saab 9-3 aero -00 laddtrycksproblem

Taggo1
23 september 2008 · 67 Inlägg

jocket4 skrev:
Då tycker jag du ska ringa upp honom och fråga vad han håller på med! Lite svårare med reklamation när man köpt privat dock... Men stå på dig så ska det nog lösa sig!

Ja har man köpt en aero så tycker man turbon och iaf stolsvärmen ska funka när det står så i annonsen !

tobbe_89
23 september 2008 · 9 Inlägg

Det tycker jag man borde märka under en provkörning... iaf att turbon laddar dåligt. Men om LMM:n är pajj så bör motorlampan lysa eftersom bilen då går in i limp home läge. Testa då med att koppla bort batteriet i några timmar så ska systemet nollställas, de gör de iaf på Volvo
   Fick också problem med att bilen vägrade ladda, men då hade jag blåst tryckröret till IC, så jag tycker du borde kolla allt från luftfilter till spjäll för att se så den inte läcker nånstans. Nästa steg är att kolla magnetventilen och om inte detta fungerar hade jag tagit med den till någon saab-trimmare. Har inte stenkoll på SAAB men BSR håller nog på med de flesta bilarna.

Taggo1
23 september 2008 · 67 Inlägg

tobbe_89 skrev:
Det tycker jag man borde märka under en provkörning... iaf att turbon laddar dåligt. Men om LMM:n är pajj så bör motorlampan lysa eftersom bilen då går in i limp home läge. Testa då med att koppla bort batteriet i några timmar så ska systemet nollställas, de gör de iaf på Volvo
   Fick också problem med att bilen vägrade ladda, men då hade jag blåst tryckröret till IC, så jag tycker du borde kolla allt från luftfilter till spjäll för att se så den inte läcker nånstans. Nästa steg är att kolla magnetventilen och om inte detta fungerar hade jag tagit med den till någon saab-trimmare. Har inte stenkoll på SAAB men BSR håller nog på med de flesta bilarna.

Ja men under en provkörning så vill ma inte trycka på allt för mycket då ägaren sitteri blen.

ja, Jag har kollat upp,luftfillter, wastegate stången,vacúm slangarna, bypass skruv

tobbe_89
23 september 2008 · 9 Inlägg

Ingen lysande motorlampa heller?

Taggo1
23 september 2008 · 67 Inlägg

tobbe_89 skrev:
Ingen lysande motorlampa heller?

Nej ingen lysade lamp, jag märkte idag att vevhusslangen som går in i ventilkåpan var helt av, fast det är åtgärdat!

Mezaroth
23 september 2008 · 2 Inlägg

Hej, sitter å kollar alla tips du har fåt... Så jag tänkte komma med ett också, en polare har samma problem med sin A4 1,8 T Q. Å felet på hans bil är att han har fåt en spricka i grenröret, kolla upp om du har det. 0/

Taggo1
23 september 2008 · 67 Inlägg

Mezaroth skrev:
Hej, sitter å kollar alla tips du har fåt... Så jag tänkte komma med ett också, en polare har samma problem med sin A4 1,8 T Q. Å felet på hans bil är att han har fåt en spricka i grenröret, kolla upp om du har det. 0/

Jag jag ska ta ett snack med förra ägaren imorgno men jag är tacksam av alla tips jag kan få
Ska kolla grenröret och LM imorgon, Samt byta stift och kolla en extra gång på vacumslangarna,

inge trevligt med undertryck i bilen

tobbe_89
23 september 2008 · 9 Inlägg

Förresten kan du testa att slänga in lmm:en i ugnen en natt på 75 grader. På min s40 hade jag problem med att det samlades fukt därinne och därför fick den fel värden. Hade inte samma problem som du dock men det kan alltid vara värt att testa tongue

Taggo1
23 september 2008 · 67 Inlägg

Haha, ungen, ja du njae det tar jag nog lite i sista försök, men det är ju det att bilen laddar ibland, då hoppar den till upp på halva fula fältet sen ner på grönd igen, och det blir ett jävla tryck när den väl laddar, men det händer ju inte så ofta :S

så jag fattar inte, den laddar ibland men oftast inte,
Fattar inte vad det kan beror på det borde väl bara ladda eller inte ladda?

Taggo1
25 september 2008 · 67 Inlägg

Nu kanske jag har kommit på felet, Jag gjorde lite små tester, bytte ut vacum slangar, prövade en annan magnetventil och Ryckte R slangen och prövade backventilerna

Men så ryckte jag W Slangen med för att se om det var nå knas med turbon, Men när jag ryckte den slangen så laddade turbon som vanligt och bilen gick bra,

Är det då wastegaten som strular och måste bytas ut?

Taggo1
25 september 2008 · 67 Inlägg

någon som vet?

Memme I'am AWESOME..
25 september 2008 · 2 783 Inlägg

det kan det vara, men har du pratat me snubben?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Taggo1
25 september 2008 · 67 Inlägg

Nej har jag inte läste det i något forum, Men jag har kollat allting och sen när jag ryckle W slangen och provade bilen så laddade den bra igen,

Så jag funderar om man ska beställa wastegate eller vänta och lämna in bilen på saab nästa vecka?

Gizmojohan
25 september 2008 · 3 295 Inlägg

tycker att du ska beställa en magnet ventil, om du rycker W slangen och den laddar som den ska så är det magnetventilen som är kass, eller styrningen till den.

Taggo1
25 september 2008 · 67 Inlägg

Slave_joe skrev:
tycker att du ska beställa en magnet ventil, om du rycker W slangen och den laddar som den ska så är det magnetventilen som är kass, eller styrningen till den.

ja okej, men jag har prövat en annan magnetventil med en som funderar, men den gav samma effekt,

Kan det var nå knas med strömmen till magnetventilen då?

Men när jag ryckte ur kontakten från MV och körde bilen så gick den betydligt sämre

Taggo1
25 september 2008 · 67 Inlägg

Kan det vara styrboxen kanske?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang