Film: Om du försöker dra polisen i din VW Passat

trippelturbo Trucker
30 september 2008 · 2 710 Inlägg

Min tanke är att han bara ville jävlas med polisen och att han visste konsekvenserna. Men fan va skämmigt, 3 mån fängelse, 2 år indraget körkort. Är det ett skämt eller ???

Fart missbrukare
Krink
30 september 2008 · 260 Inlägg

adrelani på honom ? hehe big_smile

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
martinlurpo
1 oktober 2008 · 40 Inlägg

Elda skrev:
TP här i halmstad har en v70 T6 AWD.

V70 T6???? T6?? finns det? T5 heter det väl då...

FireTraXX DFFL
1 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

martinlurpo skrev:

Elda skrev:
TP här i halmstad har en v70 T6 AWD.

V70 T6???? T6?? finns det? T5 heter det väl då...

Nya V70 finns med T6.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
livdragon127
5 oktober 2008 · 13 Inlägg

Jag är Matteeees källa och i Skåne, Malmö, är defenitivt fördelningen mellan Saab och Volvo 50/50!

Någon Chevrolet finns inte kvar i POMA (PolisOmrådeMAlmö), då de fordon det refereras till här troligen används av piketenheten som är en länsgemensam resurs!

Anledningen till att det köps så pass många Saab, som matte mycket påpassligt märkt är mindre populära bland användarna, är att de helt enkelt är billigare! Man får 11 polissaabar för samma pris som 10 polisvolvo... Skattepengarna ska ju gå till rätt saker!

Bilarna är satta under samma miljökrav som andra myndigheters fordon varför det är nödvändigt att använda sig av diesel och etanol. Min uppfattning är att V70 var en avsevärt bättre polisbil med bensin än diesel! Exempelvis är det omöjligt att smyga med en D5:a. I skåne väljer man tydligen uteslutande D5 och 2.3t biopower.
Det finns givetvis gamla bilar som inte fasats ut än. I Malmö håller inte en bil i dygnstjänstgöring så länge, oavsett märke. Kan tänka mig att man har det lite bättre i glesbygden och utanför de tre största städerna då man får längre och mjukare körsträckor!

Det finns enstaka bilar som skiljer sig från denna mall, och bland dem har säkerligen flertalet trafikenheter en bättre styckad bil, exempelvis en V70R.

Det finns ingen hastighetsgräns för hur fort polisen skall eller får köra. JO har sin uppfattning och den tycker jag ter sig ganska sjuk och dum... feg rent ut sagt.
Det är inte polisens mål att vara racerförare eller ha muskelbilar (inte heller den Lambo som finns i Italien är egentligen till för att jaga fartsyndare... PR kanske?, alltså kvarstår Tyskland som den enda nationen i Europa som kör fort, och är också de enda med det teoretiska behovet med fri fart på autobahn).
Det som sker när någon försöker köra ifrån polisen meddelas detta till ledningscentralen där det finns behöriga chefer. Det är sedan den tjänstgörande chefen som i enlighet med gällande lagstiftning tar beslut om jakten är för farlig för tredje person!
Samtidigt blir ALLA (spanare, narkotikapoliser, piketpoliser, ordningspoliser, ryttare och hundförare) andra polisbilar i området reda på vad som händer. Betänk att de flyende oftast har en anledning att fly, sällan enbart fortkörning.
Utöver det förväntar jag mig att mina kollegor inte reagerar med samma upphetsning som tjuven som blir jagad och kan därför vara den bättre föraren.

Jag ÄR polis... jag arbetar inte som det... och under de 4 åren jag jobbat har jag lärt mig en sak klart och tydligt... Jag är INTE rallyförare, slagskämpe eller sprinter. Jag är byråkrat! Jag må utnyttja bil, våld och löpning i min tjänst, men samhället ser mig som byråkrat! Läs gärna boken Streetlevel beaurecracy om ni inte tror mig. Det viktigaste en polis gör är att skriva och berätta vad han sett och gjort.

Som en passus är det idag inte möjligt att vara ORDNINGSPOLIS längre... enligt regeringsbeslut genom budgetpropositionen är alla poliser i Sverige närpoliser... I Skåne har man precis genomfört en stor omorganisation till följd av detta! Men det är långt från gatans byråkrati!

Hoppas jag bringat klarhet i frågan!

_Forss
5 oktober 2008 · 2 Inlägg

Haha, den föraren höll på att klara sig, men varför ihelvette släpper han gasen och springer?. idiot,
Bara ge järnet då det syns blå rött i backspegeln;)

Decibel
5 oktober 2008 · 2 911 Inlägg

_Forss skrev:
Haha, den föraren höll på att klara sig, men varför ihelvette släpper han gasen och springer?. idiot,
Bara ge järnet då det syns blå rött i backspegeln;)

För att motorn va tom på olja...

Quantic
5 oktober 2008 · 645 Inlägg

livdragon127 skrev:
(inte heller den Lambo som finns i Italien är egentligen till för att jaga fartsyndare... PR kanske?

Så vitt jag vet används den även till sjukhustransporter för organ o så. Det är väl ett av många användningsområden för den värstingen smile

zijaa Bilmekaniker
5 oktober 2008 · 1 354 Inlägg

haha polisens bil gick så segt.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
livdragon127
6 oktober 2008 · 13 Inlägg

Quantic skrev:

livdragon127 skrev:
(inte heller den Lambo som finns i Italien är egentligen till för att jaga fartsyndare... PR kanske?

Så vitt jag vet används den även till sjukhustransporter för organ o så. Det är väl ett av många användningsområden för den värstingen smile

Nu har man iofs annorlunda upplägg av rättsapparaten i Italien... och det gör det ännu mer otroligt att det skulle vara något man använder den till. Finns ju helikopter om det är bråttom!

Ska kolla med svärfar som är Italienare, men högst troligt att just PR är det viktigaste... kanske för både myndighet och tillverkare! tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang