Var Nissans GTR så snabb på ringen eller...?

Karlzzon Bil och MC guru
1 oktober 2008 · 272 Inlägg

Hejsan,

Lite tvivel finns nog när man läst denna, andra kanske blir övertygade:

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
kolvas
1 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

ja, när man läser specifikationerna på bilarna så blir man ännu mera misstänksam

Nissan GTR
480Hk
588Nm
1740kg

Porsche GT2
530Hk
680Nm
1550kg

alla vet ju att vikt är en motståndare till fart....

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
azid Det som inte dödar gör ont
1 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

nissan siffror stämde väll inte riktigt.. dom var väll underdimmade för att bilen skulle hålla sig innanför några krav men då den kördes i bänk hade den mer hk på hjulen än vad motorn har på papperet

2slow
kolvas
1 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

azid skrev:
nissan siffror stämde väll inte riktigt.. dom var väll underdimmade för att bilen skulle hålla sig innanför några krav men då den kördes i bänk hade den mer hk på hjulen än vad motorn har på papperet

jo, jag har också sett siffror med högre effekt men sämre vrid.

men att slå Porsche GT 2 runt ringen med 200kg mer + fyrhjulsdrift så skulle det nog krävas 600hk i GTR:n

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Karlzzon Bil och MC guru
1 oktober 2008 · 272 Inlägg

Ja, men även den vanliga 911/997 turbon var ju snabbare.....å den e ju slöare och tyngre än GT:an....citat:

"Porsches trebilstest på Nürburgring klockades Nissan GT-R för en tid på 7 minuter och 54 sekunder, betydligt långsammare än vad Nissan lyckades åstadkomma. Porsche 911 turbo rullade däremot in på 7:38 och 911 GT2 på 7:34"

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 oktober 2008 · 1 123 Inlägg

kanske porsche ska köpa en corvette som klockade 7:26 o testar den om de är lika snabbt?

Senast redigerat av _lee_jr (1 oktober 2008)

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
kolvas
1 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Karlzzon skrev:
Ja, men även den vanliga 911/997 turbon var ju snabbare.....å den e ju slöare och tyngre än GT:an....citat:

"Porsches trebilstest på Nürburgring klockades Nissan GT-R för en tid på 7 minuter och 54 sekunder, betydligt långsammare än vad Nissan lyckades åstadkomma. Porsche 911 turbo rullade däremot in på 7:38 och 911 GT2 på 7:34"

skulle tänka mig att Porsche avrundar neråt på sina bilar och uppåt på GTR:n och dessutom så kan ju Porsches testförare köra just Porsche. Säkert lite finslipning på körtekniken för att anpassa sig till GTR:n

men sen handlar det ju om däck å annat skit med... vilken bil har mest racinganpassade däck?


tycker personligen att GT2 borde varit mer än 4 sek snabbare än 911 turbon

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Mortalis VW-nörd?
1 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Kanske ska Porsche försöka överta Nissans testförare? wink Förare gör väl en del på tiderna också hehe.
Skicka runt mig i en GTR så lär tiderna se lite annorlunda ut..men annars kanske det bara är så att Nissan har ett enormt grepp? Vilket Top Gear UK och Australia väl bevisat.

viccoA
1 oktober 2008 · 3 109 Inlägg

De testade en US-specad Nissan. Det är allmänt känt att alla amerikaner är idioter som vill ha däck som håller 10.000 mil+.
Det innebär att även sportigare bilar levereras med däck som har väldigt hög treadwear, de är inte direkt optimala på banan.
Det mest rättvisande hade varit att slänga på något r-däck eller sportigt gatdäck av samma modell på alla tre bilarna och jämfört.

AeroMalm BMW fantast
1 oktober 2008 · 1 172 Inlägg

jag tror nissan kommer ta åt sig och bevisa om det igen att den är så snabb som det sägs.. tror inte nissan har dragit av ca 30 sekunder. låter ju itne vettigt och jävligt pinsamt iaf, för dom borde nog vetat att nån kommer testa att det stämmer...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Karlzzon Bil och MC guru
1 oktober 2008 · 272 Inlägg

Håller absolut med. detta kan bli en fight som kan bli kul att följa, tills nån oberoende testar....men vilka är oberoende idag? Däck fabrikanter kan ju köpa tester i tidningar, Bilar kan ju prepareras för speciella tester...ja, hur skall man veta att det är en bil från produktions-linan som dom kör...??

Om inte två vanliga svenssons går in till handlaren och köper loss två bilar och sen lämnar dom till ett oberoende test? Tål att funderas på...

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 oktober 2008 · 1 123 Inlägg

kanske europeiska tillverkare tål inte att en japansk märke utan status spööööar de?

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Fel_xi
1 oktober 2008 · 211 Inlägg

Jag tror mer det handlar om att Porsche nu mer känner sig rejält hotade både av Nissan mfl i ett segment som tidigare Porsche mer eller mindre regerat ohotade i och då kommer hotet från bilar som kostar en bråkdel av Porschen.

Det de klagar på är alltså däcken som användes vid ringen körningen.
"For us, it's not clear how this time is possible. What we can imagine with this Nissan is they used other tyres."
(Org artikeln http://carsguide.news.com.au/site/motor … rburgring/
Hur som helst oavsett däck så verkar GT-R:en vara en grym bil !

Senast redigerat av Fel_xi (1 oktober 2008)

Karlzzon Bil och MC guru
1 oktober 2008 · 272 Inlägg

Kostar en GTR en bråkdel av en Porsche 911 turbo?? Det e klart att de över nästan 900 000 som den kostar är ju billigare än 1,1 mille som Porschen kostar...men i det stora hela är det ju inte så stor skillnad....sen är ju GT2:an en liten slant dyrare än den vanliga turbon smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
Anubis
1 oktober 2008 · 1 255 Inlägg

Men hallå eller ofte den nya GTR:en bara skulle köra ringen på 7 minuter och 54 sekunder de lyckdes ju nissan testförare göre med en R33 GTR på sina orginala 300hk vore rätt pinsamt om den nya inte kunde prestera bättre då =P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Aerodynamik ...
1 oktober 2008 · 7 120 Inlägg

Finns väl filmer uppe på att den verkligen har kört 7:29?

viktore
1 oktober 2008 · 187 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Finns väl filmer uppe på att den verkligen har kört 7:29?

Ja, men frågan är ju om det var en ORIGINALBIL.

Anubis
1 oktober 2008 · 1 255 Inlägg

viktore skrev:

Aerodynamik skrev:
Finns väl filmer uppe på att den verkligen har kört 7:29?

Ja, men frågan är ju om det var en ORIGINALBIL.

Men grejen är ju den att Nissan GTR presterar olika efter vem som har byggt dom vissa har bänkats till närmare 500hk om ja inte hört fel då motorerna byggas helt o hållet av en o samma person från början till slut.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
camaro67 Meister
1 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

Anubis skrev:

viktore skrev:

Aerodynamik skrev:
Finns väl filmer uppe på att den verkligen har kört 7:29?

Ja, men frågan är ju om det var en ORIGINALBIL.

Men grejen är ju den att Nissan GTR presterar olika efter vem som har byggt dom vissa har bänkats till närmare 500hk om ja inte hört fel då motorerna byggas helt o hållet av en o samma person från början till slut.

Ja men om de beror på vem som har byggt den så lär de ju inte vara en standardbil eller hur? Två fabriksbilar ska ju prestera lika. Jag tyckte väll att de vore konstigt om den skulle kunna vara så snabb med mindre effekt och mycke mer vikt. Men de är fortfarande en ball bil men man väljer ju en Vette i den klassen tongue

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
V10
1 oktober 2008 ·

Nissan borde tamejfan skämmas. Det finns klipp ute på nätet där den nästan hänger på Lamborghini LP640 för att i nästa stund få stryk av en 997 Turbo...säg mig då den som vet om Nissan verkligen inte dragit i liiiite mer tryck i turbon än produktionsbilarna smile


Jag själv förlitar mig inte på fabrikstider överhuvudtaget, man vet inte ett skit om vad dom gjort på bilen för att kunna köra så snabbt.

Sport Auto är en bra referens, samma förare som kör ALLA bilar, Horst Von Saurma!

Senast redigerat av V10 (1 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang