Fjärrstyrning av centrallås till Volvo 850-92

erik_90
4 oktober 2008 · 86 Inlägg

Har hittat ett kitt för fjärrstyrning av centrallås på vikinglarm.se som ja tänkt köpa. 495.-

Hur svårt är det att installera, går det ens? Till en Volvo 850-92

Någon som har gjort det och kan förklara hur man ska gå till väga? Skulle va riktigt schysst.

erik_90
5 oktober 2008 · 86 Inlägg

Ok! Återkommer så fort jag fått hem den:)

erik_90
9 oktober 2008 · 86 Inlägg

Först och främst vet jag inte om centrallåset är positivt eller negativt styrt. Vet någon det eller vet någon hur man gör för att ta reda på det

Så här ser en av instruktionsbilderna ut:

1. Orange- N/C   
2. Vit       - Com  Dessa tre: LOCK
3. Gul      - N/O

4. Orange/Svart- N/C
5. Vit/Svart       - COM   Dessa tre: UNLOCK
6. Gul/Svart      - N/O

7. Svart        - GROUND
8. Röd/Svart - (+) TRUNK (10amp)
9. Röd          - (+)12V DC
10. Smal röd - (-) POWER WINDOW TRIGGER(250MA)
11. Brun       - FLASH LIGHT (15Amp)
12. Brun       - FLASH LIGHT (15Amp)

JP1: TRUNK OUTPUT +/- OPTION
JP2: CENTRAL LOCK TIME 0,5S OR 3,5S OPTION

Går det alltså att få fönsterrutorna att åka upp genom att koppla in 10:an någonstans?

Beskrivning: 2. Lock: Press the lock botton on the remot transmitter once to lock while the parking lights gleam once when all power windows are rolling up for 30 seconds

Sedan verkar det finnas två alternativ på hur man ska koppla beroende på om man har en "Universal central control unit" eller en "central control unit" Skillnad? Behöver jag beskriva dom också?

marka102
10 februari 2009 · 3 Inlägg

Hej

Jag skulle vara himla tacksam om man fick ta del av det där PM:et. Jag har försökt att installera en likadant system fast på en 855 -96 och får för mitt liv inte LOCK att fungera, har testat med ett flertal inkopplingar som jag hittat på diverse hemsidor men icke sad
Misstänker att jag missar någon grundläggande "det-borde-du-ha-fattat-pucko"-grej....

/Marcus

erik_90
10 februari 2009 · 86 Inlägg

Visst.  Allt funka bra förutom att jag inte får igång originallarmet när jag använder fjärren. Du kanske vet varför och hur man fixar det?

Tja!
Koppla så här:


1. Orange- N/C                                                             Används ej
2. Vit       - Com  Dessa tre: LOCK                                 Grå/gul kabel vid vänster kickpanel (dörrgenomf)
3. Gul      - N/O                                                            Ansluts till jord

4. Orange/Svart- N/C                                                   Används ej
5. Vit/Svart       - COM   Dessa tre: UNLOCK                   Grå/röd kabel vid vänster kickpanel (dörrgenom)
6. Gul/Svart      - N/O                                                   Ansluts till jord

7. Svart        - GROUND                                                Ansluts till jord
8. Röd/Svart - (+) TRUNK (10amp)                                Används för att styra öppning av baklucka
9. Röd          - (+)12V DC                                             Ansluts med separat säkring till röd kabel vid
                                                                                  rattstången
10. Smal röd - (-) POWER WINDOW TRIGGER(250MA)     Måste kopplas via relän (en för varje ruta)
11. Brun       - FLASH LIGHT (15Amp)                            Ansluts till grön kabel vid rattstång (v. blinkers)
12. Brun       - FLASH LIGHT (15Amp)                            Ansluts till blå/grön (kan vara grön/blå) kabel
                                                                                  vid rattstång (h. blinkers)

JP1: TRUNK OUTPUT +/- OPTION                                  Används för att ändra styrutgången från plus- till
                                                                                 minusstyrd antar jag
JP2: CENTRAL LOCK TIME 0,5S OR 3,5S OPTION           Ändrar c-låsreläernas dragtider.

marka102
10 februari 2009 · 3 Inlägg

tack för hjälpen, skall testas imorgon.
Enligt alla scheman jag sett på nätet så skall larmet aktiveras av LOCK så det verkar konstigt, jag har inte en susning varför det inte fungerar men jag är ju dock bevisligen inte så duktigt på detta wink

Skall larmet normalt aktiveras av lock eller måste det till ett deadlock måntro ?

marka102
16 februari 2009 · 3 Inlägg

Är nu ganska säker på att du måste dra till med deadlock för att aktivera larmet och då räcker det inte med att skicka signal på den grå/gula, du måste också aktivera den lila deadlocken eller använda dig av den blå/bruna alarmtriggern.

Johnny850R
16 februari 2009 · 15 Inlägg

Hej! Har nästan samma problem... När jag använder nyckeln i dörrarna/bagageluckan, så fungerar c-låset att både låsa och låsa upp, men när jag använder dosan så kan jag bara låsa upp bilen? Larmet fungerar och går till när jag använder dosan men den låser ej. (Larmar när jag låser, larmar av när jag låser upp)
Detta problem uppstod tidigare ikväll, kan det bero på att jag nyligen tvättat bilen (2 dagar sedan) och att det är ca: 18 minus ute? Det mysko är att det fungerat fram till ikväll?
Tack på förhand // Johnny

Johnny850R
17 februari 2009 · 15 Inlägg

Hmmm, nu mystiskt nog så fungerade det ikväll igen :S Kanske bara va kylan som spökade! smile

Johnny850R
17 februari 2009 · 15 Inlägg

Hur kollar jag det? smile Första gången jag stött på detta problem. Jag ska lös med massa interiör nu när det ska tonas, så jag kan lika gärna plocka lite med låshistorien också! smile

MVH Johnny

Johnny850R
17 februari 2009 · 15 Inlägg

Det är originallarm smile

Johnny850R
17 februari 2009 · 15 Inlägg

Nu va ja ut och provade, fungerade ej! =/ Undra om de är nå krångel endå som du säger.... Hmm!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang