3875
Sök

Volvo toppar 530 och 531 skillnaderna?

1 196 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#1
jag undrar en liten sak jag vet t.ex att skilnaden är det vid insugnings kanlaerna, men vad är det mer för skillnad? hur mkt skiljer det sig effektmessigt på dom? vad ger det för effekt på bytet?
mvh jocke

84 Inlägg
25 september 2008
#2
de skulle jag också vilja veta tongue

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 september 2008
#3
taget från tpc smile
· Topplock
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.

bara att byta toppen lär du inte tjäna nått på  men med annan kam å grejer så börjar det höjas hästar:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 196 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#4
tack för allt det där smile men kam är påväg beställde idag kommer troligtvis imorgon smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 september 2008
#5
Spiike skrev:
tack för allt det där smile men kam är påväg beställde idag kommer troligtvis imorgon smile

va så lite så:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
25 september 2008
#6
Det är gigant skilland på de båda topparna.
Man kan säga så här att flödet på 531:an på insuget är bättre original än på en fullportad 530, 398, 160.

405:an är en insprutaretopp. Sedan har jag för mig att det skiljer i vattenkanalerna på 405:an och 531:an.
Man hittar gärna 531 på importerade 740. Sedan hittar man den på 940 med LTT.

Får man tag på en 531 eller 405 tar man den. smile Jag har 47-40 i min sådan och där är fin sååång

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

3 650 Inlägg
25 september 2008
#7
vilken skulle funka bäst på en F motor 405 lr 531?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 september 2008
#8
Kesler skrev:
vilken skulle funka bäst på en F motor 405 lr 531?

kolla så att du inte redan har en 531 på den? finns en den sv sålda med 531

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Smålänning
7 887 Inlägg
25 september 2008
#9
Topper skrev:
Sedan hittar man den på 940 med LTT.

Nix. 940 LTT har 530.

Däremot 940 SE 91-93 med B230FB (130-hästars sugisen) har 531 topp. annars stämmer det att även ET och vissa E har den.

530 är bra i lågvarvregistret och ger bra vidmoment och sne seg motor (känn själv hur din B230F känns)

531 har bättre formade kanaler och en lägre gashasighet, vilket gör den mycket bra till turbomotorer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
3 december 2008
#10
Men jag har väll 531 big_smile blev lite osäker nu hehe

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

730 Inlägg
3 december 2008
#11
Hahah får väl ställa samma fråga som alla andra tongue Vad sitte för topp i min motor wink en FT ? ? ?

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 december 2008
#12
Kesler skrev:
vilken skulle funka bäst på en F motor 405 lr 531?

531, för vad jag minns har 405 spidarhål i toppen, och eftersom F motorn har spridare i insuget borde 531 vara bättre, dessutom är 531 vanligare

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 december 2008
#13
Shallie skrev:
Hahah får väl ställa samma fråga som alla andra tongue Vad sitte för topp i min motor wink en FT ? ? ?

Mvh // Charlie

borde vara 530, men det står ju på toppen wink

Jonas

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
3 december 2008
#14
Gå ut och läs mellan 2an och 3an cylinder. Endera står det 1000530 eller 1000531.
Angående vilka motorer 531 sitter på original så har ja läst på diverse olika sidor; b230et, b230fb och b230fx.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

730 Inlägg
3 december 2008
#15
Volvo__Mannen skrev:
Shallie skrev:
Hahah får väl ställa samma fråga som alla andra tongue Vad sitte för topp i min motor wink en FT ? ? ?

Mvh // Charlie

borde vara 530, men det står ju på toppen wink

Hur stor effektskillnad skulle det bli med en 531 topp och en passande kam ? vad för kam skulle du föreslå... tror det sitter en A kam i nu...

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
3 december 2008
#16
VX, VX3 eller helst V om vi pratar volvos originalkammar. På en sugis så snackas de om 5 - 7 hks skillnad mellan topplocken. Känns ganska rimligt. Vet dock inte hur de är på turbo, men 531an lämpar sej väldigt bra för turbomotorer.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 december 2008
#17
Shallie skrev:
Volvo__Mannen skrev:
Shallie skrev:
Hahah får väl ställa samma fråga som alla andra tongue Vad sitte för topp i min motor wink en FT ? ? ?

Mvh // Charlie

borde vara 530, men det står ju på toppen wink

Hur stor effektskillnad skulle det bli med en 531 topp och en passande kam ? vad för kam skulle du föreslå... tror det sitter en A kam i nu...

Mvh // Charlie

531 med vx3 är ju bra komination, sitter i FB motorerna. vet ej vilken effekt de ger

Jonas

730 Inlägg
3 december 2008
#18
Volvo__Mannen skrev:
Shallie skrev:
Volvo__Mannen skrev:

borde vara 530, men det står ju på toppen wink

Hur stor effektskillnad skulle det bli med en 531 topp och en passande kam ? vad för kam skulle du föreslå... tror det sitter en A kam i nu...

Mvh // Charlie

531 med vx3 är ju bra komination, sitter i FB motorerna. vet ej vilken effekt de ger

Tackar så mycket smile blir till att ta en liten funderare:D

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

1 418 Inlägg
3 december 2008
#19
Volvo__Mannen skrev:
Shallie skrev:
Volvo__Mannen skrev:

borde vara 530, men det står ju på toppen wink

Hur stor effektskillnad skulle det bli med en 531 topp och en passande kam ? vad för kam skulle du föreslå... tror det sitter en A kam i nu...

Mvh // Charlie

531 med vx3 är ju bra komination, sitter i FB motorerna. vet ej vilken effekt de ger

Volvos org trimpaket till b230f innehöll 531, vx3 och grövre avgassytem har ajg för mig, det höjde effekten ifrån 116 hästar till 136hk

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
3 december 2008
#20
Lindberg88 skrev:
Volvo__Mannen skrev:
Shallie skrev:

Hur stor effektskillnad skulle det bli med en 531 topp och en passande kam ? vad för kam skulle du föreslå... tror det sitter en A kam i nu...

Mvh // Charlie

531 med vx3 är ju bra komination, sitter i FB motorerna. vet ej vilken effekt de ger

Volvos org trimpaket till b230f innehöll 531, vx3 och grövre avgassytem har ajg för mig, det höjde effekten ifrån 116 hästar till 136hk

japp, de fanns som tillval iaf på 240, och de är denna motor som heter b230fx.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök