6978
Sök

Volvo 740, startmotor bytt, men går hela tiden???

6 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Har precis bytt startmotorn på en 740, men efter bytet så fungerar den så här;

* Startar direkt, enkelt o perfekt!
* Startmotorn stänger inte av, dvs den står på så länge motorn är på???

Vad göra?

Startmotorn köpte jag på Biltema o det var rätt modell.

Det är två grova pluskablar som sitter på den o jag har testat skifta dessa. Sedan finns det en tunn grön kabel som kan sitta på två sätt. Det ena sättet går inte bilen alls att starta och det andra är enligt ovan, dvs att startmotorn snurrar hela tiden.

Någon som har några förslag???

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
25 september 2008
Låter som att det har blivit felkopplat på nåt sätt.. Alla tre kablarna ska kopplas på varsin pol, 1 grov plus-kabel, 1 grov jord-kabel och en tunn signal-kabel. De grova kablarna har konstant kontakt med plus/jord, det är den tunna som via tändningslåset ger signal och med solenoiden sluter kretsen mellan dom grova kablarna. Som ett relä inbyggt i startmotorn kan man säga..

Med signalkabeln ihopkopplad med pluskabeln får du fenomenet att startmotorn går hela tiden, dvs. solenoiden släpper inte ingreppet i kuggkransen. Kör INTE motorn i onödigt många sekunder på detta sätt, det kan resultera i bränd startmotor, kabelbrand m.m..
Senast redigerat av turbotompa (25 september 2008)

6 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
OK, naturligtvis är ena grova jord.

Kan det vara så att signalkabeln på något sätt kortsluter den grova??

Hur kan jag mäta o kontrollera vad som är fel??

21 761 Inlägg
25 september 2008
När det gäller startmotorn till 240 så är det på stift 50 som den tunna kabeln ska sitta, borde vara samma på 740 tycker jag.

Följ strömmen..
233 Inlägg
26 september 2008
Antingen har du fel på tändningslåset eller så är det fel i startmotorn, Biltemas startmotorer håller dessvärre inte alltid bästa kvalitet.

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 september 2008
alecsthlm skrev:

Vad göra?

Det är två grova pluskablar som sitter på den o jag har testat skifta dessa. Sedan finns det en tunn grön kabel som kan sitta på två sätt. Det ena sättet går inte bilen alls att starta och det andra är enligt ovan, dvs att startmotorn snurrar hela tiden.

alltså..de kommer en från batteriet å en från generatorn..(röda)  ska sitta på samma skruv...sen har du en grön som går till tändningslåset och ger ström när du startar med nyckeln..en kabel med flatstift på...du kan ju prova dom två anslutningar som den passar på så märker du hur dom ska sitta...kan givetvis vara fel i tändningslåset också....

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2008
alecsthlm skrev:

Vad göra?

det är inte så att du har larm på bilen eller liknande?
för de kan krångla till de med startspärr m.m.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

6 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Nej inget larm finns.

Den utbytta startmotorn fungerade väldigt dåligt, troligen solenoiden. Behövde försöka ett tio-tjugotal ggr, innan den väl kom igång. Så har jag haft det ett långt tag.

Precis innan jag bytte, så märkte jag att den gamla startmotorn fortfarande gick ett tag efter att motorn dragit igång, och lagren på den motorn lät avsevärt mer än den nya. Därför kan jag med säkerhet säga att den gick ett tiotal sekunder EFTER att motorn startat, men stannade sedan.

Med tanke på det som står ovan, så kanske man kan härleda detta till att det TROLIGEN är tändlåset?

blacken
29 september 2008
alecsthlm skrev:
Nej inget larm finns.

Den utbytta startmotorn fungerade väldigt dåligt, troligen solenoiden. Behövde försöka ett tio-tjugotal ggr, innan den väl kom igång. Så har jag haft det ett långt tag.

Precis innan jag bytte, så märkte jag att den gamla startmotorn fortfarande gick ett tag efter att motorn dragit igång, och lagren på den motorn lät avsevärt mer än den nya. Därför kan jag med säkerhet säga att den gick ett tiotal sekunder EFTER att motorn startat, men stannade sedan.

Med tanke på det som står ovan, så kanske man kan härleda detta till att det TROLIGEN är tändlåset?

Innan du startar så kan du kolla om det ligger spänning ( när du har tändning på men ej startat) på styrkabeln till startmotorn, gör det det så har du tjall på tändlåset, annars så är det nog fel i solenoiden på starten..
Senast redigerat av blacken (29 september 2008)

6 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Nu har jag mätt och det ligger INTE på någon spänning på styrkabeln INNAN motorn startar.

När väl motorn startar, så drar startmotorn igång. Det låter nästan som en turbin som spinner på i full fart.

Det som dessutom hände precis innan jag startade var att den nya startmotorn inte startade direkt. Först andra gången jag vred om startnyckeln kom den igång.

Någon som har fler tips jag kan testa??

Mvh
Alec

21 761 Inlägg
30 september 2008
Ta bort den tunna kabeln från startmotorn (så att startmotorn inte kan gå igång) och mät spänningen på kabeln när du vrider nyckeln i startläge, MEN fortsätt att mäta när du släpper tillbaka nyckeln i tänfdningsläge igen.

Om det fortsätter att komma spänning fastän du släpper tillbaka nyckeln, då är det garanterat tändlåset som hakar upp sig.

6 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Nu är det mätt i bägge lägena, dvs såväl med endast ström på som i startläget.

Nu noterade jag även att batteriet börjar tunnas ut, så jag bör väl använda en annan bil för starten. Det som hände var att motorn inte ens tände vissa ggr, utan endast startmotorn gick runt.

Ljudet av startmotorn (dvs när inte motorn startade) mortsvarar precis det vinande ljud som pågår när motorn går, dvs när bägge motorerna går. Med andra ord är det bekräftat så att det ÄR startmotorn som går samtidigt som vanliga motorn.

Några fler tips??

Mvh
Alec

6 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Kanske skall testa det då?

Men å andra sidan har jag mätt spänningen i styrkabeln och den fungerar fullt ut, dvs levererar inte någon spänning när tändningen är på och 12v spänning (plus) när tändningen vrids till startläget. När nyckeln släpps förvinner spänningen igen.

Är byte av tändningslås ett stort/svårt arbete? Någon som vet vad ett tändningslås kostar? Såg någon på blocket.se som låg på 500kr och funderar om det motsvarar Volvos prissättning?

Någon annan som har några tips att testa??

blacken
30 september 2008
alecsthlm skrev:
Kanske skall testa det då?

Men å andra sidan har jag mätt spänningen i styrkabeln och den fungerar fullt ut, dvs levererar inte någon spänning när tändningen är på och 12v spänning (plus) när tändningen vrids till startläget. När nyckeln släpps förvinner spänningen igen.

Är byte av tändningslås ett stort/svårt arbete? Någon som vet vad ett tändningslås kostar? Såg någon på blocket.se som låg på 500kr och funderar om det motsvarar Volvos prissättning?

Någon annan som har några tips att testa??

Ditt tändlås är nog okay. Har du plockat bort startmotorn och kollat att Bendixdrevet eller solenoiden inte kärvar?, eller att soleneoiden inte "kortar" eller "byglar" i sin funktion.
Lite långsökt så kan det vara att startkransen är skadad och inte låter Bendixdrevet att "släppa" vid belastning..
Senast redigerat av blacken (30 september 2008)

Följ strömmen..
233 Inlägg
1 oktober 2008
Finns ingen anledning att byta tändningslås om du inte har någon ström på kabeln från tändningslåset när nyckeln är i tändningsläge, då fungerar tändningslåset som det är tänkt. Reklamera startmotorn istället.

Sök