7408
Sök

Volvo 740 -84 går inte igång..

"The Stig"
390 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Farsan har en Volvo 740 årsm. 84 som har stannat ibland.Men nu går den inte igång.Vi böt motor i den till en B230 heter den väl.140 hästaren.Men det var innan dessa fel uppstod.

Har läst lite att det kan vara reläet till pumpen som glappar/är trasigt?Det kom inge soppa ur filtret när vi körde den på starten.Men jag tror att det är nå elfel nånstans.Läste även att vevaxelgivaren kunde spöka.

Jag vet att många åker volvo här,så hjälp mig.Jag är värdelös på volvo..

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
23 september 2008
har du tankat den? wink     skoja, kolla bakre soppa pumpen... morsans förra 740 var lika.

Ont om hästkrafter är det gott om.

"The Stig"
390 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Pumpen i tanken funkar inte.Den har nån kopplat ur.Men den har gått så i många,många år,så jag tror inte att felet sitter där.Och den under föradörren böt vi ifjol
Senast redigerat av 323fSportT (23 september 2008)

243 Inlägg
23 september 2008
går pumpen? kollat säkringarna? om pumpen går så är det kanske igensatt filter. om pumpen inte går så kan det bero på bränslerelät. får du gnista? om inte så är det med stor sannolikhet hallgivaren. har du dubbelkollat så allt verkligen är inplugget efter bytet - det lätt att glömma något.

"The Stig"
390 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Ja motorn har gått i två år,så allt är kopplat rätt.Va ju bara 4 kablar.Alla säkringar är hela..Pumpen går ju bara medans startmotorn går på denna modell av 740.

Skruvade bort slangen från bränslefiltret,men det kom inge soppa därifrån,så jag har stora anningar att det är reläet som spökar.Hade i soppa direkt i slangen,och då ville den tända,så gnista finns.

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 september 2008
323fSportT skrev:
Ja motorn har gått i två år,så allt är kopplat rätt.Va ju bara 4 kablar.Alla säkringar är hela..Pumpen går ju bara medans startmotorn går på denna modell av 740.

Skruvade bort slangen från bränslefiltret,men det kom inge soppa därifrån,så jag har stora anningar att det är reläet som spökar.Hade i soppa direkt i slangen,och då ville den tända,så gnista finns.

exakt vilken motor e de i den då..insprut eller..

21 761 Inlägg
23 september 2008
323fSportT skrev:
Vi böt motor i den till en B230 heter den väl.140 hästaren.

Skulle ju vara bra att veta lite mer exakt vilken motorbetäckning det är. B23E fanns med 140HK vad jag vet iaf, men B230 vet jag ingen som har 140HK.

Oj, lite sen där. wink
Senast redigerat av Drönirettab (23 september 2008)

"The Stig"
390 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Spelar väll mindre roll vad det är för motor?Är ju inte där problemet sitter.. wink Som ja sa,är kass på Volvo.Är en 2,3 liters motor iaf. 136-140 hk..B23f,kan den heta så?

Har pratat med lite experter och dom tror det är pump/pumprelät som spökar.
Senast redigerat av 323fSportT (23 september 2008)

21 761 Inlägg
23 september 2008
Jo, det spelar faktiskt en viss roll eftersom de lite äldre insprutarna ibland inte har tex svänghjulsgivare. Sedan kan det handla om eventuella styrboxar och annat "tjafs". smile
Den heter iaf inte B23f, det törs jag nog garantera.

Pumprelät är ju en ganska vanlig orsak, men då kan även gnistan utebli ifall det handlar om B230E (har jag för mig).

Entreprenör
1 784 Inlägg
24 september 2008
323fSportT skrev:
Spelar väll mindre roll vad det är för motor?Är ju inte där problemet sitter.. wink Som ja sa,är kass på Volvo.Är en 2,3 liters motor iaf. 136-140 hk..B23f,kan den heta så?

Har pratat med lite experter och dom tror det är pump/pumprelät som spökar.

spelar de ingen roll va de e för motor så kan du ju lika gärna låta bli att söka råd här....för då e de omöjligt att hjälpa dig..
Senast redigerat av mrbuggy (24 september 2008)

243 Inlägg
24 september 2008
dra direktström till pumpen för att kolla om den verkligen fungerar, gör den det så är det nästan garanterat bränslerelät.

10 287 Inlägg
24 september 2008
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30856

Ju mer info direkt - desto lättare att hjälpa dig.

/Göran

323fSportT skrev:
Spelar väll mindre roll vad det är för motor

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

+Uppfinnare+
643 Inlägg
24 september 2008
Mr_V skrev:
går pumpen? kollat säkringarna? om pumpen går så är det kanske igensatt filter. om pumpen inte går så kan det bero på bränslerelät. får du gnista? om inte så är det med stor sannolikhet hallgivaren. har du dubbelkollat så allt verkligen är inplugget efter bytet - det lätt att glömma något.

ursäkta om jag lånar tråden lite, men vad är hallgivare och vad gör vevaxelgivaren för nått? smile

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

10 287 Inlägg
24 september 2008
http://www.tagelectronics.co.uk/Product … _speed.asp

http://home.swipnet.se/g_gson/page16.htm

Google är din vän.

/Göran

Evil_90 skrev:
ursäkta om jag lånar tråden lite, men vad är hallgivare och vad gör vevaxelgivaren för nått? smile

Mvh Rikard

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

snel hest
152 Inlägg
24 september 2008
Är ni 2 stycken så kan alltid en lägga sig under och känna på pumpen medans den andra kör på startmotorn..känns ganska tydligt smile...Annars kan du dra direktström till pumpen somsagt...

Ta en bild där man tydligt ser insuget så kan jag säga vad det är för motor smile

"The Stig"
390 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Felet åtgärdat..

Tråden kan låsas/ta bort.

"The Stig"
390 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Pumpreläet.En omlödning så var det som nytt.

4 Inlägg
30 september 2008
du hallgivaren sitter i fördelaren där tändkablarna kommer ut skulle tro att det är det som är problemet och samtidigt som du byter hallgivare så sätt dit ett nytt bränslerelä.

Sök