eller 2 att få upp oljan igen till lyftarna, Så det ska inte vara någon fara att det låter litegrann.
Saab 9000 lider av samma symptom å det brukar bli bra igen så inget att oroa sig för big_smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

537 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Så startat den nu. Den var lite svårstartad. Så startade med lite gas och den gick fint. Nu "dieslar" den inte heller.

Tack.

Allt i allo
358 Inlägg
23 september 2008
det du snackade om "installera om sig" det är sk. adaptivt minne du tänker på, och då går bilen som en påse nötter, tiden den går dåligt skiljer sig från bil till bil, men det är ungefär som att rycka ur lmm så illa går den.

De é nice !

Svetsare
3 150 Inlägg
23 september 2008
Lärde oss på skolan att om man kopplade in batteriet fel så kunde man bränna några steg i styrboxen.  Har också hört att en del styrboxar blir "omstartade" vid strömurkoppling, asså nollade vid strömbrytning.

Och på körskolan så hade ena bilen haft motoras och den skulle gå skit en typ 5000 mil(?) efter ett turbobyte mm pga att den behövde "ställa in sig"
Senast redigerat av ZonaX (23 september 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök