5782
Sök

Volvo S80 märklig motorgång efter bortkoppling av batteriet...

3 235 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Hej!

Min bror har en Volvo S80 automat (tror det är 2.4 liters bensinmotor i den), 1998.

Han kopplade bort batteriet medan han bytte sirenen till larmet, och efteråt fick han bekymmer med motorgången: när han kör i Drive och sedan bromsar verkar det som om växellådan frikopplar för sent, och motorn håller på att dö. Varvtalet sjunker till 500-600 varv då.

Han kopplade bort batteriet en gång till, men problemet kvarstår.
OBS! Problemet kom först efter att han kopplade bort batteriet, innan dess var allt tipp topp.

Alla tips uppskattas!

1 268 Inlägg
4 oktober 2008
engolf skrev:
Hej!

Min bror har en Volvo S80 automat (tror det är 2.4 liters bensinmotor i den), 1998.

Han kopplade bort batteriet medan han bytte sirenen till larmet, och efteråt fick han bekymmer med motorgången: när han kör i Drive och sedan bromsar verkar det som om växellådan frikopplar för sent, och motorn håller på att dö. Varvtalet sjunker till 500-600 varv då.

Han kopplade bort batteriet en gång till, men problemet kvarstår.
OBS! Problemet kom först efter att han kopplade bort batteriet, innan dess var allt tipp topp.

Alla tips uppskattas!

starta bilen låt den stå en stund så den ställer in alla kretsar osv efter att man tagit av batteripolen så nollas en del i bilen och tex adaptionen till lådan.....

3 235 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Det var jag sa till honom också, men det hjälpte tydligen inte...sad

Han lät den stå på tomgång, och körde med bilen i flera dagar, men det blev inte bättre.

Finns det andra sätt?

Jag föreslog datadiagnostik på verkstad, men han är riktigt snål, så...

Sök