5023
Sök

740 Glt/tic??

303 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
#1
Hej..
Har planer för ett projekt å frågan är ganska enkel(?) Ska man köpa en 740 TIC å montera 16v topp eller en GLT 16v å montera turbo??

Vilken är bästa bilen/motor vad gäller Volvo 740 att utgå ifrån vad gäller trim, (spec.?)besiktning, hållbarhet, osv?


Planen är att få bilen i mint.cond (med brutal drivlina, bromsar etc.)


Tacksam för svar!

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

174 Inlägg
19 februari 2006
#2
turbomotorn e lättare o regga med 16V topp än 16V:n med turbo... dessutom så e lagrena hållbarare för mer effekt i turbomotorn eftersom det är högre bellastning på dom orginal... men bäst får du om du köper en senare motor (B230 -95 o frammåt) då de har starkare stakar o kolvar orginal...


Fartdåre!
592 Inlägg
19 februari 2006
#3
E lättare o ha turbon från början. E kanske inte säkert du kan besiktiga en GLT med turbo! Byta topp o sånt kan man ju köra utan att besiktningen märker de. smile

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

303 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
#4
gulleponken skrev:
turbomotorn e lättare o regga med 16V topp än 16V:n med turbo... dessutom så e lagrena hållbarare för mer effekt i turbomotorn eftersom det är högre bellastning på dom orginal... men bäst får du om du köper en senare motor (B230 -95 o frammåt) då de har starkare stakar o kolvar orginal...

Räknar med att byta kolvar/stakar ändå så. Men om jag tar en nyare B230 .ex från en 940 så blir det väll ett jäkla jobb med ny kabeldragning? Sen är ju frågan hur mkt som måste byggas om ifall jag gör så.. med fästen osv.

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

Supraman
2 300 Inlägg
19 februari 2006
#5
Finns ju B204ft, vet dock inte hur svåra dom är att få tag i.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

174 Inlägg
19 februari 2006
#6
Polluxe skrev:
gulleponken skrev:
turbomotorn e lättare o regga med 16V topp än 16V:n med turbo... dessutom så e lagrena hållbarare för mer effekt i turbomotorn eftersom det är högre bellastning på dom orginal... men bäst får du om du köper en senare motor (B230 -95 o frammåt) då de har starkare stakar o kolvar orginal...

Räknar med att byta kolvar/stakar ändå så. Men om jag tar en nyare B230 .ex från en 940 så blir det väll ett jäkla jobb med ny kabeldragning? Sen är ju frågan hur mkt som måste byggas om ifall jag gör så.. med fästen osv.

fästena är bara att byta... kabelstammen likaså... de e inte problem alls...


303 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
#7
Stefan Varberg skrev:
Finns ju B204ft, vet dock inte hur svåra dom är att få tag i.

Var ligger fördelarna i denna motor? Tanken var att behålla originalmotorn för att undvika byten av fästan och kablage.

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

Avstängd
138 Inlägg
19 februari 2006
#8
det e väl ingen fördelare???? Brytare har du i en f230 940motor..

Servicetekniker
300 Inlägg
19 februari 2006
#9
4G63GalantGTI_R skrev:
det e väl ingen fördelare???? Brytare har du i en f230 940motor..

Han menade nog fördelar, alltså vad som är bra.

Go hard or Go home!

303 Inlägg
19 februari 2006
Trådstartare
#10
MR2_Racing skrev:
4G63GalantGTI_R skrev:
det e väl ingen fördelare???? Brytare har du i en f230 940motor..

Han menade nog fördelar, alltså vad som är bra.

Tack.. just det jag menade    "fördelar/bra saker"

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

303 Inlägg
20 februari 2006
Trådstartare
#11
Utgår då att TIC är att föredra framför GLTn ??   Då är det bara att kolla in något lämpligt objekt wink

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

10 287 Inlägg
20 februari 2006
#12
Regga med hembyggd motor? Inte i Sverige i alla fall. Läs stickyn i teknikforumet om besiktning/omtypning.

Och sugisar och turbomotorer har exakt likadana ram och vevlager.

Och det är ingen skillnad på motorer från 90 -94 jämfört med 95-98 vad gäller stakar och kolvar. Samma grejor. (Det är bara gjutningen på blocket för att få dit kolvkylningen som skiljer).

/Göran


gulleponken skrev:
turbomotorn e lättare o regga med 16V topp än 16V:n med turbo... dessutom så e lagrena hållbarare för mer effekt i turbomotorn eftersom det är högre bellastning på dom orginal... men bäst får du om du köper en senare motor (B230 -95 o frammåt) då de har starkare stakar o kolvar orginal...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
20 februari 2006
#13
Om du vill se hur en sådan bil ser ut, fast då byggd på 940, så titta på min 940 som är helt ombyggd med 16V turbo, ombyggd drivlina, Porsche-bromsar, etc.

/Göran


Polluxe skrev:
Hej..
Har planer för ett projekt å frågan är ganska enkel(?) Ska man köpa en 740 TIC å montera 16v topp eller en GLT 16v å montera turbo??

Vilken är bästa bilen/motor vad gäller Volvo 740 att utgå ifrån vad gäller trim, (spec.?)besiktning, hållbarhet, osv?


Planen är att få bilen i mint.cond (med brutal drivlina, bromsar etc.)


Tacksam för svar!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

303 Inlägg
21 februari 2006
Trådstartare
#14
Sharky skrev:
Om du vill se hur en sådan bil ser ut, fast då byggd på 940, så titta på min 940 som är helt ombyggd med 16V turbo, ombyggd drivlina, Porsche-bromsar, etc.

/Göran


Polluxe skrev:
Hej..
Har planer för ett projekt å frågan är ganska enkel(?) Ska man köpa en 740 TIC å montera 16v topp eller en GLT 16v å montera turbo??

Vilken är bästa bilen/motor vad gäller Volvo 740 att utgå ifrån vad gäller trim, (spec.?)besiktning, hållbarhet, osv?


Planen är att få bilen i mint.cond (med brutal drivlina, bromsar etc.)


Tacksam för svar!


Där ser man.. Mkt trevligt bygge! Något i den stilen fast då på en 740.  Motorn du har, är det turbo och 16v från början eller utgick du från en turbo? (inte så haj på 900-serien)


Då motorn/bilen ändå ska totalrenoveras så blir det väll aktuellt med uppgraderingar och då man inte har så stor erfarenhet sen tidigare känns det bra att fråga vad man ska utgå ifrån. Det jag mest oroar mej över är besiktningen. Man ser många grymt trimmade bilar och när man läser vad man FÅR och INTE FÅR göra med bilar/motorer/avgaskrav m.m så sitter man som ett enda stort "?".

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.


Sök