7160
Sök

Blåvit rök...

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Hej hej! smile

Jo, det ryker ganska bra med blåvit rök...

Honda Civic 1.5

Olja i 3av4 cylindrar
Ryker endast när motorn är varm.
Ryker INTE vid motorinbromsning. (70Kmh ner till 2an) (blåser för mycket för att se?) smile
Ryker mest vid hårda gaspådrag.
Ryker mest när det går över 3500Rpm.

Kör jag normalt i trafiken i 1500-2000Rpm så syns det inte alls, men står jag still vid trafikljus och ska iväg så blir det ett litet moln även om jag köra lugnt som f*n.

MEN! bilen är fortfarande lika pigga o glad vid acceleration som innan det började ryka. Det började ryka helt plötsligt nån dag efter toppacknings bytet och det var inget som kom smygandes. Och Toppen varit planslipad och TVÄTTAD...hmm

Personligen så gissar jag på ventiltäningarna som tagit skada när det har planslipats eller tvättats. Några andra jag har frågat har sagt Kolvringar, men det brukar väl komma smygandes samt lite försämrad effekt ?

50/50 mellan Ventil tätningarna och kolvringar...

Vem tror ni är boven ? smile
Senast redigerat av supersupra87 (23 september 2008)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
23 september 2008
skulle tippa på mer att du har vatten i motorn eventuellt.
eftersom topp packning gått o vatten suger sig in.

C H E V R O L E T <3

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Det tror jag inte, inget vatten/glykol försvinner. Har kört ett tag med bilen nu när det ryker. Ser inte ut som vatten, det luktar olja.

Och ny packning och planslipning nyligen gjort.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 september 2008
tror han innan menar att den gammla packningen va dålig och vattnet tog sig till oljan

haru inte bytt olja i samma veva som du bytte topp packning kan de va så
om  du nu bytte olja så kanske nån kolvring gått och den dricker olja mkt mer än normalt

Sök