3089
Sök

vad ska man välja? (gymnasieval)

446 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Tjenare det är så att jag går på industri programmet andra året och vi ska snart välja inriktning antingen plåt och svets eller skärande bearbetning och kan inte bestämma vad jag ska välja hmm
tycker det är kul med båda två kanske att plåt och svets är lite roligare.
Men sen vet man ju inte om man typ skulle välja skärande bearbetning att man kanske får stå stilla vid en fräs eller svarv hela tiden men om man väljer plåt och svets att man kanske kan få lite varierande saker att göra och åka ut på olika företag och göra olika arbeten. Men sen beror det ju såklart på vart man får jobb och sånt.
Men om ni har några egna erfarenheter så får ni gärna berätta smile

Mvh victor
Senast redigerat av victor91 (24 september 2008)

1 814 Inlägg
24 september 2008
Fråga din Syo (studie och Yrkesvägledare) om marknadsläget och framtidssynen wink

Killen med idéer.
193 Inlägg
24 september 2008
expect1991 skrev:
Fråga din Syo (studie och Yrkesvägledare) om marknadsläget och framtidssynen wink

Heter faktist "SYV" idag;)

- True to the Source -

399 Inlägg
24 september 2008
Fråga syo tycker inte jag du ska göra :S Du ska välja det som känns bäst och är du då osäker. be din lärare om hjälp när de väljer praktik plats. så du kan pröva både och. Mvh emil

VOLVO for life

1 515 Inlägg
24 september 2008
victor91 skrev:
Tjenare det är så att jag går på industri programmet andra året och vi ska snart välja inriktning antingen plåt och svets eller skärande bearbetning och kan inte bestämma vad jag ska välja hmm
Men sen vet man ju inte om man typ skulle välja skärande bearbetning att man kanske får stå stilla vid en fräs eller svarv hela tiden men om man väljer plåt och svets att man kanske kan få lite varierande saker att göra och åka ut på olika företag och göra olika arbeten. Men sen beror det ju såklart på vart man får jobb och sånt.

Mvh victor

har inte ni även CNC?, kanske var det du menade med "skärande bearbetning"?

om ni har CNC, så skulle jag lätt ta CNC ( vilket jag gjorde ) men om man pratar om svets och skärande bearbetning,så borde du ta det du gillar bäst - prova dig fram, gör lite olika övningar från båda inriktningarna smile
Senast redigerat av Audi_powah (24 september 2008)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

446 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Klaesson skrev:
Fråga syo tycker inte jag du ska göra :S Du ska välja det som känns bäst och är du då osäker. be din lärare om hjälp när de väljer praktik plats. så du kan pröva både och. Mvh emil

ja vi har varit ute en gång på företag men var jag inte ute på ett företag som höll på med plåt och svets och inge skärande bearbetning häller tongue och efter det så snacka jag med klasskompissarna som hade varit på företag med cnc-maskiner och dom hade gjort samma saker hela tiden i med dom nya bitarna och ut med dom gammla inge roligt enligt dom.
men vi ska bara ut en gång till och sen ska vi välja inriktning så vet inte vad jag ska välja för arbetsplats då häller hmm
vill ju ha ett lite varierande arbete.
Och men en annan sak som är lite synd med plåt och svets är svetsblänk fick det en gång för inte så länge sen fy fan det var inge kul sad

edit: Audi_powah ja vi har cnc smile

Mvh victor
Senast redigerat av victor91 (24 september 2008)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
24 september 2008
måste ni välja inriktning o sånt?
Vi kan börja jobba direkt efter 3an. dock skitmånga som får jobb redan i 2an.

446 Inlägg
262 Inlägg
24 september 2008
Singla slant? smile

446 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
Lalle87 skrev:
Singla slant? smile

jadu inte långt ifrån tongue

1 515 Inlägg
24 september 2008
victor91 skrev:
Klaesson skrev:

ja vi har varit ute en gång på företag men var jag inte ute på ett företag som höll på med plåt och svets och inge skärande bearbetning häller tongue och efter det så snacka jag med klasskompissarna som hade varit på företag med cnc-maskiner och dom hade gjort samma saker hela tiden i med dom nya bitarna och ut med dom gammla inge roligt enligt dom.
men vi ska bara ut en gång till och sen ska vi välja inriktning så vet inte vad jag ska välja för arbetsplats då häller hmm
Och men en annan sak som är lite synd med plåt och svets är svetsblänk fick det en gång för inte så länge sen fy fan det var inge kul sad

edit: Audi_powah ja vi har cnc smile

Mvh victor

ohh I see, cnc-operatör är både ett bättre betalt jobb, och även ett mycket renare jobb än tex svetsare. men allt beror på vad DU vill jobba med, alla är vi olika.

Lycka till med ditt val! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

1 515 Inlägg
24 september 2008
jonnielahti skrev:
Minitaylor skrev:
expect1991 skrev:

Heter faktist "SYV" idag;)

besserwisser!

lite off-topic kanske, men . . heter det verkligen "SYV"? alla säger ju "SYO" mad

3 714 Inlägg
24 september 2008
jag skulle nog valt plåt å svets big_smile

kan vara bra om man  ska rostlaga sin egen bil med big_smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

446 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
kanske smile fler som har nått att komma med?

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
24 september 2008
victor91 skrev:

Mvh victor

victor91 skrev:
Klaesson skrev:
-

Mvh victor

OnT: Känns som om du nästan har bestämt dig för svets och plåt ju wink Satsa på det som känns roligast, och som du inte lär tröttna på = varierande arbete, vilket verkade vara svets och plåt. Det är med svetsblänk är väl en risk, men det finns risker med alla sorters jobb!

OT: Ja det heter numera SYV, men de flesta säger SYO smile

Even fools they say, can find a way out of the dark.

Sök